חדשות
לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

מדוע חשוב להנגיש את מדעי הרוח לקהלים רחבים? איך מודדים טקסט קאנוני בעידן הדיגיטלי ומה הופך פוסט לפופולרי? בכנס מיוחד במינו שהתקיים במרכז האקדמי שלם שאלנו יוצרי תוכן על מקומם של מדעי הרוח בחיים האמיתיים ויצאנו אופטימיים. מאוד

9 באוגוסט 2022   |  מאת: מערכת תוכן ועניינים

מי שרצה להשתתף בחיים האזרחיים בתקופה הקלאסית, היה זקוק להשכלה רחבה, דרכי חשיבה ביקורתיות ויכולות ביטוי גבוהות בכתב ובעל פה. אנחנו חושבים שהכלים והמיומנויות האלה הכרחיים אף יותר במציאות המורכבת והמאתגרת בישראל של היום. ליבת התואר שלנו בלימודים הומניסטיים עושה בדיוק את זה, אבל אנחנו מאמינים שהכלים והמיומנויות האלה צריכים להגיע לקהלים רחבים בישראל. זו הסיבה שאנו רואים בקהילות לומדים חוץ-אקדמיות, ובאלה שמובילים אותן, שותפים לדרך.

כך נולד לו כנס "לאמלק את אפלטון". אל הכנס הגיעו כמעט כל המי ומי של עולם הקהילות הדיגיטליות במדעי הרוח: מובילי דעה שעוסקים במדעי הרוח מחוץ לעולם האקדמי והקימו סביבם קהילות רחבות של קהל המשתוקק לידע.

לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

מפגשים מחוץ לרשת: מובילי הדעה נפגשים

הערב התחיל בכינוס בלאונג' של המרכז האקדמי שלם, שבו נפגשו מנהלי הקהילות פנים אל פנים, לפעמים בפעם הראשונה. החוויה דמתה לתיוג ברשת: אדם שברגע הראשון נראה זר הופך להיות מוכר כאשר מבינים את ההקשר שלו ומניין בא. אחרי כיבוד קל ודברי פתיחה מאת הגב' אודליה יצקן, סמנכ"לית קשרי חוץ ובוגרים ומארגנת הערב, ניגשנו לחלק המרכזי של הערב – שיחות על מדעי הרוח.

"אני מאוהב ללא תקנה בטקסטים קאנוניים מהעבר", התחיל את הרצאתו ד"ר עידו חברוני, מרצה בתוכנית ללימודים הומניסטיים במרכז האקדמי שלם. הוא הדגים את טענתו בדבר חשיבות לימודי ספרות קלאסית דרך הסיפור שמופיע באיליאדה על תפוח הזהב והמריבה בין שלוש האלות: הרה, אתנה ואפרודיטה. דרך הסיפור הוא הציע קריאה פסיכולוגית שבה היחס לאלים הוא דימוי לצדדים השונים וליחסים בין בני אדם. "מיתוס הוא דרך לתת שם ודימוי לדברים שאיתם אנו מתמודדים היום", הוא סיכם. המיתוס לא נשאר על המדף, הוא חי והוא חוזר אלינו מכל היבט בחיים ובמציאות.

הרצאתו של ד"ר חברוני שימשה פתיח מושלם ללב ליבו של האירוע – פאנלים עם יוצרי התוכן והקהילות.

לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

פאנל יוצרי תוכן: קונים עגבניות בעזרת מילים

את הפאנלים הנחה לא אחר מאשר יצחק (ייצ) מנדל. אתם כנראה מכירים אותו מהנחייתו את הסרטונים של תאגיד השידור הישראלי [כאן סקרנים, כאן לא מאמינים] אבל עבורנו הוא תמיד יהיה ייצ שלנו, בוגר מחזור ה' בתוכנית לפילוסופיה והגות יהודית. כדי לנסות לרדת לשורש הרלוונטיות של מדעי הרוח למציאות היום, הוא פנה לשאלת הפופולריות והשילוש הקדוש: איזה תוכן שיצרו הצליח במיוחד, האם יש משהו שהם לא היו כותבים או מדברים עליו – ולמה?

לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

הראשון להשיב היה שרון בנימיני, מורה לשעבר והבעלים של עמוד הטיקטוק שלו מעל 56,000 עוקבים, "תנ"ך בקטנה". התוכן שהכי תפס בעמוד שלו, לדבריו, היה הסרטון על קהלת ועל משמעות הקיום. למה דווקא התוכן הזה הפך לפופולרי? לדעת שרון הסיבה פשוטה: משמעות הקיום היא תמיד נושא שמעורר דיון. כשנשאל לגבי הנגשת התוכן שלו הוא השיב ש"אני מסביר את הנושאים כך שילד בן שמונה יבין אותם ופרופסור מנוסה – יתעניין".

אחריו דיבר ג'רמי פוגל מ-think and drink different, מערך הרצאות בברים ופודקאסט אהוד בקרב חובבי הפילוסופיה והידע הכללי, שאמר שהוא לא מצא חוקיות בשאלת הפופולריות: "לפעמים זה יהיה הפרק על שפינוזה ולפעמים על מכניקת הקוונטים". ג'רמי הצהיר שהוא לא יימנע לעסוק ולהעמיק בשום נושא כל עוד אדם חקר אותו. גם פרופ' דני אורבך, יוצר פודקאסט הריגול "סוכן משולש" וכותב פעיל בפייסבוק, במיוחד על היסטוריה ובייחוד על ההיסטוריה של המלחמות, מסכים עם ג'רמי שהנושאים שמעוררים עניין הם אקראיים – מסוגיות מודיעיניות וכלה בוויקינגים. "קהל היעד שלי הוא כל מי שסקרן. יש אנשים שבשבילם שעמום הוא סמל סטטוס. אני בצד השני".

לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

הדובר האחרון בפאנל היה עמרי אלבלק, מנהל עמוד האינסטגרם "לא סתם עוד תמונה", שבו הוא מביא תמונות מההיסטוריה ומספר את הסיפור והרקע שעומד מאחוריהן. הוא רואה קשר ישיר בין תהודה ואהדה לבין תוכן מושקע ומחדש, במיוחד כשמדובר בסיפור שמאחורי מקרי רצח והרקע הפסיכולוגי שלהם. "המטרה שלי היא להנגיש ידע מכל התרבויות בדרך שאינה פוליטית ולחשוף את הנוער אליו. אני רוצה לתת ערך וליצור חיבור".

לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

כשסטודנטית בקהל שאלה את הנוכחים אם זה עבודה או תחביב, שרון השיב שעבורו התחזוק של עמוד הטיקטוק הוא תחביב ובכל חצי שעה שמתפנה לו בזה הוא עוסק. ג'רמי, לעומת זאת, נקט גישה פילוסופית: "מה קובע מה זה עבודה ומה זה תחביב? אני עושה מה שאני אוהב ומקבל על חלק מזה תשלום. אפשר לראות את זה גם כך: אני אומר מילה וקונה עגבנייה".

פאנל מנהלי קהילות: "ידע שובר מחיצות"

בפאנל האחרון השתתפו מנהלי קהילות וירטואליות שנסבות סביב מדעי הרוח. גם אם אתם לא מכירים אותם אישית, כנראה נתקלתם בקבוצות שהם מובילים. למשל, חן מלול מהספרייה הלאומית, שכותב תוכן ומנהל את הקהילות "הסיפור שמאחורי" ואת "סודות כתבי היד עבריים", שעוסקים בסיפורים שמאחורי השירים ומאחורי כתבי היד שנמצאים בספרייה הלאומית. משתתפת נוספת היא ליאור אשכנזי, אחת מכותבות התוכן בעמוד הקהילתי "רחוב משלה", שבו מציפים סיפורים על נשים שראוי שייקרא על שמן רחוב בישראל כחלק מהמאבק הפמיניסטי להנכיח נשים במרחב הציבורי.

בפאנל השתתפו גם נציגים ומנהלי קהילות וירטואליות שעוסקות בנושאי היסטוריה ופילוסופיה: מני ישי, מקבוצת חובבי היסטוריה; עמרי קצב, ממנהלי קבוצת "פילוסופיה-דיוני עומק", וזיו יופה, מנהל הקבוצה "היסטוריה ללא צנזורה". בפאנל פתוח עם הקהל דיברו המשתתפים על גבולות השיח, על סמכות הידע שהופכת לשיתופית וקהילתית יותר ויותר, ובכלל על כוחם של סיפורים לעניין אנשים ולגבש סביבם קהילה שוקקת. מני ישי סיכם את הפאנל היטב: "ידע היסטורי שובר מחיצות, אפשר להשתמש בו כדי להגיע רחוק".

לאמלק את אפלטון: כנס פודקאסטרים, טיקטוקרים ומנהלי קהילות במדעי הרוח

המרכז האקדמי שלם: בית להשכלה רחבה

ומשבירת מחיצות אחת לאחרת – האירוע החגיגי נחתם בארוחת ערב משובחת שכללה סושי ובירות. בזמן שהמשתתפים סעדו את ליבם והשיקו כוסות הם גם יצרו וחיזקו קשרים: הצטרפו זה לקבוצתו של זה, התחילו להתחבר זה לזה ברשתות החברתיות וגם, החלו בסיעור מוחות לקראת שיתופי פעולה ויצירה משותפת. אנחנו? נותרנו אופטימיים: חרף כל השאלות והמחשבות על מקומם של מדעי הרוח במציאות העכשווית– מצאנו שותפים לדרך. מעכשיו זה רשמי: המרכז האקדמי שלם הוא הבית להשכלה רחבה בישראל, פורמלית ולא פורמלית כאחד. רוצים לצעוד איתנו? רק תגידו אודיסאוס ואתם בפנים.

קרדיט ?: דפנה טלמון

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.