חדשות
03.10

פינת היום לפני – והפעם: גרמניה המזרחית והמערבית מתאחדות

היום לפני 31 שנים התאחדה גרמניה המזרחית הקומוניסטית עם גרמניה המערבית הדמוקרטית, זאת לאחר שפוצלו אחרי מלחמת העולם השנייה

הינה חמישה דברים שייתכן שלא ידעתם על האיחוד:

רקע: מלחמות עולם

בתום מלחמת העולם השנייה גרמניה נכבשה ונחלקה בין רוסיה, ששלטה על הצד המזרחי, לבין בנות הברית: ארה"ב, אנגליה וצרפת ששלטו על חלקים שונים שלה בצד המערבי. באותה תקופה התחילה הגירה המונית ממזרח המדינה למערבה, וכדי לבלום אותה בנו הסובייטים את גדר הגבול בין המדינות.

מה הקשר לחומת ברלין?

זה מסובך. חומת ברלין הוקמה בשנת 1961, יותר מעשור אחרי שהוקמה גדר הגבול, והפרידה בין ברלין המזרחית למערבית. החומה לא נחשבה כחלק מהגבול עצמו, אבל עם השנים היא הפכה לחומה מבוצרת שהתאפיינה באותם סממנים של הגבול.

כ-28 שנים אחרי שהוקמה, ב-9 בנובמבר 1989, הופלה חומת ברלין ואיתה גם סומן ניצחון המערב על הגוש הקומוניסטי במלחמה הקרה. זה היה רק עניין של זמן עד שפג גם תוקפו של הגבול בין הגרמנְיות.

הסכם של אחרי המלחמה: מחירי האיחוד

האיחוד הרשמי של גרמניה התרחש ב-3 באוקטובר 1990 בהתאם להסכם על ההסדר הסופי ביחס לגרמניה. המעצמות ארה"ב, אנגליה, צרפת ורוסיה הצהירו בהסכם כי הן מוותרות על שליטתן בגרמניה ובכלל זה גם בברלין. בעקבות ההצהרה הזו השליטה על שטחי גרמניה חזרה לגרמנים.

ההסדר החדש גבה מחירים והתחייבויות מגרמניה. היא התחייבה להגביל את גודל הצבא שלה, ולא לייצר או להחזיק נשק גרעיני, ואף שצבא זר לא יוצב בגבולותיה. באופן כללי – ששטחה של גרמניה יהיה נקי מנשק גרעיני, ביולוגי או כימי.

ההסכם גם דרש מגרמניה להסדיר את גבולה המזרחי עם פולין ולהכיר בו כגבול בינלאומי.

שמרו את התאריך: חג האחדות הגרמנית

היום, ה-3 באוקטובר, הוא יום חג לאומי בגרמניה. הוא נחגג מדי שנה כדי להנציח את איחוד גרמניה מחדש. היום שרצו לבחור מלכתחילה לחגוג היה יום נפילת חומת ברלין, ב-9 בנובמבר, בגלל שנפילת החומה הא האירוע שמסמל יותר מכול את נפילת המשטרים הקומוניסטיים באותן השנים. אלא שתאריך ה-9 בנובמבר היה תפוס. במה? בציונו של ליל הבדולח, הטבח הראשון ביהודים בידי הנאצים בקנה מידה גדול, ובחירת תאריך זהה הייתה בלתי הולמת. לכן בחרו להנציח את איחוד גרמניה ביום שבו התרחש האיחוד הרשמי – ה-3 באוקטובר.

פאן פאקט: זה לא האיחוד הראשון של גרמניה

בדומה ללהקות רוק שהתפרקו והתאחדו יותר מפעם אחת, גם גרמניה התאחדה יותר מפעם אחת. הפעם הראשונה התרחשה בשנת 1871, בתום תהליך של יותר מ-1,000 שנים אשר בסופו אוחדו 300 מדינות ונסיכויות קטנות דוברות גרמנית לקיסרות הגרמנית שנודעה בשם "הרייך השני" ואשר בראשה עמד ביסמארק.


מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.