email facebook google print twitter line background black loading small loading stars icon
Scroll to top

Top

האישה האיראנית

סדרת מאמרים מאת ד"ר תמר עילם גינדין, החושפת את חיי היומיום של הנשים באיראן: מהאדוקה הדתית ועד המהפכנית החילונית, מאיראן בת זמננו ועד תקופות קדומות ומיתולוגיות. כל מה שרצית לדעת על האישה האיראנית ולא העזת לשאול.    לכל מאמרי הסדרה

האישה האיראנית: חתונה לבנה... ועוד הסדרים

שלטונות איראן מוטרדים מהצטמצמות הילודה, עליית גיל הנישואין ומגורים משותפים לפני החתונה. איך ייפתרו את הבעיות המשפחתיות המאיימות על עתידה של הרפובליקה? פרק שלישי בסדרת 'האישה האיראנית'
האישה האיראנית: חתונה לבנה... ועוד הסדרים

המאזן הדמוגרפי בין הירדן לים מעסיק מאוד הן את הישראלים ואת את הפלשתינים; כל צד מנסה להוכיח שהוא עומד להיות הרוב בשנת 2050. אבל אנחנו ממש לא היחידים המצויים בקונפליקט בנוגע למספר הילדים למשפחה: הדמוגרפיה מדאיגה מאוד את שלטונות הרפובליקה האסלאמית של איראן.

בשנות השמונים, מחמת גידול האוכלוסין המהיר, קיים המשטר המהפכני הטרי מסע פרסום מוצלח מאוד לתכנון משפחה, ובעקבותיו הצטמצמה מאוד הילודה. כיום, לפחות בערים הגדולות ובשכבות המשכילות, ברוב המשפחות יש ילד אחד בלבד. היתרונות בגידול ילד יחיד גלויים לעין, הם מאפשרים להורים לספק לילדם את כל צרכיו ואף מעבר לכך: שיעורים פרטיים, בגדים יפים, חדר פרטי וכיוצא באלה פינוקים.

בשנים האחרונות עם הצטמצמות הילודה שינה גם המשטר את טעמו והחל בקמפיין לעידוד ילודה, אך זה אינו מוצלח כקודמו, שכוון לצמצום הילודה, מהסיבה הפשוטה שלאנשים אין כסף להחזיק יותר מילד אחד. משפחות המביאות לעולם יותר מילד אחד מגיעות בדרך כלל מרקע כלכלי חזק יותר.

לגור איתו

נתון נוסף המדאיג את האיראנים הוא עליית גיל הנישואין. ברחבי הרפובליקה עלה גיל הנישואין מעל גיל עשרים וחמש, וזהו רק הנתון הממוצע, כלומר, בערים הגדולות גיל הנישואין טיפס אל מעל לשלושים. בדרך כלל הנשואים הטריים מתעכבים עם הבאת הילד הראשון עד להתייצבות כלכלית, כי ממילא הם מתכננים להוליד רק ילד אחד.

בכפרים, בעיקר במערב המדינה, הבעיה הדמוגרפית פחותה מכיוון שנערות נישאות גם בגיל שש עשרה ופחות מכך, אולם גם שם לשלטונות יש לא מעט כאב ראש: בדרך כלל מדובר באוכלוסיות פליטים או בבני מיעוטים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, ולעתים קרובות החתן אינו בחיר לִבהּ של הכלה אלא גבר מבוגר. לכן באזורים אלה הן שיעור התאבדות הנערות והן שיעור רצח הבעלים גבוה עד להבהיל.

הדמוגרפיה באיראן. על פי הערכות האו"ם

הדמוגרפיה באיראן. על פי הערכות האו"ם

נתון סטטיסטי נוסף המדיר שינה מעיני הבכירים – שגם בו הנתונים באזורים עירוניים גבוהים מהממוצע במדינה – הוא שיעור הגירושין העולה בהתמדה, וכבר עבר את רף ה-25% רישום גירושין לעומת רישום נישואין. דרך אגב, כשהגירושין מתרחשים כשהכלה עדיין בבתוליה הדבר אינו נרשם בתעודת הזהות כגירושין אלא כביטול נישואין, כלומר, הזוג מקבל תעודת זהות חדשה שבה אין זכר לנישואין הכושלים. משמעות הדבר היא שגירושין מסוג זה אינם נחשבים לגירושין לעניין הרישום ולא נכנסים לממוצע.

בנוסף לכל הצרות, מתרבים – שוב, בעיקר בערים הגדולות – מקרי 'הנישואין הלבנים'. נישואין לבנים הם לשון נקייה לתאר את מה שבחברה מסורתית אסור אפילו לדמיין ובחברה המערבית נקרא 'לגור יחד'. מכיוון שנישואין הם עניין יקר ומסוכן, יש זוגות חילונים רבים הבוחרים לחיות יחד בלי לערב את הממשלה וללא חוזה כובל ומחייב. בחברה הישראלית הדבר נפוץ ורגיל ואינו מעורר תהייה, אך לא כן באיראן, ומעניין לשים לב כי על אף חוסר הלגיטימיות שלה, שמה של התופעה נקרא בכל זאת 'נישואין'.

מחויבות מופחתת

נישואין נוספים הכובלים פחות את שני הצדדים נקראים צִיעַ'ה (במבטא ישראלי נשמע כ'סִיגֶה' או 'סִירֶה'), ובערבית 'נישואי מֻתְעַה' (הנאה), כלומר, נישואין זמניים. באסלאם השיעי זהו סוג נישואין נפוץ ולגיטימי מבחינת הדת – אך לא מבחינה משפחתית. הורים מאוד לא גאים בילדה שהתחתנה כך, משום שבמקרים רבים זהו תחליף לזנות. במקרים אחרים מדובר פשוט בנישואין עם מחויבות פחותה.

Iranian Women caricature

מתוך הקמפיין לעידוד הילודה: "פרח אחד לא מביא את האביב: יותר ילדים - חיים יותר שמחים". מתוך האתר Tabnak

בציע'ה יש מוהר – גם אם פחוּת – ויש גם תשלום שארהּ וכסותהּ, אבל הדבר החשוב הוא שבמקרה של מות החתן, האישה אינה נמנית בין יורשיו. בדיוק בשל כך ישנם מקרים שבהם ילדי המשפחה מתנים את נישואיו השניים של אביהם בכך שזו תהיה ציע'ה, שלא תפגע בכספי הירושה שלהם. מקור מנהג הציע'ה באיראן הטרום אסלאמית, שם נישואין זמניים היו נפוצים, בעיקר כדי להעמיד יורש זכר למנוח שמת ללא בנים. עד לשנים האחרונות סוג הנישואין הזה היה אסור באסלאם הסוני, אך מסיבות כלכליות התרחב לאחרונה גם לפלג זה של האסלאם.

שיעור ילודה נמוך, שיעור גירושין גבוה, חתונה לבנה ונישואין זמניים – לשלטונות האיראניים יש לא מעט כאב ראש על רקע שלמות המשפחה.

ד"ר תמר עילם-גינדין מלמדת את הקורס 'איראן – היסטוריה ותרבות' בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם במרכז האקדמי שלם

 

מתעניינים בתואר שנותן לכם השכלה רחבה?
הירשמו לתואר ראשון במרכז האקדמי שלם.
מלאו את הטופס ונציג מחלקת גיוס סטודנטים ייצור אתכם קשר בהקדם.