חדשות
23.01

פינת היום לפני – והפעם: הוסמכה אליזבת בלקוול כרופאה הראשונה בארה"ב

היום לפני 173 שנים הוסמכה אליזבת בלקוול כרופאה הראשונה בארה"ב

הנה חמישה דברים שאולי לא ידעתם על בלקוול, שהייתה חלוצה בקידום השתלבותן של נשים בענף הרפואה, ופעילה בארגונים לקידום זכויות הנשים ומעמדן.

1. יזמית צעירה: אליזבת בלקוול נולדה בבריטניה בשנת 1821, עברה עם משפחתה לארה"ב, והתייתמה מאביה בגיל צעיר. כדי לפרנס את משפחתה פתחה יחד עם אחותה בית ספר לנערות, בצעד שממחיש את כישרונה ליזמות ואת השקפתה השוויונית פורצת הדרך כבר מילדות.

2. מהוראה לרפואה: בלקוול למדה אומנות ועבדה בתחום ההוראה, אך החליטה שברצונה ללמוד רפואה. הבעיה: מקצוע הרפואה היה נחלתם הבלעדית של גברים באותה עת, וניסיונותיה להתקבל לבתי ספר לרפואה נכשלו שוב ושוב.

3. זו לא בדיחה: באוקטובר 1847, בהיותה בת 26, התקבלה בלקוול ללימודי הרפואה בבית הספר לרפואה ג'נבה בניו יורק, בהליך שהחל בכלל כהלצה. בשל קושי להחליט אם לקבלהּ ללימודים, הדיקן וסגל ההוראה בבית הספר לרפואה החליטו לערוך על כך הצבעה בקרב 150 סטודנטים (גברים), וקבעו כי אם אחד מהם יצביע נגד, לא תתקבל בלקוול. הסטודנטים הצעירים קיבלו את ההצעה בבדיחות הדעת, אבל הצביעו פה אחד בעד קבלתה.

4. לא רק בארה"ב: ב־23 בינואר 1849 סיימה בלקוול בהצטיינות את לימודיה, והייתה לאישה הראשונה שהוסמכה לרפואה בארה"ב, דבר שזיכה אותה בפרסום רב בעיתונות המקומית. עשר שנים לאחר מכן היא הפכה לרופאה הראשונה שנרשמה בפנקס הרופאים בבריטניה.

5. גיבורת תרבות: בשל תפקידה המכריע של בלקוול בהיסטוריה של המאבק לזכויות הנשים, הוענק לה מקום של כבוד בתרבות האמריקאית: ב־1973 היא התקבלה ל"היכל התהילה הנשי הלאומי", ועשרות ספרים נכתבו על אודותיה. האחרון שבהם, The Blackwell Sisters, ביוגרפיה מקיפה על בלקוול ואחותה אמילי – ראה אור לפני כמה חודשים.


מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.