בית המדרש של המרכז האקדמי שלם יוצא לדרך

בחורי ישיבה עם בחורות חילוניות, סטודנטיות בוגרות מכינה עם בוגרי תיכון שמעולם לא התעמקו בדף תלמוד: בית המדרש, שמהווה הוא חלק מחובת הקורס בספרות חז"ל – קורם עור וגידים. עדי, סטודנטית בשלם: "הלימוד הוא לא רק מהטקסט, אלא מהאדם שיושב לצדך. במקום להסתכל למעלה, אתה מסתכל הצדה".

5 במרץ 2014

אם תיכנסו למועדון הסטודנטים של המרכז האקדמי שלם ביום ראשון באחת בצהריים, תמצאו כחמישים סטודנטים שחוחים על קטעי לימוד עתיקים כשהם דנים זה עם זו, מתווכחים, מבררים, מגנים על עמדתם בלהט, או בקיצור – לומדים בחברותא.

"בית המדרש הוא חלק מחובת הקורס בספרות חז"ל", מסביר מנחה הקורס, ד"ר שמואל (ריצ'י) לואיס. "שעה וחצי בשבוע מוקדשת להרצאה חזותית בנוסח האקדמי המקובל ושעה וחצי נוספות מוקדשות ללימוד בחברותא".

בשל המגוון האנושי של הסטודנטים והרקעים השונים נוצרות חברותות מגוונות, הכוללות החל מזוג לומדים ועד לחבורות בנות שישה סטודנטים: בחורי ישיבה עם בחורות חילוניות, סטודנטיות שעשו מספר שנים במכינות קדם-צבאיות או בתוכניות לימוד שונות עם בוגרי תיכון שמעולם לא התעמקו בדף תלמוד. גם חברי סגל קופצים לבקר ולצלול לכמה דקות במקורות, וחולקים את תובנותיהם באופן שווה עם הסטודנטים.

ביקור במועדון מותיר רושם כי החדר מלא באנרגיות חיוביות. לא תראו תלמידים משועממים המחכים שהשעה תחלוף, אלא תלמידים מלאי חיים שמתעמקים בטקסטים בני אלפי שנים מתוך תשוקה אמיתית.

ד"ר לואיס, למה לא לומדים בצורה הזו את הומרוס, למשל?

את הומרוס כל אחד יכול לקרוא. המקורות המסורתיים הם קשים להבנה, לעיתים הם בשפה הארמית, והמתודה של חברותא חשובה כדי לפצח אותם.

ולמה דווקא במועדון?

זהו מקום רחב ידיים המכיל 50 איש באווירה נעימה ובמרחב גדול ונעים אחד. יש בו אווירה אינטימית ואפשרות ללמוד פנים אל פנים, כורסאות לשבת בנוחות, מטבחון שבו אפשר להכין קפה. זהו לימוד באווירה אחרת, נינוחה ונעימה.

"בית המדרש מוסיף על הקונטקסט האקדמי את הראייה המיוחדת של האדם שמולך", אומרת עדי, סטודנטית שאותה שלפנו מדיון סוער על אודות 'המונותיאיזם של אברהם אבינו המשתקף בכתבי פילון'. "הלימוד הוא לא רק מהטקסט, אלא מהאדם שיושב לצדך. במקום להסתכל למעלה, אתה מסתכל הצדה". במקרה הזה, כשעדי מתבוננת הצדה היא רואה את שירה – החברותא שלה.  "זוהי צורה ייחודית של לימוד, שבה מטקסט אחד יוצאות כמה משמעויות שונות, לפי מה שהלומדים מביאים איתם", אומרת שירה בחיוך ומוסיפה: "זהו לא רק לימוד לשם הידע, אלא כזה שמשנה את החיים ושנוגע אליהם באופן אישי ועמוק".

ד"ר לואיס מתכנן גדולות ונצורות לבית המדרש: "בחציו הראשון של הסמסטר אנו עוסקים בהבדלי התפיסה בין בעלי המדרש לבין הפילוסופית האפלטונית – על אף שהשתיים נראות דומות. בחציו השני של הסמסטר נעבור ללמוד חומר הלכתי יותר, ונראה איך הרעיונות התיאורטיים התגבשו אצל חז"ל למציאות מעשית. אנו מתכננים גם להביא מרצים מן החוץ, ובטוחים שעם המחזורים הבאים בית המדרש יגדל ויתרחב".

אין ספק שכבר כעת, בית המדרש מהווה תשתית ייחודית בנוף האקדמי, והחדווה שבה מגיעים אליו הסטודנטים מעידה כי הוא מהווה דגם מוצלח לשילוב של חוויה אינטלקטואלית עם מעורבות רגשית עמוקה.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.