חדשות
Peter Pan unit at the Festival of Fantasy Parade Credit Jeniffer Lynn

פיטר פן: הכמיהה לילדות נשכחת

כולנו יודעים שפיטר פן הוא סמל לילד שלעולם לא רוצה להתבגר. אך מה שמאפיין את ילדותו של ג'יימס מתיו ברי, המחבר של הספר הנודע, הוא דווקא אירועים טראגיים: בהיותו בן שבע, נהרג אחיו בתאונה ואמו השבורה התכנסה אל תוך עצמה והתעלמה כמעט לחלוטין מג'יימס הצעיר. אז מה גרם לג'יימס בארי לגרום לכולנו לערוג כל כך על הילדות?

29 ביוני 2017   |  מאת: ד"ר עידו חברוני

'כל הילדים גדלים, חוץ מאחד. תוך זמן קצר הם מגלים כי סופם לגדול. וכך גילתה זאת ונדי: יום אחד, כשהייתה בת שנתיים, שיחקה בגינה. היא תלשה עוד פרח ורצה אתו אל אמה. אני משער שהיא נראתה מקסימה למדי, שכן גברת דרלינג הניחה את ידה על לבה וקראה: "אה, לו רק יכולת להישאר כך לעולם!"אלה היו כל הדברים שהחליפו ביניהן בקשר לנושא ההוא. אלא שמאותו רגע ואילך ידעה ונדי שהיא עתידה לגדול. אחרי גיל שנתיים תמיד יודעים. גיל שנתיים הוא תחילת הקץ.'

פסקה זו, הפותחת את 'פיטר פָּאן' (1903), ספרו המפורסם ביותר של ג'יימס מתיו ברי, מקפלת בתוכה את תמצית משמעותו של פיטר פאן, הספר והתופעה.

פיטר פן: עולם האגדות חודר אל חדר הילדים המציאותי

ג'יימס מתיו ברי שימוש הוגן

ג'יימס מתיו ברי שימוש הוגן

במרכז הספר דמותו של פיטר פאן, (או באופן בו הוא נכתב בדרך כלל בעברית: פיטר פן) הילד שמעולם לא התבגר, החי לו חיים חסרי דאגות בארץ לעולם-לא, שם הוא מפקד על חבורת הילדים האבודים ונאבק באויבו המר, הפיראט ג'יימס הוק. פאן מגיח מעולם האגדות לחדר הילדים המציאותי – כמעט לחלוטין, אם נתעלם מהעובדה שהאומנת היא כלבה – של הדרלינגים ומערער את שלוות קיומה של המשפחה הלונדונית המבקשת לחיות 'כמו שצריך' (גב' דרלינג) או 'כמו השכנים' (מר דרלינג). פיטר מפתה את ונדי, בכירת הילדים, להצטרף אליו למסע לארצו כדי שתהיה שם אם לבני חבורתו. היא מסכימה ואליה מצטרפים שני אחיה. בארץ לעולם-לא הם נחשפים למציאות המורכבת של חיי הילדים ללא ההורים – חופש ושמחה מצד אחד, אך גם אנוכיות ופחדים מצד אחר.

 

"זה לא הוא, זה רק אני"

הספר מגולל את משנת חייו של ברי המחלקת את חיי האדם לשניים – תקופת הילדות העליזה, חסרת הלב והדאגות, ושאר החיים, שבהם נותרים רק הגעגועים לתקופה המאושרת. במקרה של ברי, לכל הפחות, נכונה התאוריה רק לגבי החלק השני של החיים. ברי בילה את חייו הבוגרים בגעגועים אינסופיים לילדות, אך הייתה זו ילדות פנטסטית ולא ילדותו הריאלית.

איור פיטר פן שימוש הוגן

האל פאן, שימוש הוגן

בהיותו בן שבע נהרג אחיו בן ה-14 בתאונה ואמו, שאהבה את המת יותר מכל בניה, התכנסה בחדרה ושכבה שעות על מיטתה. את החודשים הבאים בילה ברי בחדרה כשפעמים פתח הדיאלוג הבא – שתואר על ידו שנים רבות לאחר מכן – את מפגשם: "מכיוון המיטה לא נשמע שום רחש, הייתי נפחד ועמדתי על מקומי בשקט. נשמתי בכבדות, אולי אפילו בכיתי. אחרי זמן מה שמעתי קול לאֶה ואדיש לוחש: 'האם זה אתה?' אני חושב שהטון הוא שהכאיב לי. לא עניתי. ואז אמר הקול שנית, חזק יותר: 'האם זה אתה?' הייתי בטוח שהיא מדברת אל הילד המת ועניתי בקול חלוש: 'לא, זה לא הוא. זה רק אני'." חוויית הילדות הזו הצמיחה גבר נמוך קומה, שבמהלך 15 שנות נישואיו לא קיים יחסי אישות אפילו פעם אחת, והעדיף לשחק באינדיאנים ופיראטים עם ילדיהן של נשים אחרות שאותן העריץ.

נשים מושלמות, גברים אינפנטילים

בפיטר פאן שיקע את תמצית הווייתו. דמויות הנשים בספר מושלמות וחסרות מורכבות. גב' דרלינג ובתה ממשיכת דרכה, ונדי, הן הגשמות מרוככות של דמות האם הגדולה המיתולוגית: יסוד החיים ושורש הווייתו של האדם, רכות, אוהבות וסולחות תמיד. לעולם יישאר בהן יסוד בלתי מושג, כמו הנשיקה התלויה בזווית פיה של האם, או נפשה ה'דומה לקופסאות הזעירות מהמזרח הרחוק והקסום, אלה המסודרות זו בתוך זו. לא חשוב כמה קופסאות תצליח למצוא – תמיד תישאר בפנים עוד אחת.'

 

 ברי משחק ב'ארץ לעולם-לא' עם מייקל דייויס

ברי משחק ב'ארץ לעולם-לא' עם מייקל דייויס

גם בבסיס דמות ה"גבר" שבספר נמצאת דמות מיתולוגית, אך, כצפוי, אין זו דמותו של זאוס אלא דווקא של פאן – שעל שמו קרוי פיטר – אל הנעורים והטבע המבלה את ימיו בנגינת חליל עליזה. פאן, חציו אדם וחציו חיה, מייצג בגלריה המיתולוגית את הטבע הפראי שלא אולף, את חוסר הבגרות והבשלות. דמויות הגברים השונות שבספר מבטאות את האבטיפוס הזה בהתגלמויות שונות. ראש וראשון הוא פיטר, הפנטזיה הגברית האולטימטיבית על פי ברי, ששיני החלב שלו מעולם לא נשרו. קפטן הוק, אויבו, הוא פאן שהתבגר ולבו מלא טינה ומרירות על העולם שאילץ אותו לגדול. הוא רודה באנשיו באותה שרירותיות שבה נוהג פיטר, אך החייתיות שבו – כיאה למבוגר – עברה כבר את שלב החביון והיא מתגשמת בדמות הקרס, טפר המפלצת, המחליף את זרועו. אויבו האמיתי הוא התנין, שתקתוק השעון שבבטנו הופך אותו למפלצת הזמן הרודפת את הפיראט עד מותו. מר דרלינג, הגבר השלישי בחבורה, הוא מימושו המקובל – לפחות מבחינה חברתית – של הילד שלא רוצה לגדול. כמו כולם הוא מעמיד פנים שהוא מבין בכספים ובניירות ערך, כמו כולם הוא רוצה להיות "כמו כולם", וכמו כל הגברים הוא תינוק אמיתי שאפילו עניבה סוררת מדרדרת אותו לשפל המדרגה.

 

תסביך פיטר פן או תסביך התרבות המערבית?

מבחינה פסיכולוגית "זכה" פיטר פאן להעניק את שמו להפרעה נפשית המיוחסת לגבר המסרב להתבגר ולקחת אחריות. הפופולריות העצומה של דמותו מעידה על כך שמשמעותו התרבותית עולה לאין ערוך על זו של בעיה פסיכולוגית ספציפית. פיטר פן כדימוי מייצג פן מהותי של התרבות המערבית העכשווית הסוגדת לנעורי נצח והופכת נשים מדמויות עגולות לפלקטים.

 

ד"ר עידו חברוני הוא המנהל החינוכי במרכז האקדמי שלם.

תמונת הכותרת: Peter Pan unit at the Festival of Fantasy Parade Credit Jeniffer Lynn

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.