חדשות
19.06

פינת היום לפני – והפעם: אתל ויוליוס רוזנברג מוצאים להורג

היום לפני 69 שנים הוצאו להורג בארה"ב אתל ויוליוס רוזנברג לאחר שהורשעו בריגול לטובת ברית המועצות, במה שכונה "פרשת דרייפוס האמריקאית"

הראשונים בהיסטוריה של ארה"ב

יוליוס ואתל רוזנברג היו בני זוג אמריקאים יהודים שהפכו לאזרחי ארה"ב הראשונים בהיסטוריה שהוצאו להורג באשמת קשירת קשר לריגול.

הרקע לגזר הדין הקשה הוא התקופה הטעונה במיוחד בשנים הראשונות של המלחמה הקרה בין ברית המועצות של סטאלין ובין ארצות הברית.

קומוניסטים מילדות

כשנישאה אתל ליוליוס, מהנדס חשמל צעיר, ב-1939, היו שניהם חברים פעילים במפלגה הקומוניסטית של ארצות הברית. בשנה שלאחר מכן התקבל יוליוס לחיל התקשורת האמריקאי כמהנדס אזרחי והוא ואתל החלו למסור סודות צבאיים אמריקאיים לברית המועצות. מאוחר יותר העביר גם אחיה של אתל, דייויד גרינגלאס, סמל בצבא ארצות הברית, שהושם כמכונאי בפרויקט מנהטן שעסק בבניית פצצת האטום, מידע לבני הזוג על הנשק הגרעיני. את המידע העבירו בני הזוג להארי גולד, כימאי יליד רוסיה, ששימש בלדר למסירת המידע. כמו כן, מסר גולד לסובייטים מידע שהגיע מקלאוס פוקס, מדען גרעין בריטי, שעבד גם הוא באתר פיתוח הפצצה.

הטבעת נשברת

יוליוס רוזנברג שוחרר מהצבא האמריקאי לאחר שהתגלה ששיקר לגבי חברותו במפלגה הקומוניסטית. גולד נעצר ב-1950 על רקע הקשר שלו עם פוקס. בחקירותיו הודה גולד כי היה מעורב בריגול ומסר מידע לגבי הקשרים שלו עם בני הזוג רוזנברג.

בחקירתם, ביקשו השניים לשמור על זכות השתיקה, וטענו לכל אורך הדרך כי הם חפים מפשע.

בני הזוג רוזנברג הואשמו בקשירת קשר לביצוע ריגול והובאו למשפט. בית המשפט קבע כי בני הזוג אשמים, ודן אותם למוות. גולד נידון ל-30 שנות מאסר, וגרינגלאס, שנשפט בנפרד, נידון ל-15 שנות מאסר.

במשפט, שימשה עדותו של גרינגלאס, שלפיה אתל הייתה זאת שהקלידה את המסרים שהועברו לידי הרוסים, תפקיד מכריע, לפחות בכל הקשור להרשעתה של אתל. רק ב-2001 הודה גרינגלאס כי שיקר לגבי עובדה זאת וטען כי עשה זאת רק כדי להגן על אשתו ועל עצמו.

לאחר שנתיים של תהליכי ערעור בערכאות משפטיות שונות, ובפני דעת הקהל העולמית, הוצאו השניים להורג.

פחות מחצי שעה לפני הוצאתם להורג, דחה הנשיא אייזנהאואר את בקשת החנינה שהגישו בני הזוג. הנשיא ציין כי "הוצאת שני יצורי אנוש להורג היא מעשה חמור ביותר, אך חמורה שבעתיים היא המחשבה על אותם עשרות המיליונים שיכלו למצוא את מותם בעטיים של השניים האלה".

הוצאתם להורג של השניים התבצעה בערב יום שישי, לפני כניסת השבת, על מנת שלא "לפגוע ברגשות הדתיים של בני הזוג".

כבר אין ספק: מסמכי וינונה

אף כי בעשרות השנים שלאחר הוצאתם להורג רבים הטילו ספק באשר לאשמתם של בני הזוג בריגול, ב-1995 נחשפו "מסמכי וינונה" – תיעוד מסמכים מוצפנים בין מפעילים סובייטים ובין המגויסים שלהם בארצות הברית – אשר הוכיחו באופן חד משמעי כי יוליוס ריגל לטובת רוסיה בשנות ה-40 המוקדמות, וכי כינויו היה "ליברל". תפקידה של אתל, כפי שעולה ממסמכים אלה, היה שולי בלבד.

 


מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.