email facebook google print twitter line background black loading small loading stars icon
Scroll to top

Top

הסוד של גנגנם סטייל

שניים וחצי מיליארד צפיות לא הולכות ברגל - הן רוכבות על סוס. בכאילו. ממה נובעת הפופולריות העצומה של הסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב? מאיה יעקובי יצאה לבדוק וחזרה עם כמה תשובות מעניינות
הסוד של גנגנם סטייל

2.5 מיליארד לחיצות כפתור התבצעו ברחבי העולם כדי לצפות בארבע הדקות האלה. ב-15 ביולי 2012, הועלה לאתר YouTube הקליפ גנגנם סטייל (Gangnam Style) של הזמר הקוריאני PSY. כבר ביומו הראשון ברשת הוא גרף למעלה מחצי מיליון צפיות. בתוך ארבעה חודשים הסרטון הפך לנצפה ביותר ביוטיוב עם למעלה מ-805 מיליון צפיות, ומעמדו נשמר עד היום.

ב-21 בדצמבר של אותה השנה הסרטון עבר את רף מיליארד הצפיות, והיה הראשון אי פעם להגיע למספר כזה. במאי 2014 מספר הצפיות הגיע ל-2 מיליארד, מה שגרם לקריסה זמנית של מנגנון ספירת הצפיות המובנה במערכת של יוטיוב זהו הקליפ היחיד עד כה שחצה את המספר הזה, והוא במרחק של כמיליארד צפיות מהמקום השני.

יש הזוקפים את הפופולריות הגלובלית של גנגנם סטייל לזכותה של תופעת 'הגל הקוריאני'. תעשיית הפופ הקוריאני (K-pop) היא תעשייה מוזיקלית ותיקה העוסקת בגילוי כישרונות, הכשרתם וקידומם. והחל משנות ה-90 חלה עלייה פתאומית במודעות למוזיקה ולטלוויזיה הקוריאנית. ההתעניינות החלה במזרח אסיה ומאז התפשטה לארצות הברית, אמריקה הלטינית, המזרח התיכון ולחלקים מאירופה.

עם זאת, הטענה אינה מסבירה את ההצלחה של הסרטון המסוים הזה, לעומת רבים אחרים מסוגת ה- K-pop שניסו לפרוץ מתוך התרבות המקומית אל התרבות העולמית. לכאורה גנגנם הוא עוד שיר פופ קוריאני, ומצפייה ראשונה בסרטון קשה להבין במה טמונה הצלחתו המסחררת. מדוע גנגנם סטייל הפך לווידאו-קליפ הנצפה ביותר בעולם?

הגל הקוריאני

יש מומחי מוזיקה הטוענים כי הפופולריות נובעת מהשפה הקליטה. אם בוחנים את השיר לעומק מגלים כי הוא מבוצע כולו בשפה הקוריאנית מלבד שני ביטויים באנגלית: "Gangnam Style" ו-"Sexy Lady". 'גנגנם' הוא רובע בסיאול, בירת דרום קוריאה, הידוע ברמת החיים הגבוהה שבו. אין ספק שהקליטות של הביטויים הללו – לצד מרכיבים 'פופ-יים' מוכרים אחרים, כגון שידור רמת חיים גבוהה ומסרים מיניים – תורמת לתפוצת הסרטון, אבל אין זה מאפיין ייחודי לגנגנם. שיבוץ מילים באנגלית בשירי K-pop הינו תופעה נפוצה. לרוב השירים במצעד הפזמונים של הפופ הקוריאני יש שמות קליטים באנגלית, והשם מושר כמה פעמים בין שורות השיר בקוריאנית.

קווין אלוקה, מנהל הטרנדים של אתר יוטיוב, סיפק בהרצאת TED שלוש סיבות לוויראליות של וידאו-קליפים: יצירת טרנדים, השתתפות ציבורית ומרכיב בלתי צפוי. שלוש הסיבות מהוות חלק מההצלחה העולמית של גנגנם, אך הן לא מסבירות מדוע סרטונים רבים מספור נעצרים בכמה מאות מיליוני צפיות, בעוד שגנגנם הוא היחיד שעבר את המספר שני מיליארד.

השאלה מתעצמת לאור העובדה שבמחקר שערכה סוכנות יחסי ציבור בריטית נמצא כי לחברת התקליטים YG Entertainment שמייצגת את PSY הייתה אסטרטגיה שיווקית מתוכננת. כשנה לאחר יציאת גנגנם היא ביקשה לשחזר את ההצלחה, והשיקה להיט נוסף של PSY שהיה בעל מאפיינים דומים לסרטון הקודם, בשם Gentleman. מספר הצפיות של הסרטון השני עומד 'רק' על כ-900 מיליון. ברור שהחברה עושה את מלאכתה היטב, אך מדוע היא לא הצליחה לשמור על רמת החשיפה הגבוהה של הסרטון הראשון?

ככל הנראה לא קיימת דרך מדעית לקבוע את הגורם להצלחתו של הווידאו קליפ, מכיוון שהצלחה זו מורכבת מלמעלה מ-2.5 מיליארד צפיות. אולם ניסיון לנתח את הממד החזותי בסרטון והשוואה של תוכנו לקליפים אחרים שעוררו סנסציה דומה ברשת יכולים לקרב אותנו להשערה טובה.

פיצוח סוד ההצלחה המסחררת יכול לתרום להבנת האופן שבו יצירה מתקבלת בקרב קהל עולמי רחב, ולתפיסה עמוקה יותר של התרבות הגלובלית. לצורך כך נתמקד בשלושה מאפיינים ייחודיים לסרטון של PSY: הריקוד הקליט, הדמות הראשית כפולת הפנים והמסרים הלועגים לתרבות הפופ.

לעג עצמי לא מוסתר

ההיבט המזוהה ביותר עם גנגנם סטייל הוא ריקוד הסוס המדמה, ובכן, רכיבה על סוס. אמנם הריקוד מעורר גיחוך, אך דווקא בשל כך כל אחד מסוגל ומוזמן לרקוד אותו, והקליפ מציג אנשים מכל המעמדות, מילדות ועד זקנה, מבצעים את התנועה המשונה. הריקוד בולט דווקא בגלל שהוא קליט ופשוט לביצוע, מצמצם את הפער בין הכוכב שהוא רקדן מקצועי לבין אנשים פשוטים ומאפשר את השתתפות ההמון.

לכאורה, דמותו של PSY בקליפ היא בעלת מאפיינים המתאימים לכוכב פופ טיפוסי: הוא לובש חליפות יוקרתיות, מרכיב משקפי שמש, מורח ג’ל בשיער, עוסק בפעילויות פנאי המעידות על מעמד גבוה ומלווה בנשים יפות – כל אלה הולמים את שיח ההצלחה והעושר של ידוענים בכל העולם. עם זאת, אותו כוכב אינו משקף כלל את האידיאל המקובל בתעשייה ואף מהווה אנטיתזה שלו. הוא לא גבוה, לא רזה ובאופן כללי הוא 'לא קוּל'. הוא אמנם מנסה להיראות כזה, אך התנהגותו לרוב מגושמת ומגוחכת. דמותו רומזת לכך שהכוכבוּת היא מיותרת וחסרת ערך.

horse-1147790_1920

אחזקת סוס היא סמל לרמת חיים גבוהה. אבל למה לעשות את זה?

בתחילת הסרטון PSY שכוב על כיסא ים מתחת לשמשייה ובידו כוס משקה. במשקפי השמש שלו משתקפת אישה המאווררת אותו עם מניפה. תמונה זו גורמת לצופה להניח שהזמר נמצא על חוף ים יוקרתי. אך כאשר המצלמה מתרחקת מתגלה כי הוא נמצא בגן משחקים והאישה אינה אלא אשליה. הציפיות נשברות, ומתגלה כי PSY אינו מגלם את הגשמת העושר והידוענות. הוא לוגם מהמשקה ויורק אותו. לידו מופיע ילד שרוקד את ריקוד הסוס, ורומז שאפילו ילדים מסוגלים לבצע את הריקוד.

בסצנה הבאה PSY פוסע לתוך אורוות סוסים ורוקד את ריקוד הסוס, רמז פארודי על עשירים בעלי סוסים, שכל מה שיש להם לעשות עם סוסיהם – מלבד להחזיק אותם כלואים בתאים שלהם – הוא לרקוד כאילו הם רוכבים עליהם. בהמשך צועד הזמר בלוויית שתי נשים תוך חיקוי של ידוענים הצועדים על השטיח האדום, אך במקום לצעוד לאורך שדרה יוקרתית הם צועדים במגרש חניה, ובמקום קונפטי צבעוני מומטרות עליהם חתיכות עיתונים, אשפה ושלג.

הלעג נמשך: בסצנה הבאה PSY משתתף בתחרות ריקודים מול אדם במעמדו, אך התחרות נגמרת ללא הכרעה ובתחושה שלא הייתה לה שום מטרה, אולי כרמז לחיי עושר חסרי טעם. לאחר מכן הוא מוצג כעוסק בפעילויות פנאי יוקרתיות, אך לא עומד בציפיות שהוא מציב בתור כוכב. לדוגמה: הוא עומד על יאכטה עם אפוד הצלה וכמעט טובע בבריכת שחייה. בשיא הסרטון – שממנו מצופה כי יהיה המשמעותי ביותר בעלילה – PSY יושב על אסלה.

מה הרעיון מאחורי הריקוד המשונה?

בסצנת הסיום עשרות אנשים רוקדים את ריקוד הסוס, וכל אחד מהרקדנים לבוש אחרת ומייצג צד שונה בחברה: עוזרת בית, ג'ודאי, טבח, שוטר, נזירה, רופא, חייל, מנקה רחובות, סטודנטית ועוד. במשך הסרטון ניתן לראות את PSY רוקד במיקומים מפתיעים: מול גורד שחקים, באוטובוס עם נשים קשישות, ליד מתעמלות בשיעור יוגה, מול קרוסלה בלונה פארק, על סירה, ועוד. בסצנה משמעותית אחרת, רגע לפני שהזמר מתאחד עם אהובתו, שניהם נזרקים מהסצנה הרומנטית לסצנה שבה – אכן, ניחשתם נכון. שניהם רוקדים את ריקוד הסוס.

הצירוף של כל אלה מביא למסקנה הבאה: ריקוד הסוס מציג עולם בלי מעמדות, בלי רקע, בלי תלבושות שונות. עולם שבו כל אחד יכול לרקוד את אותו הריקוד בלי התחשבות בסביבה המשתנה. אין משמעות אמתית למעמדות חברתיים-כלכליים, ואפילו המשיכה המינית הוא שולית לעומתו.

לאן אנחנו דוהרים?

הגלובליזציה והשפעותיה התעצמו בזכות המרשתת בכלל ובזכות אחד האתרים החזקים ביותר שבה, יוטיוב. הצלחת הסרטון הנצפה ביותר באתר, גנגנם סטייל, מוכיחה כי אין צורך לתרגם שירים במלואם לשפה בינלאומית כדי לפרוץ את התרבות המקומית. כאשר התוכן החזותי הופך חלק בלתי נפרד מעולם המוזיקה, נוצרת שפה חדשה – שפה שאין בה צורך במילים. השפה הזו מאפשרת לכל אחד, מכל נקודה שהיא בעולם, להגדיר את התרבות שאליה הוא משתייך.

girl-67694_1920

"הגלובליזציה יצרה שפה המאפשרת לכל אחד להגדיר את התרבות שאליה הוא רוצה להשתייך". ילדים באפגניסטן. תמונה: Capt. John Severns, U.S. Air Force

ריקוד הסוס מעודד את הצופים להשתתף בו ומנגיש אותו אליהם. הדמות הראשית בגנגנם סטייל היא של כוכב פופ לא טיפוסי, הלועג לתרבות הפופ אך גם רומז שכוכבות כזו היא בת-השגה. סיבה זו – בצירוף הסיבות שנמנו לעיל, כגון המוזיקה הקליטה, הגל הקוריאני, הביטויים המשולבים בשפה מוכרת – היא הסוד של גנגנם סטייל.

לאחר הצפייה אנו נותרים עם כמה שאלות: מהם המסרים שאנחנו נהנים לצפות בהם, ומה זה אומר עלינו – שמאסנו בתרבות החומרנית ובכוכבים המושלמים או שאנו משתוקקים להצטרף אליהם? האם אנו מוכנים לעולם עם תרבות שונה, ובאיזו תרבות אנו רוצים לקחת חלק? כאשר נענה על השאלות הללו נוכל לדהור על סוסנו הדמיוני לעבר האופק – עד הווידאו קליפ הבא.

מאיה יעקובי היא סטודנטית שנה ב' במרכז האקדמי שלם

זוהי תמצית מתוך המאמר 'הסטייל המסתורי' שראה אור בקאנון – כתב העת הסטודנטיאלי של המרכז האקדמי שלם, גיליון מס' 3, קיץ 2016

תמונת הנושא: צילום מסך מתוך הסרטון 'גנגנם סטייל'

מתעניינים בתואר שנותן לכם השכלה רחבה?
הירשמו לתואר ראשון במרכז האקדמי שלם.
מלאו את הטופס ונציג מחלקת גיוס סטודנטים ייצור אתכם קשר בהקדם.