חדשות
15.08

פינת היום לפני – והפעם: נולד נפוליאון בונפרטה, מצביא ומנהיג צרפת

היום לפני 252 שנים נולדה הדמות ההיסטורית שמסמנת את תחילת העידן המודרני בצרפת, נפוליאון בונפרטה, שליט צרפת ואחד מגדולי המצביאים שידעה ההיסטוריה.

  |  מאת: מערכת תוכן ועניינים

מהיר ועצבני: הקריירה הצבאית של נפוליאון

אי שם בים התיכון, באי קורסיקה מדרום לצרפת, נולד בשנת 1769 נפוליאון. את הקריירה הצבאית שלו פתח נפוליאון כבר בגיל 10 כאשר החל ללמוד באקדמיה הצבאית בבריאן לה-שטו, אם כי עיקר הלימודים במוסד הזה לא היו באמת צבאיים. כבר בגיל זה התגלה נפוליאון כאיש מחונן, הקורא ספרים מהעת העתיקה על מצביאים כמו יוליוס קיסר, אך גם כאיש חם מזג, שנהג להסתכסך עם חבריו לכיתה.

בהיותו בן 15, החל ללמוד ב"אקול מייטר", האקדמיה הצבאית היוקרתית בפריז. עם סיום לימודיו, התגייס נפוליאון ליחידת תותחנים כקצין זוטר בדרגת סגן-משנה, אך לא להרבה זמן. הצלחותיו הצבאיות של נפוליאון פרסמו אותו כאסטרטג מחונן, ובגיל 24 בלבד כבר מונה למפקד חטיבה ולאחר מכן פיקד על גייסות הצבא הצרפתי שנלחמו נגד הצבא האוסטרי.

ממצביא לקיסר

לנפוליאון גם הקשר ארצישראלי. בשנת 1798 יצא נפוליאון בשם צרפת לכבוש את מצרים. משם המשיך לארץ ישראל, כבש את יפו ואת חיפה, ניצח במספר קרבות והטיל מצור על עכו. זו הנקודה בה נעצר נפוליאון, שכן תותחיו לא הצליחו לבקוע את חומותיה של העיר. כנראה היה זה בעקבות היערכות טובה של המתגוננים,  בצד טעויות תכנוניות של הצבא הצרפתי.

למרות שבפועל הישגיו במזרח התיכון היו מוגבלים, כשחזר בשנת 1799 ממצרים הוא כבר היה מוכר כמפקד עטור תהילה ובתום המהפכה הצרפתית הוא מונה לקונסול צרפת,  תפקיד שלטוני שבו היה אמור לכהן עשר שנים,  אך עד מהרה בונפרטה הכריז על עצמו כקונסול לנצח ואף הכתיר את עצמו לקיסר.

המחוקק, המהפכן והדיקטטור

נפוליאון יצר שלטון אבסולוטי בכל תחום במדינה: באדמיניסטרציה, בכלכלה, בדת ובצבא. הוא אפילו נעזר במשאלי עם במקום בפרלמנט ונתפס כשליט העם שלא דרך האצולה. הנה כמה דוגמאות להישגיו כמנהיג צרפת:

  • חקיקת "קוד נפוליאון" חוקים אחידים לכל צרפת, בניגוד לחוק המקומי-פיאודלי
  • ביטול זכויות היתר של אצילים ואנשי הכנסייה
  • מעבר של רישום הלידות והמוות מידי הכנסייה למדינה
  • הקמת מערכת חינוך חינם

בצד ההישגים, ניתן למנות גם מעשים פחות מצודדים, דוגמת צנזורה על העיתונות ושימוש במשטרה חשאית לסילוק מתנגדיו.

גלות ודעיכה

התדמית הבלתי מנוצחת של נפוליאון, שמתחזקת לאחר כיבושיו הרבים באירופה, נסדקת כאשר נכשל לכבוש את מוסקבה. משם הדברים מתדרדרים: בריטניה, רוסיה, פרוסיה ואוסטריה משלבות כוחות ומדיחות אותו מהקיסרות ושולחות אותו לגלות באי מרוחק. נפוליאון הוא מצליח לצאת מגלותו ולשוב לצרפת לעמדת השלטון, אך זאת  למשך כ-100 ימים בלבד – עד שהצרפתים נוחלים תבוסה ממעצמות אירופה בקרב ווטרלו. בונפרטה נשלח (שוב) לגלות לאי-בודד במיוחד ושם הוא מסיים את חייו בשנת 1821.

נפוליאון הנמוך – שבירת המיתוס

מקובל לחשוב שנפוליאון היה נמוך קומה וכך כנראה גם תראו את דמותו בסרטים על התקופה, בציורים ובקריקטורות. דמות זו מציגה את  את הישגיו הצבאיים כפיצוי על כמה סנטימטרים חסרים. המיתוס לא מאוד מדויק: בנתיחה שלאחר המוות גובהו של נפוליאון נמדד ב-5 רגל ו-2 אינצ' צרפתיים שהם כ-168 סנטימטר. בהתחשב בכך שהגובה הממוצע לזכרים במאה ה-19 עמד על כ-165 סנטימטרים, אפשר אפילו לטעון שגובהו היה "מעל הממוצע".


מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.