מותחים את שריר היזמות: אירוע סוף שנה ב"יזמייה"

מותחים את שריר היזמות: אירוע סוף שנה ב"יזמייה" 

לא כל יום "היזמייה" מסכמת שנת פעילות. באירוע פיצ'ינג שהתקיים לאחרונה במרכז האקדמי שלם, הציגו הסטודנטים את המיזמים שלהם בפני צוות מקצועי הכולל שופטים חיצוניים מהתעשייה, וקיבלו פידבק מהשטח. שיחה קצרה עם מובילי האירוע הולידה תובנות: באילו תחומים נדרש מיזם ולמה כדאי להתחיל להתנסות בתחום עוד היום 

24 באוגוסט 2021  |  מאת: מערכת תוכן ועניינים

מהו החלום שלכם? האם אתם מעיזים להעמיד אותו למבחן הביקורת? זה בדיוק מה שהסטודנטים והסטודנטיות שלנו עשו לאחרונה. הם לקחו את החלומות שלהם, היוזמות שעליהן הם עמלו ואשר אותן הגשימו במשך חודשים במסגרת "היזמייה", והם העמידו אותם למשוב חיצוני של עמיתים ואנשי מקצוע. נשמע לכם מפחיד? עמר חננאל, מנהל תוכנית היזמות במרכז האקדמי שלם, חושב שזה היה בעיקר מרגש: "זאת הייתה הזדמנות לעצור ולראות מבחוץ את ההשפעה של היוזמות בעולם ולראות את כברת הדרך שהיזמים עברו".

הנדון: רעיונות בני-קיימא

כדי להבין את גודל האירוע וההתרגשות נזכיר שהיזמייה היא אקסלרטור חברתי שמפעיל המרכז האקדמי שלם כדי לעודד יוזמות חברתיות ולתת לסטודנטים ולסטודנטיות הצצה לעולם היזמות. הסטודנטים המשתתפים בתוכנית נהנים מתמיכה, הדרכה וליווי אישי, סיוע מקצועי ואף מתמיכה תקציבית סמלית. סטודנטיות וסטודנטים, בוגרות ובוגרים – כל המגישים רעיון ליזמייה עוברים תהליך מיון קפדני. "אנחנו לא מקבלים מיזם ברמת הרעיון", מדגישה אודליה יצקן, מנהלת מחלקת חדשנות וקשרי בוגרים, "אנחנו מקבלים רק מי שכבר התחילו לעבוד על המיזם ולכן המיזמים שאנחנו מקבלים הם בשלבי עשייה שונים".

כדי לסכם את שנת הפעילות ביזמייה התכנסו היזמים והיזמיות לאירוע "פיצ'ינג" שבו הציגו בפני אנשי מקצוע ובפני עמיתיהם לתוכנית את היוזמות שלהם. בשולחן היועצים המקצועיים ישבו אריאלה קפלן – מנהלת תוכניות במאסצלנג' ישראל, אקסלרטור בינלאומי לסטראט-אפים, פיני לוזוביק – יזם, משקיע וחבר מועצת המנהלים של המרכז האקדמי שלם, סת' גולדשטיין – מנכ"ל המרכז האקדמי שלם, אודליה יצקן – מנהלת מחלקת חדשנות וקשרי בוגרים במרכז האקדמי שלם ועמר חננאל – מנהל תוכנית היזמות במרכז האקדמי שלם. ניצלנו את האירוע ותפסנו את שני האחרונים לשיחה על הקשר בין יזמות למדעי הרוח.

"האירוע היה הזדמנות בשביל הסטודנטיות והסטודנטים לדבר על המודל העסקי עם אנשים מבחוץ ולהסביר מה כוללת ההצעה ואיך המיזם יכול להיות בר-קיימא. כל עוד המיזמים לא פוגשים את עולם החיצון, קשה לדעת איפה המיזם עומד", מציינת אודליה.

הכירו את היוזמות: מסיור קולי ירושלמי ועד תנועה לקידום שיח

אחת היוזמות שהוצגו באירוע היא של מאיה כהן, סטודנטית ממחזור ו', עם המיזם Ear Zion, סיורים קוליים בירושלים בפורמט של פודקאסט. "המטרה שלה היא שכמה שיותר אנשים יכירו את ירושלים", משתף עמר. עד היום יצאו כבר שני פרקים: סיור בנחלאות וסיור בהר ציון, ובחודשים הקרובים עתידים לצאת פרקים נוספים. "אנחנו רוצים להכניס אותה לזירת הפודקאסטים ולראות איך לחבר אותה לשותפים פוטנציאליים בעיריית ירושלים או בענף התיירות".

מיזם נוסף שהוצג הוא של סטודנטית נוספת ממחזור ו' – טל חלמיש, שהקימה את Fine Line, עסק חברתי שמקים פלטפורמות דיגיטליות לעמותות ועל הדרך מאפשר למעצבים צעירים לצבור ניסיון ולהשתלב בשוק התעסוקה. "התשוקה שלהם הייתה בפן החברתי", חושף עמר את התהליך מאחורי הקלעים, "רצינו לעזור להם לחזק את הפן העסקי ולייצר להם מקור הכנסה; שהעסק יתפקד ויכלכל את עצמו, ואז חיברנו להם מנטור שילווה את התוכנית העסקית שלהם".

חברתן למחזור, תהל לאו, לקחה חלק בתוכנית היזמות, כדי לשחזר תנועה חברתית בשם "מעגלי צדק", תנועה שמטרתה להכניס שיח יהודי-חברתי לחברה הדתית-לאומית. אחד מנושאי הדגל שבהם התנועה עוסקת הוא נפגעי תאונות עבודה. אגב, מתהל נבצר להגיע לאירוע סיכום כי היא ילדה יוזמה חדשה ומקסימה, תינוקת בשם עמליה. מזל טוב!

מותחים את שריר היזמות: אירוע סוף שנה ב"יזמייה"

מיזם אחר הוא פרי רעיונם של שני סטודנטים, אתל מלכה ממחזור ו' ועידו גיל ממחזור ה', שרוצים להקים אקסלרטור חברתי בתחומי הרשות הפלסטינית, שאותו הגדיר עמר כך: "ברשות הפלסטינית יש בעיה רצינית של תעסוקה. אנשים בעלי תואר במנהל עסקים שחולמים להיות קופאים בסופר רק בשביל הפרנסה. המטרה של אתל ועידו היא לפתוח עוד מקומות עבודה. אבל זו בעיה גדולה שאפשר להתעסק בה שנים ואנחנו עדיין עוזרים להם לראות איך אפשר להפעיל משהו ישים".

איתי בן חיים, בוגר מחזור ד', השתתף ביזמייה כדי לקבל ליווי ועזרה בניהול שלו את גרעיני אודי. מטרתם של הגרעינים שהוקמו לזכרו של אודי יהודה אלגרבלי היא להפגיש בין מגזרים דרך תרומה לקהילה. "הליווי שנתנו לאיתי נבנה ממש עבורו", שיתף אותנו עמר. "הוא כבר ניהל את הגרעינים והיה צריך עזרה בניהול ארגוני כדי ליצור מבנה לעמותה קיימת. אז חיברנו אותו עם יועץ ארגוני למספר מפגשים של אחד על אחד שיעזור לו".

ליזמות דרוש: עמוד שדרה, סיבולת וזמן

כיצד התקבלו היוזמות על ידי חבר השופטים, ומה צופן העתיד למיזמים החדשים? שאלנו את עמר ואודליה על כל מה שהתרחש באירוע הפיצ'ינג.

עמר, איך הגיב חבר השופטים ליוזמות?

"הם היו מאוד מעורבים בדיון, פרגנו והתלהבו מהיישום של היוזמות. הם גם נשארו בסוף לשוחח עם הסטודנטיות והסטודנטים והציעו לעזור בחיבורים בעתיד. זה היה מאוד מרגש כי זו פעם ראשונה שהייתה ביקורת חיצונית של שופטים מהתעשייה. מתוך הניסיון המקצועי שלהם הם יכלו לתת פרספקטיבה ופידבקים מורכבים שלנו יותר קשה לזהות".

כשיוזמה מצליחה – זה יותר היוזמה או היזם?

עומר: "מאוד קשה ובודד להיות יזם. לכן אני חושב שכשיוזמה מצליחה זה לחלוטין בזכות היכולת הבינאישית והפרסונה של היזם או . בהשוואה לעולם הטכנולוגי, שממנו אני מגיע, לכולם יש טכנולוגיה ויכולת לייצר מוצר; השאלה היא מי עושה את הדבר הנכון והולך עם האנשים הנכונים. אני רואה את זה כניהול סיכונים וכבולטוּת של מי שיש לו את היכולת לעמוד באתגרים, להתמודד ולהמשיך".

אודליה: "אני מסכימה עם עמר. הכישורים הנדרשים ליזם הם להאמין בעצמו ולהיות בעל עמוד שדרה חזק מספיק כדי להיכוות ולהמשיך לנסות. אני חושבת שזה גם מה שהיה משותף לכל מי שהציג את היוזמה בפיצ'ינג – כולם אנשים מדהימים, חדורי מוטיבציה וטובי לב, שכיף לעבוד איתם. זה נכון גם לגבי רעיונות שלא קורמים עור וגידים לכדי יזמות מוצלחת. בדרך כלל זה בגלל אחד משני דברים: או שהיזמים פחדו להתנסות בשטח או שהם לא היו לגמרי בפנים ולא הקדישו את כל הזמן שלהם ליוזמה".

יש לך דוגמאות ליוזמות של היזמייה שהצליחו במיוחד?

"בוודאי, בעבר היו את 'ישיבה מזרחית' שהקימו אביה סנדק ונדב כהן, בית מדרש ברוח ארצות האסלאם, ו'מנהיגאה', תוכנית מנהיגות וליווי להט"בית בשנת שירות ומכינה שהקים יואב עצמוני. אלו יוזמות שפעילות עד היום".

"אוטופי זה בעבודות אקדמיות. פה ביזמייה באנו לעשות ביזנס וליישם"

מהו לדעתכם הקשר בין לימודים הומניסטיים ליזמות?

אודליה: "אני חושבת שזאת החשיבה החברתית והסיפור ההומניסטי שמקיפים את הסטודנטים כאן, יחד עם ההבנה של הסטודנטים שמה שהם לומדים כאן זה רק המבוא למה שהם יעשו בהמשך".

היזמייה מפגישה בין סטודנטים בעלי רעיונות אוטופיים לבין העולם האמיתי שבחוץ. איפה נקודות החיכוך שנוצרות במפגש הזה?

עמר: "ברשותך, אדייק: לא מדובר ברעיון אוטופי אלא ברעיון פרקטי; אוטופי זה בתואר. פה ביזמייה באנו לעשות ביזנס וליישם. אוטופי זה לעבודות אקדמיות כתובות, אבל בפן עסקי, אוטופי זה מכשול מעכב. פה אנחנו הולכים על מינימום, על דברים יישומיים. היכולת להוציא לפועל במהירות היא קריטית".

תוכל לתת דוגמה להתלבטות בין הרצוי למצוי לאור אפקט הזמן?

"ניקח כדוגמה את מאיה, שהתעקשה שבפודקאסט שלה תהיה מוזיקה מקורית. למען זה היא הייתה מוכנה להתעכב עם היציאה לאור, ואני הייתי נגד, חשבתי שהעיקר להתקדם ולצאת לאור. אבל היא התעקשה ואמרה שזה חלק מהלב של הפודקאסט. הבנתי שהיא צדקה רק כשהאזנתי לפודקאסט במהלך הסיור. זה באמת נשמע אחרת לגמרי. אמרתי לה אחר כך שהיא החליטה נכון".

"יזמות זה שריר והסיפור הוא – להתנסות"

אודליה, ספרי לי על ההתפתחות שאת רואה אצל הסטודנטים עצמם במהלך הדרך.

"אנשים שלא הובילו מיזם – לא ידעו איך להפוך רעיון לתוכנית עבודה, להבין איך מגייסים אנשים ומשאבים, ועכשיו, משהתנסו בכך, זה ההבדל בין להיות בוסר ללהיות בשל, בהמון מובנים. אלה כלים שנשארים לנצח. יזמות נותנת מחשבה יותר הוליסטית".

ומה לגבי יזמים שנתקלים בקשיים ולא מצליחים להביא את הרעיונות לכדי מימוש?

היתרון שלנו ביזמייה הוא הוא שאנחנו תמיד בעד היזם, לא בעד הרעיון. אנחנו מפתחים את היוזמה ובעיקר את היזם – זאת כנראה לא היוזמה הראשונה ולא האחרונה. יהיו לו עוד יוזמות וחלק מהן גם ייכשלו, אבל ה'שריר' שלו יעבוד כי הוא יוכל לשחזר את זה בלעדינו בהמשך".

חוץ מ"היזמייה" – אילו עוד כלים נותן המרכז האקדמי שלם לבוגרים ולסטודנטים, שיעזרו להם בבניית קריירה?

"במרכז האקדמי שלם אנחנו דוחפים את הסטודנטים לעשות דברים בחוץ: דרך עבודה, התמחות או יזמות, הכול כדי שהסטודנטים שלנו יקבלו כלים ויתמקדו במה הם רוצים לעשות. הסיפור הוא התנסות. אנשים יכולים להגות הרבה זמן מה הם רוצים לעשות אבל מתנגשים במציאות כשהיא לא תואמת את הפנטזיה. וכדי לגלות את זה, צריך להתנסות עם העולם בחוץ".

לסיכום, את חושבת שיזמות זה משהו שנולדים איתו?

"יזמות היא שריר שצריך לעבוד עליו ולגלות אותו. לא כולם נולדים איתו, אבל כאן במרכז האקדמי שלם אנחנו נותנים את רשת הביטחון כדי להתנסות בו עם קבוצת שווים. חלק ממה שהיזמייה מלמדת את היזמים הצעירים הוא שזה בסדר להיכשל וללמוד מזה. ככה מפתחים שרירים של יזמות".

לא חסרים צעירים וצעירות בעלי רעיונות גדולים וחלומות לשנות את העולם. לא חסרים גם אקסלרטורים מסוגים שונים. אך החיבור שבין מוסד אקדמי, שבבסיסו ההבנה שרעיונות הם אלה שמניעים את העולם, לבין היזמייה, שמעניקה לכל זה נופך מעשי, הוא מיוחד. במילים אחרות: צריכים לדעת איך לחלום, אבל גם כיצד לתרגם את החלום יחד לתוכנית עבודה מעשית.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.