חדשות

במאית ושחקנית 'אפס ביחסי אנוש' התארחו בשלם

מאות אורחים צפו בסרט והאזינו לשיחה בין השחקנית דאנה איבגי והבמאית טליה לביא לבין ראש מרכז הכתיבה בשלם, ד"ר אבי גרפינקל. "רציתי להתכתב עם סרטי הצבא הקלאסיים", סיפרה הבמאית

2 באוגוסט 2015

במאית שובר הקופות הקולנועי 'אפס ביחסי אנוש', טליה לביא, התארחה במועדון הסטודנטים של המרכז האקדמי שלם יחד עם הכוכבת הראשית, דאנה איבגי. לאחר הקרנת הסרט שוחח עם האורחות ד"ר אבי גרפינקל, ראש מרכז הכתיבה בשלם, על תהליך הכתיבה של התסריט החל מן הרעיון ועד הפיכתו לסרט מצליח.

'אפס ביחסי אנוש' שיצא לאקרנים בישראל בקיץ 2014 ונעשה מיד ללהיט מגולל את סיפורן של חיילות המשרתות בבסיס עורפי בדרום הארץ, ומציג את התמודדותן עם המערכת הצבאית הגברית והנוקשה ואת יחסי הכוחות בין חיילות, קצינות, מפקדים בכירים, מערכת מחשוב מיושנת וציוד משרדי יקר ערך בכיכובו הבלתי נשכח של אקדח סיכות.

"הרעיון הראשוני היה לעשות סרט מלחמה שמתרחש במשרד", סיפרה טליה בתגובה לשאלתו של ד"ר גרפינקל על הניצוץ הראשוני לכתיבת התסריט, "רציתי להתכתב עם סרטי הצבא הקלאסיים, ויש בסרט מרכיבים אופייניים לסוגה הזו כמו, למשל, סצנת הפתיחה. התבנית המוכרת מציגה חייל שנפצע, כשחבר שלו מתעקש לחלץ אותו, מעודד אותו לקום ולהמשיך בדרך – אלא שהפעם מדובר על שתי פקידות שאחת מהן נתקפת שביזות יום א'".

ד"ר גרפינקל הוסיף ושאל את השחקנית הראשית על תהליכי הבימוי. "לטליה הייתה תמונה ברורה כיצד זה אמור להיראות", ענתה דאנה, "ולכן החזרות היו מאוד מדויקות. הגענו למצב שבו עלינו לסט כל כך מוכנות עד כדי כך שגם האלתורים היו מתוכננים מראש".

IMG_2238

"תסריט שכתוב טוב מאפשר אלתורים על הסט". דיון לאחר הקרנת הסרט

שלושה שבועות לאחר שהסרט עלה לאקרנים החל מבצע 'צוק איתן' ברצועת עזה, מה שעורר חשש בקרב ההפקה כי אווירת הרצינות הלאומית וחרדת המלחמה ירחיקו את הקהל מסרט העשוי בניחוח קומי. אלא שהמציאות הפתיעה אפילו את היוצרים: "למרות המלחמה אנשים המשיכו לקנות כרטיסים", משחזרת טליה, "וגם הרבה חיילים נהנו לצפות בו". חייל שנפצע בעזה ואושפז בבית החולים סורוקה ביקש לצפות בסרט גם הוא ובעקבות בקשתו אורגנה הקרנה פרטית מיוחדת מול פצועי צה"ל בבית החולים.

מבלי להרוס את הסרט למי שלא צפו בו נוכל לומר כי אופי התסריט משלב רגעים קומיים רבים בהתרחשויות דרמטיות ואף טרגיות. "איך מחברים בין סוגים שונים של רגשות", שאל ד"ר גרפינקל, "הרי הקולנוע רגיל לחלק לנו את הסוגות: או קומדיה שבה צוחקים או טרגדיה שבה בוכים – איך מכילים כל כך הרבה רגשות סותרים בעת ובעונה אחת?".

דאנה: "לא חשבתי על זה כאתגר, אלא כעצם החיים. אלו מעברים שבחיים אנחנו עושים אותם כל הזמן, ודווקא בגלל שהסרט נמצא על הגבול שבין צחוק לבין טרגדיה הוא מחדד את החושים וגרם לכל השחקניות להיות ערניות במיוחד. העובדה שהתסריט כתוב כל כך טוב עושה את זה ליותר קל".

IMG_2294

ד"ר אבי גרפינקל, ראש מרכז הכתיבה, בחברת דאנה איבגי (מימין) וטליה לביא

לבסוף, בהשתתפות הקהל, נידונה סוגיית יחסי הכוחות בין גברים לנשים הזוכה למקום מרכזי בסרט וניכרת בו אמירה ביקורתית כלפי החברה הישראלית וצה"ל. בתשובה לשאלה מהקהל מדוע הדמויות הגבריות בסרט זוכות לביקורת חריפה במיוחד ענתה טליה כי "כל דמות מורכבת מכמה שכבות, אך מכיוון שהדמויות הגבריות הן בתפקידי המשנה בסרט, אז באופן טבעי יש להן פחות נפח וזמן מסך. אבל בעיני הן מוצגות בהגינות. גם הנשים בתפקידים הראשיים הן דמויות אנושיות ובעלות פגמים".

ד"ר אבי גרפינקל סיכם ואמר כי יחסי כוח ושליטה של גברים בנשים הוא אחד הנושאים המרכזיים בסרט המביא את התופעה לעתים עד אבסורד כדי להצביע על תופעות חברתיות הדורשות תיקון.

מאות המשתתפים באירוע צפו בסרט יוצא דופן בחריפותו ובאיכותו, עסקו בסוגיות חברתיות העולות לדיון במרכז האקדמי שלם ובמרכז הכתיבה שלו ונפגשו עם שתי יוצרות כישרוניות החתומות על שובר קופות ארצי.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.