חדשות
22.09

פינת היום לפני – והפעם: צרפת מאמצת את לוח השנה המהפכני

היום לפני 226 שנים התחיל זמן חדש – תרתי משמע – כשצרפת אימצה את לוח השנה המהפכני בתום המהפכה הצרפתית

מטרת לוח השנה החדש הייתה להשתחרר מהשפעת הממסד המלוכני והדת על לוח השנה. כך למשל לוח השנה החדש ביטל את יום ראשון בשבוע כיום קדוש, ואיתו גם את ימי החג האחרים המקודשים לנצרות או למלוכה.

הטבע כהשראה

המהפכה הצרפתית הייתה תקופה מטלטלת מאוד בצרפת, בין היתר בשל ביטול מעמד המלוכה והכנסייה והכרזת צרפת כרפובליקה. הממשלה הרפובליקנית החדשה החלה להנהיג רפורמות חדשות, כמו מערכת חברתית ומשפטית חדשה, מערכת משקלים ומדדים (שתהפוך בהמשך למערכת המטרית) וכן לוח שנה חדש. היה זה עידן הנאורות, והמשכילים הצרפתיים, שעמלו על המצאת המערכות החדשות, פנו לטבע להשראה, ולא לדת; בהתאם לכך, לוח השנה הושפע ממספרים טבעיים, כפולות עשרוניות ומהשפה הלטינית.

מסע בזמן אלטרנטיבי

אם הייתם נוסעים בזמן לצרפת של לפני 226 שנה וקונים לעצמכם שעון חדש, הייתם כנראה מאוד מופתעים ממה שהייתם רואים. הצרפתים שינו לחלוטין את הזמן כפי שאנחנו מכירים אותו – יממה כבר לא חולקה לעשרים וארבע שעות, אלא לעשר שעות בלבד, כאשר כל שעה חולקה ל-100 דקות עשרוניות וכל דקה ל- 100 שניות עשרוניות, מה שהפך את השנייה הצרפתית לקצרה יותר ב-14% מהשנייה היום.

כל חודש הורכב משלושה שבועות ארוכים בני עשרה ימים כל אחד, והחודשים קיבלו שמות חדשים, הקשורים לתופעות טבע של אותה עונה, ולא לקדושים נוצרים. בחורף הייתם מוצאים את חודש "ניבוז" (שלג), ובקיץ הייתם מדליקים מזגן בחודש "תרמידור" (חודש החום). השנים עצמן נכתבו בספרות רומיות ונספרו מתקופת המהפכה, כאשר היום הראשון וראש השנה הוא ה-22 בספטמבר, אז הוכרזה הרפובליקה הראשונה והסתיימה המלוכנות.

בשנה הצרפתית החדשה היו 360 ימים לעומת 365.25 ימים, שבמהלכם כדור הארץ מקיף את השמש. לכן, הצרפתים החליטו לקבוע חמישה ימי חג לאומי לעיבור השנה, כאשר אחת לארבע שנים נחגג יום המהפכה.

לוח השנה הצרפתי החזיק מעמד כ-13 שנים, לפני שנפוליאון ביטל אותו בתחילת שנת 1805, בין היתר כדי לרצות את הכנסייה הקתולית.


מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.