חדשות

מעטפת כוללת המקדמת את הסטודנט בגזרת התעסוקה: מדור התמחות בשלם

הינה עובדה מפתיעה: כיום מחפשים למשרות ניהול דווקא סטודנטים למדעי הרוח. יתרה מכך, דווקא תואר במדעי הרוח מגדיל את הסיכוי לקבלה למשרות מגוונות במהלך הקריירה. דעת הקהל עוד לא שם, והסטיגמות עדיין נפוצות בציבור, אך את תמונת המצב האמיתית רואה אודליה יצקן, ראש מדור "התמחות ומנהיגות" במרכז האקדמי שלם, המעניק תואר ראשון דו-חוגי בלימודים הומניסטיים.

14 בנובמבר 2017   |  מאת: מערכת תוכן ועניינים

"בתואר במדעי הרוח לומדים דרכי חשיבה, הבנה והעמקה של חומר נלמד, יצירתיות, ביקורתיות ועוד", מבהירה אודליה, ומדגישה: "מדובר בכלים שכל מעסיק היה שמח שיהיו לאדם העובד אצלו".

"התמחות היא דרך מצוינת לצבור ניסיון תוך כדי הלימודים"

אודליה שמה לה למטרה להכשיר את הסטודנטים לקריירה משמעותית ומשפיעה על החברה, כבר תוך כדי הלימודים, ולתת להם לצבור ניסיון מעשי שיאפשר להם להשתלב באופן חלק בעולם העבודה מיד עם תום הלימודים.

אודליה, מה פתאום "מדור התמחות" בתואר מתחום מדעי הרוח?

בכל תואר ראשון סטודנטים לא יוצאים עם ניסיון מקצועי. היכולת שלהם להשתלב בשוק העבודה היא קטנה, גם בתואר כמו מנהל עסקים. התואר הוא תוספת, הוא לא הדבר העיקרי. לכן צריך את מדור ההתמחות.

אז נניח שהגעתי אלייך למדור, מה התהליך שאעבור?

נתייעץ איתך לגבי תחומי העניין שלך ונמצא לך התמחות או משרה בארגון איכותי ביותר. ההתמחות מגיעה עם ליווי מקצועי, שהוא חשוב מאין כמותו לפיתוח המקצועיות של הסטודנט, במיוחד כשלסטודנט אין ניסיון בתחום או נגיעה בעולם העבודה.

מה בדיוק ההבדל בין "התמחות" ו"משרה"?

התמחות היא עבודה שנמשכת כשנה אוניברסיטאית וסטודנט לא מקבל תשלום עבורה, אבל מתנסה רבות בפרקטיקה בתחום המעניין אותו. במידה שלסטודנט אין ניסיון קודם בתחום, אני אמליץ לנסות למצוא התמחות משום שקל יותר להתקבל אליה, ופעמים רבות היא מובילה, לאחר שנת ההתמחות, למשרה בתשלום.

יש מצבים שבהם את ממליצה לסטודנט להתחיל במשרה ולא בהתמחות?

אם לסטודנט יש רקע, ההעדפה שלי תהיה שהוא יעבוד בתחום, ובמקרה כזה נעזור לו לחפש משרה בתשלום ולא התמחות. את החיפוש נעשה יחד, ואני לא אהסס להמליץ עלייך במידת הצורך. מהצד שלך, של הסטודנט, את תצטרכי לעשות את העבודה בשטח, ללכת לראיונות ולהרשים את המראיינים.

מה קורה מהרגע שסטודנט מתקבל למשרה שעזרתם לו למצוא?

אנחנו ממשיכים לעבוד עם הסטודנט גם לאחר הקבלה למשרה, בעזרת ליווי מקצועי שלנו שיעזור לו להתקדם בעשייה שלו, המקצועית והחברתית.

דוד בר-אור עומד בכיכר ספרא

חולש על הכיכר. דוד בר אור, סטודנט שנה ד', ע' יועץ ראש העיר לענייני מזרח ירושלים

 

מדור ההתמחות: "התוכנית נתפרת אישית לכל סטודנט"

מה שונה במדור ההתמחות שלכם בהשוואה לתוכניות אחרות במוסדות אקדמיים?

מבחינת המערכת מדובר במערכת גמישה. בתוכניות אחרות של התמחות יש בדרך כלל הגדרות: כמה שעות בשבוע נעבוד ובאיזה תחום. הכללים אצלנו גמישים. אצלנו התוכנית נתפרת אישית לממדים של הסטודנט, לרצונותיו, לשאיפותיו ולתחומי העניין שלו. אין גבולות לסיוע שאנחנו מעניקים, כי זו לא תוכנית כללית אלא אישית.

אין גבולות? עד כדי כך?

כן. אנחנו נותנים לסטודנטים את כל המעטפת של להשתלב בעולם העבודה ולקדם אותו הכי רחוק לאיפה שהוא מכוון. אנחנו דבקים במטרה ומשקיעים הרבה מאמצים כדי להשיג זאת. אני מחפשת עבור הסטודנטים התמחויות או משרות בכל תחום שהחלטנו יחד שרלוונטי להם, לא משנה אם זה במגזר העסקי, הציבורי, בעמותות, בתנועות חברתיות, בתקשורת ועוד. אם צריך למצוא אנשים ספציפיים בתוך הארגון – אעשה זאת. אם צריך לתת המלצות, גם את זה נעשה. נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי שישיג את ההתמחות או המשרה שאליה הוא שואף. בנוסף, כשהסטודנט אומר לי שהוא מעוניין בעזרה בתחום מסוים, אני אדאג למצוא עבורו מקצוען מנוסה בתחום שיוכל לתת לו ייעוץ והכוונה. הוא יקבל מענה.

ומה לגבי יוזמות פרטניות של סטודנטים?

אם לסטודנט יש יוזמה חברתית, למשל, אנחנו נדחף אותו קדימה, נסייע לו ונקדם אותו באמצעים שונים, כולל מנטורים שידריכו אותו אחד על אחד.

מי אלה אותם מנטורים?

המנטורים הם מומחים בעלי שם בתחומים מסוימים כמו פיתוח אסטרטגי, גיוס משאבים, שיווק דיגיטלי, פיתוח תקשורת בין אישית ועוד. למשל, סטודנטים הזקוקים לעזרה בפיתוח אסטרטגי וגיוס משאבים נפנה לרותי סרגוסטי. רותי הייתה מעורבת בפעילות עמותת "רשות הרבים", שהיא ארגון גג שמאגד בתוכו את כל העמותות שמתעסקות בהתחדשות יהודית. כיום היא מנהלת את תחום העמותות בישראל מטעם פדרציית ניו יורק. גיל סלוביק, העורך הראשי והמייסד של"המתכנה", המתמחה בשיווק דיגיטלי, עוזר לסטודנטים בתחום זה. ג'ון מנש, סמנכ"ל הכספים של שלם, מייעץ בתחום הכלכלי. כל המנטורים שלנו לא רק ניחנים במקצועיות רבה בתחומם, אלא גם ביכולת להדריך סטודנטים.

תוכלי לתת לי דוגמה לסטודנט שעזרתם לו עם יוזמה שכזו?

כן. סטודנט שלנו בשם יונתן אלדובי השיק בזמן הלימודים שלו מוצר: תיק טיולים פונקציונלי בעל מראה ספורטיבי ונקי. היום הוא כבר יצא גם עם ליין חדש של ארנקים ייחודיים. המשרד שלו נמצא כאן בארץ, והוא מייצר בהונג קונג.

איך את מסבירה את ההצלחה שלו?

כשיש ליונתן משימות הוא מסיים אותן. על אף שהוא למד אצלנו תואר שבו הדרישות גבוהות במיוחד, הוא הצליח להקים את החברה שלו במקביל. הוא גיבש סביבו צוות מנצח שעשה קמפיין מוצלח, ובמקביל, אנחנו נתנו לו גב במה שיכולנו: עזרנו לו בענייני ניהול תקציב, הפגשנו אותו עם בעלי מקצוע בתחום, ועוד.

יונתן אלדובי ועובדת נוספת בעבודה

'תיקים חדשניים וארנקים חכמים. יונתן אלדובי, בוגר שלם, מנכ"ל ומייסד חברת 'קוואלה גיר

 

"הסטודנטים בשלם אינטליגנטים בצורה בלתי רגילה"

ממה שאת רואה – מה מאפיין את הסטודנטים בשלם?

אני יכולה להגיד שהמאפיין הניכר הוא שהם אינטליגנטים בצורה בלתי רגילה. הם גם סקרנים מאוד, אידיאולוגים ורוצים להשפיע ולהניע פרויקטים. בהרבה מקרים התפיסה שלהם היא תפיסת מאקרו: הם רוצים לקחת פרויקטים שונים ולקדם אותם ולא לעסוק במקצוע אחד ספציפי דווקא. זה תואם את הגישה האינטרדיסציפלינרית בשלם, המעניקה ידע רוחבי מעמיק ורב ממדי.

מעסיקים שמחים לקבל סטודנטים המגיעים ממדעי הרוח?

יש קשר הדוק בין מדעי הרוח לעולם העשייה, והרבה מעסיקים מבינים זאת. זה נובע מיכולת של בוגר מדעי הרוח בכלל, ושל לימודים הומניסטיים בפרט, לקחת מידע ולעבד, לנתח אותו ולהיות ביקורתי. אלה כלים שיכולים לשמש אדם בכל תחום שבו הוא עובד. כלומר, לצבור ידע כולם יכולים היום כי הכול נגיש ופתוח; מה שחשוב יותר הוא היכולת שלך לגבש עמדות על בסיס ידע נרחב, לקחת רעיונות ישנים ולמצוא את הקשר שלהם לעולם שלך היום, גם כאדם פרטי וגם כחלק מחברה. אלה כלים משמעותיים ביותר לכל מעסיק.

יש לך דוגמאות לסטודנטים שעשו התמחויות בתחומים הרחוקים ממדעי הרוח הקלאסיים?

בטח. יש הרבה דוגמאות. יש, למשל, סטודנט בשםעומר חננאל, שהגיע אליי ואמר לי: אני רוצה לעשות התמחות בחברת סטארט-אפ. ובאמת מצאנו לו התמחות בחברה שנקראת 40 nuggets, כאשר בכלל לא היה לו רקע בתכנות. היה ברור לי שמדובר באתגר, משום שחברות פרטיות לא ממהרות לקחת על עצמן מתמחים. הן יכולות לקחת מישהו שיש לו ניסיון.

אז למה בכל זאת לקחו אותו?

משום שיש שם אנשים שמבינים את חשיבות התכונות שציינתי קודם וגם רוצות למצוא צעירים מוכשרים ולטפח אותם. במקרה הזה אני יודעת שתוך כדי הריאיון הם גילו אצלו יכולת הבנה מואצת, הסקת מסקנות, גמישות גדולה מאוד, יצירתיות ויכולת ליצור קשרים במקומות שנראים לכאורה לא מובנים מאליהם, שהיא ללא ספק תוצאה של הלימודים האינטרדיסציפלינריים בשלם.

לאילו משרות והתמחויות מפתיעות נוספות הגיעו סטודנטים אצלכם?

יש כל כך הרבה, בתחומים מגוונים להפליא. יש לנו סטודנטים שהתחילו כמתמחים אצל ד"ר דוד קורן, שהוא יועץ ראש העיר ירושלים לענייני ערבים, וכיום עובדים עבורו. סטודנט נוסף עשה התמחות נהדרת במוזיאון מגדל דוד במחלקה לתרבות. ישנם סטודנטים העובדים ב"0202" וסטודנטים שהתמחו אצל חברת הכנסת עליזה לביא, וסטודנטית שהתמחתה אצל חבר הכנסת מיכאל (מייקל) אורן וליוותה את תחום הרשתות החברתיות אצלו.

שירה לאורנס במשרד מחייכת עם שתי עובדות יושבות בשולחן

מנהלת את המשרד ומריצה חדשות. שירה לאורנס, בוגרת שלם, מנהלת את עמותת 0202

 

"לא כל הסטודנטים יודעים מה ירצו לעשות כשיהיו גדולים"

את רואה שמתחוללים שינויים בתפיסת הסטודנטים את הקריירה בעקבות ההתמחויות?

סטודנטים מגיעים עם עמדות שונות ומורכבות לגבי קריירה. חלקם מאוד מכווני מטרה וחלקם לא יודעים מה הם רוצים לעשות "כשיהיו גדולים". התהליך שהם עושים הוא גם תהליך של בירור עצמי. אנחנו עושים יחד תהליך של דיוק ואלימינציה. אין ספק שאחרי שנתיים של התנסות הם יודעים הרבה יותר טוב מה יותר מתאים להם. יש סטודנטים שמגיעים וחושבים שהם מסוגלים לעשות משהו אחד, ואנחנו מבקשים מהם לעשות דברים נוספים כדי לטעום מהם. אנחנו מסבירים להם מה הפוטנציאל ואומרים להם להעלות את הרף גבוה יותר.

בתכלס, מה כולל הליווי של הסטודנט בהתמחות או בעבודה?

כפי שציינתי, לא כל סטודנט מקבל אותו הדבר, אלא הדברים נעשים בהתאמה אישית. יש גם הרצאות כלליות העוסקות, למשל, בגישור, גיוס משאבים, שיווק דיגיטלי, קידום ממומן ועוד, כמו גם הרצאות שמכוונות ללימודי המשך וייעוץ לתארים מתקדמים בחו"ל. ברמה של המנטורים מדובר בהתאמה אישית לחלוטין — יש כאלה שמתעסקים בגיוס משאבים, עמידה בפני קהל בעברית, פרזנטציות מקצועיות באנגלית, ניהול קמפיינים דיגיטליים ועוד.

מה עם בוגרים שלכם שעדיין מעוניינים בעזרתכם? יש למי לפנות?

כן. יש לנו גם תוכניות בוגרים וגם מדור ליזמים שנקרא "היזמייה", שהוא בעצם "תוכנית המנטורים", ומסייע ביוזמות שונות, עסקיות וחברתיות. המדור ממשיך להיות בקשר עם סטודנטים שממשיכים הלאה ולעיתים אף נותן ייעוץ לבנות ובני זוג שלהם. כל המשפחה נהנית. אנחנו רוצים להיות שותפים לעשייה המצוינת שלהם ולעזור להם גם אם כבר סיימו את לימודיהם אצלנו.

לסיום: מה החזון של המדור שלך?

החזון לא משתנה: לטפח את הסטודנטים, להפוך אותם לאנשים שמדייקים לגבי מה שהם רוצים לעשות ולטפח מנהלים, משפיעים חברתיים ואנשים שיכולים להניע ולהזיז פרויקטים.

 


 

בתמונת הכותרת: אודליה יצקן, ראש מדור התמחות ומנהגות בשיחה עם הסטודנט יונתן אלדובי

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.