ד"ר ליאון יעקובוביץ'-עפרון
ד"ר ליאון יעקובוביץ’-עפרון הוא היסטוריון המתמחה בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת, ומרצה בכיר בתוכנית ללימודים הומניסטיים ע"ש לובל במרכז האקדמי שלם. עיסוקו האקדמי בינתחומי ונע בין מחקר דנטה לחקר כתבי יד (באיטלקית, לטינית ועברית), ובין מיניות בימי הביניים לשיטות זיכרון מן העת העתיקה, ימי הביניים והעת החדשה המוקדמת. עבודת הדוקטורט שלו הוקדשה לאופן שבו איטלקים במאות ה-14 וה-15 התייחסו לקומדיה האלוהית, יצירת המופת של המשורר והוגה הדעות האיטלקי דנטה אליגיירי, כאילו הייתה מעין ספרות קודש, וכיצד עשו בה שימוש בפרקטיקות הדתיות שלהם. עבודה זו גם בחנה כיצד דנטה עצמו הפך תוך כמאה שנה מדמות בעייתית עבור האפיפיורות לדמות מופת אהובה על הכנסייה הקתולית, דמות שציורים שלה מעטרים את קירות ארמון הוותיקן ושאפיפיורים ומטיפים, עד עצם היום הזה, עושים בה ובכתביה שימוש קבוע בדרשותיהם. מחקר זה זיכה אותו בפרס פונקנשטיין לדוקטורט מצטיין של בית הספר להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב. לאחר סיום התואר השלישי הוא היה עמית פוסט-דוקטורט באוניברסיטת קולומביה בניו יורק ועמית רוטשילד בווילה אי טאטי, המכון לחקר הרנסנס של אוניברסיטת הרווארד בפירנצה.
ד"ר יעקובוביץ’-עפרון פרסם מאמרים בכמה מן הבמות החשובות לתחומו, ובהן כתבי העת Mediaeval Studies ו-Dante Studies. ספרו עולמו של דנטה (האוניברסיטה המשודרת, 2014) היה הספר העברי הראשון המוקדש כולו לדנטה. כמו כן הוא הוציא מהדורה אקדמית ראשונה של גרסה עברית לסיפור אדיפוס מן המאה ה-15 (2022), גרסה שאותה גילה בכתב יד איטלקי בספריית פארמה. מהדורה זו אף הראתה כי הגרסה העברית התבססה על גרסה ימי-ביניימית של סיפור זה בצרפתית עתיקה. ב-2012 היה יעקובוביץ’-עפרון הראשון לזהות כי מספר פרגמנטים של ציור קיר בקתדרלה של פיסטויה מתארים את התופת על פי דנטה וכי הם העתק של ציור קיר דומה מפירנצה. בעקבות תגלית זו הוזמן לאחרונה לכתוב פרק עבור ספר בהוצאת ברפולס (2023) על הקשר בין דנטה לאומנות כנסייתית.
מחקרו העכשווי של יעקובוביץ'-עפרון עוסק בגרסה עברית מימי הביניים לסיפורי המלך ארתור ששרדה בכתב יד יחידי בספריית הוותיקן. מאמרו, המערער על התפיסה הרווחת לגבי יצירה זו, ראה אור ב- Journal of the International Arthurian Societyב-2024, והוא עובד כעת בשיתוף פעולה עם עמית מפרובידנס קולג' על תרגום ומהדורה מתוקנת ומוארת של יצירה זו.
מעבר למחקר וכתיבה ד"ר יעקובוביץ’-עפרון אף מנחה סיורים לימודיים לסטודנטים של המרכז האקדמי שלם לאיטליה. סיורים אלו מבוססים על קורס ההיסטוריה מתוך לימודי הליבה ועל פירות מחקריו.
פרטי התקשרות
קורסים
פרסומים נבחרים
ספר
עולמו של דנטה (האוניברסיטה המשודרת, 2014). 219 עמודים.
מאמרים בכתבי עת שפיטים
Leon Jacobowitz-Efron and Christopher Michael Berard, “Evidence that the Hebrew ‘King Arthur’ Manuscript is a Non-Authorial Copy,” Medieval Encounters 31 (2025): 218-247.
“The Linguistic Provenance of the Hebrew King Arthur (1279) Reassessed,” Journal of the International Arthurian Society 12 (2024): 62-86.
“Lectern and Pulpit: Continuous Appeal of the Commedia’s Public Exposition and Dante’s Religious Reception before the Sixteenth Century,” Bibliotheca Dantesca 6 (2024): 66-99.
“The Role of Sex in Medieval and Early Modern Mnemonics,” Tempo 29 no. 1 (January-April 2023): 21-44.
“A Hebrew Romance of Oedipus,” Mediaeval Studies: Journal of the Pontifical Institute for Mediaeval Studies 84 (2022): 113-149.
“‘Fortifying Christian Faith’: Devotional and Doctrinal Use of Dantean and Pseudo-Dantean Texts,” Dante Studies 140 (2022): 45-69.
“Tolkien’s Brief Allusion to Dante’s Selva Oscura.” Dante Notes (June 2019), Scholarship.
“’Hermaphrodite Trouble’: Gender, Sex and Sexuality in Early Commentaries to the Divine Comedy.” Gender & History 25, no. 1 (April 2013): 65-85.
“Dante in Pistoia: The Frescoes of the Cappella del Giudizio.” Quaderni Storici volume 140, Issue 2 (August 2012): 443-469.
"איקונוגרפיית כתבי-הקודש ופרשנותה ככלי לגאולת הנפש בקומדיה-האלוהית." כתב העת מותר של הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ באוניברסיטת ת"א 15 (דצמבר 2007): 19-13.
פרקים בספרים
“Sulle influenze dantesche nell’arte religiosa,” in The Smiling Walls: Dante and the Visual Arts (Turnhout, Belgium: Brepols, 2023), 167-177.
“The Significance of Dante’s Posthumous Migration in Art,” in The Smiling Walls: Dante and the Visual Arts (Turnhout, Belgium: Brepols, 2023), 412-417.
“Rabbi Moses of Rieti and Dante in Italian Jewish Liturgy” in Dante and the Christian Imagination, ed. Domenico Pietropaolo (Toronto: Legas, 2015), 119-138.