בחירת לימודים: ללכת אחרי הלב
הפער בין 'מה לעשות' לבין 'מה להיות' מוכר לכל מי שמתלבט בין מסלולי לימודים: האם לבחור בתחום מעניין וחשוב, או בתחום שנדמה כי יבטיח לנו עתיד מקצועי? טל איתן ושירה גולדברג הכריעו – ברגע האחרון – לטובת ה'להיות'.
עזריאל קרליבך, עורך 'מעריב', ביקר בהודו בשנת 1954 ונפגש עם ראש ממשלתה דאז, ג'ווהרלל נהרו. בתוך השיחה שנסבה על בעיותיה של הודו אמר העיתונאי כבדרך אגב: "ובכן, השאלה היא: מה לעשות?". נהרו נתן בו מבט ארוך ואמר: "זו שאלה אופיינית לאיש אירופה". "מדוע?", שאל קרליבך. ונהרו השיב: "הודי היה שואל: מה להיות?".
הפער בין 'מה לעשות' לבין 'מה להיות' מוכר לכל מי שמתלבט בין מסלולי לימודים: האם לבחור בתחום מעניין וחשוב, או בתחום שנדמה כי יבטיח לנו עתיד מקצועי? לפעמים ההתלבטות לא ממשיכה לעזוב אותנו אפילו לאחר שעשינו צעד בכיוון מסוים.
טל איתן, שהתקבלה ללימודי משפטים בשתי אוניברסיטאות נחשבות, הייתה מאלה שהמשיכו להתלבט. על אף שליבה נמשך ללימודים שירחיבו את הידע שלה בתחומים רבים ויסייעו לה להגשים את חלומהּ להביא לשינוי חברתי, לדבריה "המשכנתא העתידית, המשבר הכלכלי ושוק התעסוקה הדליל הרימו מסך של חששות מול עיניי", והכריעו לטובת לימודים מקצועיים. ובכל זאת, כששעת ההחלטה התקרבה, בחרה טל להירשם ללימודים במרכז האקדמי שלם.
"פתאום היה ברור לי הצורך להחליט 'מי אני', לפני 'מה אני'", היא מספרת. "היה לי צמא גדול לידע, והבנתי שזהו המקום שמסוגל להרוות אותו. השאיפה לזכות בערך אנושי ולא רק בתמורה חומרית, ללימוד נטול ציניות שיאפשר לי חרות מחשבתית, הובילו אותי לבחירה במרכז האקדמי שלם".
טל היא לא היחידה. במחזור הראשון של המרכז האקדמי מצויים כמה וכמה סטודנטים שכבר נרשמו למוסדות אקדמיים מצוינים וברגע האחרון חזרו בהם – והלכו עם הלב. חלקם אפילו למדו שנה או סמסטר במוסד אחר, והחליטו שהמקצוע שאותו למדו לא מתאים להם וכי הם מעוניינים לפתוח את האופקים למבט רחב.
"התכנית הקודמת אותה למדתי היתה תכנית מצוינת ששילבה כמה תחומי ידע", משחזרת שירה גולדברג, גם היא סטודנטית בשלם שהגיעה לאחר תקופת לימודים במוסד קודם. "אבל בשלם הרגשתי שרואים אותי, שאני חלק מקבוצה אינטימית ששואפת להעמיק בלימוד, ושהצמיחה האישית שלי נמצאת במרכז". אצל שירה אהבת הלימוד וההיכרות האישית הם אלה שהכריעו את הכף, וסייעו לה לקבל את ההחלטה הקשה על מעבר המוסד הלימודי.
אם אתם מרגישים שאתם יותר מדי ב'לעשות' ופחות מדי ב'להיות', כדאי שתבדקו את תכנית הליבה ההומניסטית הנלמדת בשלם. מגוון התחומים, הפניוּת ללימודים ומסגרות הדיונים האינטימיות מחזקים את הזהות האישית ומעודדים את יכולות ההצלחה והלמידה. אם למדתם תחום דומה במוסד אחר (המוכר על ידי המל"ג), ייתכן שאתם זכאים להכרה בקורסים הזהים לאלה הנלמדים בשלם. זכרו: אף פעם לא מאוחר ללכת אחרי הלב.