התוכנית ללימודים הומניסטיים על שם דוד ויהודית לובלקורסים

מבוא לתולדות המערב והמזרח התיכון א'

מרצה:  ד"ר ליאון יעקובוביץ'-עפרון

תופעות רבות שמקיפות אותנו ומשפיעות על חיינו יום יום הן תולדה של מורשת המערב. ללא הבנה בסיסית של נסיבות עליית המערב לדומיננטיות יקשה על אדם להתעמק בנושאים כמו דמוקרטיה, מדינת הלאום, השוק החופשי, ואפילו, ברעיונות כמו שיח זכויות ואמפריציזם. הקורס "מבוא לתולדות המערב והמזרח התיכון" יפתח צוהר לתהליכים שהפכו את הציביליזציה המערבית לכוח גלובלי חסר תקדים הן לרע והן לטוב.

הקורס ייפתח בסקירת תוכנית הלימוד ובמבוא על מקצוע ההיסטוריה ועל תכלית הקורס, ויעבור לסקירה של ראשית הציביליזציה והמצאת הכתב. נלמד על יוון ורומא תוך קריאה מקבילה בתרגיל של קטעים מתוך טקסטים כגון "מלחמות הפלופונסוס" לתוקידידס, כתבי סנקה, קיקרו, ופליניוס. נתוודע למוסדות הרפובליקה הרומית ונדון בהבנה הרומית את מקור הסמכות הפוליטית. נראה כיצד הפכה העיר רומא למנהיגה של אימפריה ים-תיכונית מאריכת ימים. נלמד על השינויים שעברו על העולם הים-תיכוני בשלהי העת-העתיקה עם התפצלות האימפריה הרומית לחלק מזרחי ולחלק מערבי ועם אימוצה של דת חדשה, הנצרות.

תשומת לב מיוחדת תינתן לפערים שבין התפיסות הפופולריות בנושאים שונים ובין תובנות המחקר האקדמי לגבי נושאים אלה במטרה לפתח חשיבה ביקורתית. נלמד על נדידות העמים הברבאריים לתוך תחומי האימפריה ועל התפרקותה ההדרגתית למערך של ישויות מדיניות קטנות יותר שלימים יהפכו לגרעין מדינות-הלאום האירופאיות שאותן אנו מכירים. דרך קריאה בתרגיל של יצירות כמו "גרמאניה" של טאקיטוס, ו"חלום הצלב" האנגלו-סקסית נתוודע למנטאליות השונה של העמים הברבאריים ולתרומת דרך מחשבה זו לתרבות המערב.

חטיבת לימוד תוקדש לתרומת ימי-הביניים לעולם הפוליטי במערב, מהכנסת מושג חסד-האל לזירה הפוליטית עם השושלת הקרולינגית ועד לדיונים התיאורטיים על סמכות פוליטית כנובעת דווקא מהסכמת הרוב ("מגן השלום" של מרסיליוס מפאדובה). נדון גם במוסדות הנציגים של ימי-הביניים כמקדימיהם של המוסדות הדמוקרטיים המודרניים. נתוודע למופע המוקדם של רעיון הזכויות הבלתי-ניתנות-לערעור (ה"מאגנה קארטה"), ולדיונים המוקדמים בהפרדת דת ומדינה (ה"מונארכיה" של דנטה).

כמו כן בשליש האחרון של הסמסטר הראשון יוקדשו שני מערכים לתולדות ההיסטוריוגרפיה המודרנית ולשאלות מתודולוגיות ובמרכזן השאלה כיצד מגדירים מהי "עובדה היסטורית" ("קאנון ההוכחה")?

לקראת סוף הסמסטר נראה כיצד שינויים אקלימיים וטכנולוגיים ערערו הסטטוס קוו החברתי באירופה, והזניקו אותה לעידן שפע חדש שאפשר את חידוש המסחר, הרחבת הערים, ביסוס האוריינות והקמת האוניברסיטאות. נראה כיצד מגמות אלה, יחד עם אסון מגיפת הדבר מאוחר יותר, הביאו בטווח הארוך לקידומה של הציביליזציה המערב-אירופאית לעמדה של דומיננטיות בזירה העולמית.

רשימת הקורסים המלאה של התוכנית ללימודים הומניסטיים על שם דוד ויהודית לובל