פורום שלם מארח לשיחה ומפגש את פרופ' אליס שלוי

במסגרת סדרת ההרצאות ‘כמראה הקשת – גוונים חדשים של יהדות’, אירח פורום שלם את פרופ' אליס שלוי ואת הרבה תמר אלעד-אפלבאום. הדוברות קשרו בין הרעיון הפמיניסטי ליסודותיה של המסורת היהודית; לדבריהן אמנם הקולות הנשיים במקרא הם מעטים, אך ניתן למצוא בטקסטים רעיונות המנהירים את החיפוש הפמיניסטי.

27 בפברואר 2014

לא בכל יום מתארחת במרכז האקדמי שלם כלת פרס ישראל. פרופ' אליס שלוי, המצויה בשלהי שנת ה-80 לחייה ומאחוריה עשרות שנים של עשייה בתחומי החינוך ושוויון נשים, התארחה יחד עם תלמידתה, הרבה תמר אלעד-אפלבאום, במפגש פורום שלם האחרון.

פרופ' שלוי שיתפה את הסטודנטים בקורות חייה העמוסים לעייפה בתרומה לקהילה ומעורבות חברתית בלתי פוסקת. היא גדלה בבית שוויוני, אך הופתעה לגלות דווקא בתוככי העולם האקדמי את הדעות הקדומות. כאשר נבחנה מועמדותה לעמוד בראש החוג לספרות אנגלית באונ' בן גוריון – אותו הקימה – על אף ששררה תמימות דעים בין החוקרים כי אין מתאימה ממנה לתפקיד, קושייתה הראשונה של ועדת ההשמה בפניה עמדה היתה: "אבל את אשה". גם בבית הספר 'פלך', אותו ניהלה מספר שנים, הנהיגה את הוראת התלמוד לבנות – דבר שהיום הוא מובן מאליו, אך בתקופה ההיא נחשב מעשה חלוצי ונועז.

הרבה תמר אלעד-אפלבאום, תלמידתה של פרופ' שלוי, סיפרה על הקהילה שיסדה, ’ציון – קהילה ארצישראלית בירושלים’, ועל  תפקידיה כרבת קהילת ’מגן אברהם’ בנגב, כרבה קהילתית בפרברי ניו יורק לצד הרב גורדון טאקר, וכעוזרת דיקן ב’בית המדרש לרבנים ע”ש שכטר’ בירושלים. לדבריה, היא הבינה כבר בגיל צעיר שברצונה להיות מנהיגה יהודית. היא גדלה בבית שוויוני, אך לא מצאה בקרבה של הקהילה הדתית-לאומית בה גדלה מענה לרצונה להנהיג וליצור קהילה.

השתיים שוחחו על היחסים שבין מורה לתלמידה. הכבוד ההדדי בו שתי המלומדות נוהגות זו בזו המחיש לחברי הפורום את הקשר המיוחד הנוצר בין מי שחולקים זה עם זה חווית לימוד אינטימית, ואת העובדה שקשרים מסוג זה יכולים להמשיך למשך שנים ארוכות.

השיחה נסבה על ציונות, יהדות ופמיניזם, סוגיות שעדיין עומדות במחלוקת בחברה. "המתנה שהפמיניזם נותן היא בכך שהוא פותח את השער לכולם על ידי פתיחת שער לנשים", אמרה פרופ' שלוי והוסיפה: "אם הוא הופך ל'שוביניזם הפוך' – זהו כישלון. פמיניזם הוא תנועה שמוגדרת על ידי החירות שבה".

השיחה ניתנה במסגרת סדרת ההרצאות 'כמראה הקשת – גוונים חדשים של יהדות', והדוברות קשרו בין הרעיון הפמיניסטי ליסודותיה של המסורת היהודית. לדבריהן אמנם הקולות הנשיים במקרא הם מעטים, אך ניתן למצוא בטקסטים רעיונות המנהירים את החיפוש הפמיניסטי, ולתרגם את הרעיונות הגדולים של היהדות לשדה המאבק הנשי. הן ציינו כי כדי לכונן חברה מסורתית חזקה יש צורך בטקסטים יסודיים ופולחן משותף, ולכן תרגום השפה המקראית והתאמתה לרעיונות מודרניים כמו שוויון, הם מתפקידיו החשובים של מנהיגהּ הרוחני של קהילה.

הרבה אלעד-אפלבאום סיפרה כי בקהילתה 'ציון' השיתוף אינו רק של גברים ונשים אלא גם של מסורות: קרליבך לצד פיוטים מרוקאיים, שירי ארץ ישראל לצד טקסטים קלאסיים מארון הספרים היהודי. היא הסבירה כי שילוב זה מהווה דוגמה לצורה שבה פמיניזם מאפשר העשרה של התרבות כולה. "לפעמים כדי לפתוח עולם שלם יש צורך בשאלה קטנה ופרטיקולארית", אמרה, "גם היהדות, שבתפוצתה האולטימטיבית אמורה להיות 'אור לגויים' עוסקת בדרך כלל בשאלות פרטיקולאריות. כך מתחילים את תיקון העולם".

לרשימת המפגשים המלאה לחצו כאן.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.