מתוך פעילות משותפת עם חברת Designit ועמותת לטם

Fine Line: העסק החברתי שיסדר לכם פלטפורמה דיגיטלית

לפעמים שתי בעיות יכולות להפוך לפתרון זו עבור זו. טל חלמיש, סטודנטית במרכז האקדמי שלם, שילבה שתי בעיות לכדי פתרון אחד: עסק חברתי בשם "פיין-ליין" שמעניק למעצבים צעירים אפשרות לצבור ניסיון תעסוקתי רלוונטי בתעשייה ובתרומה חברתית, על ידי הקמת פלטפורמות דיגיטליות עבור עמותות במגזר השלישי. רוצים גם? תעמדו בתור, רשימת ההמתנה ארוכה. מאוד

19 ביולי 2021  |  מאת: מערכת תוכן ועניינים

גם לעזור לעמותות לשווק את עצמן בדיגיטל וגם לעזור לצעירים להתמקם טוב יותר בשוק התעסוקה? זה בדיוק מה שעושים ב"פיין-ליין" – עסק חברתי שבונה לעמותות במגזר השלישי אתרים בעזרת צוותים המורכבים ממעצבים צעירים, אנשי תוכן, מתכנתים ומומחים מחברות טכנולוגיה. טל חלמיש, סטודנטית שנה ג' בחוג לפילוסופיה והגות יהודית במרכז האקדמי שלם, היא אחת מהמקימים של פיין ליין. ישבנו איתה לשיחה כדי להבין כיצד היא מתכננת לשפר את הדיגיטציה בישראל ולצמצם את הפער בין המגזר החברתי והעסקי בנוכחות ובנראות הדיגיטלית.

טל חלמיש

טל חלמיש

הצורך לזהות צורך: כך נולד המיזם רגע לפני הקורונה

איך נולד הרעיון ל"Fine Line"?

השותף שלי, שחר בכור, הוא בוגר שנקר לתקשורת חזותית, מרצה לעיצוב ול- UXI ומזה עשר שנים מתעסק בעיצוב חוויית משתמש. נפגשנו במתחם עבודה ליזמות חברתית בתל-אביב. כל אחד מאיתנו עסק אז במשהו אחר, אבל ביום האחרון לפני שסגרו את המתחם בעקבות הקורונה, נערכה פעילות על החשיבות בזיהוי צורך. גילינו שהצורך הבולט של החברים במתחם זה דיגיטל לעמותה שלהם. באותו זמן שחר התחיל עם הסטודנטים שלו פרויקט של עיצוב אתר לעמותה. ניגשתי לשחר והצעתי שבמקום לעזור לעמותה אחת, ניקח את היוזמה הזאת על עצמנו ונאפשר לעמותות בכל הארץ לבנות פלטפורמות דיגיטליות איכותיות. בחודשים הראשונים רק חקרנו, בחנו את הצורך, את השטח, איך אפשר להגשים את הרעיון שלנו. התייעצנו עם אנשים טובים – ראשי עמותות ואנשי אסטרטגיה. האמת היא שיכולנו להישאב לעוד חודשים של מחקר אבל פשוט החלטנו על דד-ליין שדקרנו בלוח השנה בלי שום משמעות מיוחדת ויצאנו לדרך.

מה אתם עושים בפועל ב"Fine Line"? איך זה עובד?

המיזם מתחלק לשתי מחלקות, עסקית וחברתית. המחלקה העסקית מתפקדת כסוכנות דיגיטל שמעניקה לעסקים ולמיזמים שירות של עיצוב, תכנות וכתיבת תוכן. מטרתה של המחלקה החברתית היא לסייע לשני קהלי יעד: עמותות וצעירים בשוק התעסוקה. כיום אתר דיגיטל טוב ואיכותי, שכולל עיצוב, תכנות ותוכן דינמי, עולה המון כסף. אנחנו רוצים שזאת תהיה אפשרות נגישה לכל עמותה, מהקטנה ועד הוותיקה ביותר, ולכן אנחנו מעניקים להם את השירות במחיר מסובסד.

מתוך פעילות משותפת עם חברת Designit ועמותת לטם

לסבסוד צריך מימון. איך אתם מממנים את זה?

כמו שאמרתי, אנחנו עובדים גם עם המגזר העסקי, ו-30% מהכנסות המחלקה העסקית מממנות את העבודה עם העמותות. העסקים שאיתם אנחנו עובדים אפילו בוחרים לאיזו עמותה הכסף שלהם ילך. יש מצבים שבהם נכנס לתמונה גם גוף מממן, או חברה טכנולוגית שמשלימה את העלות לעמותה שאליה היא מחוברת.

טוב. אז עמותה נכנסה ל"Fine Line". מה קורה עכשיו?

עבור כל עמותה אנחנו מרכיבים צוות שמורכב ממנהל פרויקט, מעצב צעיר, ממתכנת ובמקרה הצורך גם איש תוכן. את העבודה על הפלטפורמה מלווים מנטורים מחברות טכנולוגיה, שתורמים מזמנם ומניסיונם כדי לתת משוב לעבודה. בתוך שלושה–ארבעה חודשים של מחקר מעמיק, עיצוב, תוכן ותכנות אנחנו מעמידים פלטפורמה דיגיטלית. אגב, לא פעם בתום הפרויקט המעצבים הצעירים מוצאים עבודה בחברה שלה בנו את האתר או בחברה שסיפקה את המנטורינג.

מה משמעות השם Fine Line?

ה"פיין" מייצג את העיצוב, וה"ליין" את שורת הקוד. יחד זה יוצר ערוץ של תוכן. באנגלית המשמעות של זה זו הבחנה דקה, ניואנס.

חדשנות בעולם התעסוקה

את הצד של דיגיטל לעמותות הבנתי. איך עובד המודל של ניסיון תעסוקתי לצעירים?

המטרה שלנו היא להנגיש את עולם התעסוקה לסטודנטים ולאנשים שסיימו את התואר, בצורה כיפית ומעניינת. קל יותר לצבור ביטחון בעבודה על רעיון חברתי מאשר על פרויקט מסחרי. רוב הסטודנטים מגיעים מתחום העיצוב. בשנקר ובמכון הטכנולוגי חולון HIT העבודה אצלנו היא חלק מקורס המציע נקודות זכות. יש גם סטודנטים מהמרכז האקדמי שלם שאחראים על ריכוז פרויקטים, כתיבת תוכן והפקה. בסופו של דבר, הסטודנטים מרוויחים לא רק ניסיון ממשי, אלא גם פרויקט לתיק עבודות שעבר ביקורת של מנטורים מהתעשייה וריקושטים מחברה עסקית או מעמותה. זה משמעותי. נוסף על כך, כפי ששחר, השותף שלי, הגדיר, יש כאן אלמנט חדשני: אם בדרך כלל תהליך העסקה עובר דרך חברת כוח אדם, דרך העבודה איתנו החברה רואה את האדם כאדם; איך הוא משתלב בצוות ואיך הוא עובד עם הגורמים האחרים. זה לא משהו שאפשר לראות במבחנים שמתמקדים ביכולות טכניות. כך יוצא שהחברות קולטות עובדים שהם לא רק מוכשרים, אלא גם משתלבים בצוות.

מעבר לכך, אני יכולה להגיד היום שהרבה מהמעצבים ואנשי התוכן קיבלו הצעות עבודה בעקבות העבודה איתנו – בין אם במחלקה העסקית שלנו ובין אם בחברה שלצידה עבדו. בדיוק אתמול סיפרה לי אחת המעצבות שעבדה איתנו שהיא קיבלה עבודה באחת מהחברות העיצוב הנחשבות והמוכרות בארץ.

צוות פיין ליין

צוות FineLine

האתר שאתם בונים מסייע בפועל לעמותות?

לעמותה יש כמה דרכים להשיג את המימון שלה: תורמים, מימון המונים, תקציב ממשלתי. הדיגיטל הוא חלון שמאפשר לעמותה לספר את הסיפור, לשווק את עצמה ולהראות אמינות. עמותות שאיתן עבדנו מספרות שחסכנו להם זמן ומשאבים, פעם הגופים האלה היו צריכים להשקיע הרבה כוח אנושי בלהסביר מיהם ולהוכיח את העשייה שלהם, ועכשיו האתר עושה את זה עבורם. על החשיבות של הדיגיטל לעמותות יכול להעיד הביקוש: אנחנו כרגע בשלב שאנחנו לא יכולים לקבל עמותות חדשות ויש המון עמותות ברשימת ההמתנה.

איך עמותות מגיעות אליכם?

חלק מהעמותות מגיעות מפה לאוזן, וחלק מהרשתות החברתיות. למעשה אנחנו כרגע בשלב שכבר אנחנו לא יכולים לקבל עמותות חדשות, ויש כאמור עמותות רבות ברשימת ההמתנה.

"המרכז אקדמי שלם עזר לי לשלב ב'פיין-ליין' את שלוש האהבות שלי – עיסוק בעיצוב, בתוכן ובמגזר שלישי"

להרים כזה מיזם לא נשמע דבר פשוט. יש מי שעוזר לכם בתהליך?

אחד השותפים המרכזיים שלנו זה המרכז האקדמי שלם והיזמייה שהעצימה את המיזם שלנו מהשלב הראשון. זכינו לתמיכה כלכלית, למנטורינג ולייעוץ. הם גם כיוונו אותנו למנטורים שאנחנו צריכים ובייעוץ הם עזרו לנו להבין מה חסר לנו ובמה אנחנו צריכים להשתפר. גם בפן הנפשי – יש פה כתף להישען עליה. אודליה יצקן, מנהלת מחלקת חדשנות וקשרי בוגרים, ממש נגישה ונוסכת ביטחון. הלכתי אליה וסיפרתי לה על הרעיון שלי והיא חיזקה אותי לחלום ונתנה לי גב, וידעה לקשר אותי לאנשים הנכונים שיעזרו לי להתקדם. בסופו של יום, שלם מהווים חלק בהגשמת חלום שמאפשר לי להתעסק עם שלוש האהבות שלי – עיצוב, תוכן והמגזר השלישי.

מתוך תיק העבודות FineLine

מתוך תיק העבודות FineLine

 

אילו כלים רכשת במרכז האקדמי שלם שמסייעים לך בעבודה?

היכולת להבין סוגיות לעומק, לנתח אותן, להוציא את הטענה המרכזית ולדבר עליה בביטחון. היכולת להתעסק בתוכן ולא לפחד ממנו גם כשמתעסקים בחומרים רגישים. כיצד להתעסק בעיקר וכיצד להתנסח כראוי.

כלי חשוב נוסף זה האנשים – בשלם יש הרבה אנשים שאני אוהבת וסומכת עליהם שהם מומחים בתחומם, סטודנטים ובוגרים. הם האנשים לשבת איתם בסוף היום, לאכול יחד פיצה ולחשוב איך אנחנו יכולים לשנות את העולם.

"אנחנו במרדף אחרי הגשמת חלום חברתי ואוטופי"

איך את רואה את המיזם מתפתח בשנים הקרובות?

אנחנו מאד דינמיים. כדי להגשים חלום חברתי צריך להיות דינמיים. אם היינו רק עסקיים היינו כנראה יותר מקובעים. אנחנו במרדף אחרי הגשמת חלום חברתי ואוטופי, והוא תלוי בהרבה גורמים שהם לא אנחנו. בחזון שלי זה הדבר הראשון – שנצליח באמת לשפר 80% מהדיגיטל החברתי בישראל. זה אומר להרחיב את כמות הפרויקטים שאנחנו יכולים לקבל. אופק נוסף הוא לפתוח סניף בארה"ב ובאירופה שמבוסס על אותו מודל של התמחות חברתית ודרכה למצוא עבודה. זה דורש הרבה קור רוח וחוסן נפשי., ולהבין שזו דרך ארוכה.

לסיום, איזה מסר היית רוצה להעביר לעמותות במגזר השלישי?

אני מציעה לעמותות לא להתבייש לרצות להיות באותה רמה של המגזר העסקי ולהעניק מקום למסרים הוויזואליים והתוכניים שלהן. כדאי גם לתת כבוד לצעירים שמתחילים את דרכם בעולם התעסוקה. הם כל כך מוכשרים ורוצים, יש להם אש בעיניים. עם ליווי נכון ומקצועי יוצאים דברים מקסימים.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.