רוח צעירה

תוכנית מצטיינים במדעי הרוח: לאיזה עומק אתם רוצים לרדת?

אלה שייתנו את הטון בציבוריות הישראלית בשנים הקרובות הם המצטיינים הסקרנים שמחפשים להתעמק ולהטעין את עצמם בכמה שיותר מידע ודרכי חשיבה. כנס המצטיינים של "רוח צעירה" והספרייה הלאומית בשיתוף המרכז האקדמי שלם הצליח לעורר לא מעט סקרנות

29 במרץ 2020  |  מאת: המערכת

כן, יש דבר כזה: כנס תלמידי תוכניות המצטיינים במדעי הרוח. אל הכנס הזה, שהתקיים לאחרונה בספרייה הלאומית בירושלים, הגיעו תלמידים מרחבי הארץ, מהמגזר העברי והערבי, מהמרכז ומהפריפריה. הכנס התקיים בהשתתפות אנשי אקדמיה, אנשי רוח וסטודנטים של המרכז האקדמי שלם, שישבו יחד למעגלי לימוד משותפים, והוא נפתח בהרצאה מרתקת של אתגר קרת..

אתגר קרת: המילים הנראות לעין הן רק השכבה החיצונית

"כל אחד בוחר לעצמו עד לאיזה עומק הוא רוצה לרדת". את הדברים האלה שמענו מפיו של הסופר, הקומיקסאי, המחזאי ומה-לא, אתגר קרת, בהתייחסות לסיפוריו הקצרים. הדברים, ואותם סיפורים קצרים שקרת מפורסם בהם כל כך, התחברו בקלות לסביבה שבה נאמרו. קרת היה אחד הדוברים המרכזיים בכנס השנתי לתלמידי תוכניות המצטיינים במדעי הרוח, שבא לעולם תחת הכותרת "אמ;לק".

הסיפורים של קרת נראים כמותו: אדם שובה לב בפשטותו, לא מתיימר, איש של תמצות נעדר גינונים. אבל ממש כמותו, המילים הנראות לעין הן רק השכבה החיצונית של מציאות הרבה יותר עמוקה, מורכבת ורבת רבדים.

ההבנה הזו היא בדיוק מה שמאפיין את תוכניות הלימוד של התלמידים המצטיינים שהשתתפו בכנס הזה בספרייה הלאומית בגבעת רם, ומה שמאפיין גם את המרכז האקדמי שלם, המלמד תואר ראשון למצטיינים במדעי הרוח. זהו המקום למי שאינו מסתפק במציאות כפי שהיא מופיעה על פני השטח, אלא בוחר לחפש את הרבדים הרחבים והעמוקים יותר.

אמ;לק: מהו מחירו של הקיצור? רוח צעירה: תוכנית מצטיינים במדעי הרוח

אל הכנס הגיעו תלמידי תוכניות מצטיינים במדעי הרוח מרחבי הארץ, כך הסביר לנו ד"ר זאב אליצור, ממארגני הכנס, מנכ"ל הארגון "רוח צעירה". התלמידים מגיעים מתוכניות ומבתי ספר שונים, מהמגזר העברי והערבי, מהמרכז ומהפריפריה. בכנס הזה חווים התלמידים למידה משותפת וחשיפה לתוכני רוח שאינם פוגשים בשגרה היומיומית שלהם, אפילו בתוכניות למצוינות.

על פי ד"ר אליצור, בין מטרות הכנס אפשר למנות הרחבה והעמקה של ההשכלה בחברה הישראלית, שתתרום לה רבות. נוסף על כך, הרצון הוא לאתר ולגרות תלמידים צעירים, בני חטיבות הביניים והתיכונים, לפנות לתוכניות של מצוינות בהמשך דרכם.

נושא הכנס, כפי שהזכרנו, הוא "אמ;לק" (קיצור נפוץ במרחב הדיגיטלי ל"ארוך מדי, לא קראתי"), הביטוי שמתאר את תמצותו של מאמר, סיפור או קטע בווידיאו למשפט קצר אחד. הגירוי האינטלקטואלי שבא עם הנושא הזה נועד לשאול שאלות מהותיות על עולם המילים. למשל, האם עלינו לתמצת בכתיבתנו עד כדי מינימום המילים הנדרשות? מהו מחירו של הקיצור? האם מדובר בקוצר סבלנות גרידא של דורנו או שהתמצות הוא ערך בפני עצמו?

מעגלי לימוד בהנחיית סטודנטים של המרכז האקדמי שלם

לצד השיחה הפומבית שקיימה ד"ר דקל שי-שחורי עם אתגר קרת, הכנס כלל מעגלי לימוד וקריאה בנושאים רבים ומגוונים, חלקם דו-לשוניים (עברית וערבית). בין מנחי המעגלים הללו היו שלושה סטודנטים במרכז האקדמי שלם, שהצליחו לעורר דיון וחשוב לא פחות, מחשבות והרהורים מאתגרים בראשם של תלמידי תוכניות ההצטיינות בני חטיבות הביניים והתיכוניים. השלושה הם אורי כרמלי, שהכיר למצטיינים הצעירים את שיריו ברוח ההייקו היפני של יואל הופמן, ויעל בן שמעון ותומר סויססא, שהנחו מעגלי לימוד דו-לשוניים.

"בדיון קראנו ביחד קטע של הפילוסוף אלע'זאלי, שתרומתו הן לאסלאם והן ליהדות לא תסולא בפז", מספר סויססא. המעגל שלו כלל קריאה פומבית ושאלות שהועלו הן על ידי סויססא והן על ידי התלמידים הסקרנים.

ואולם, לדעתו של המנחה, הדיון עצמו לא היה הסיבה היחידה לבואם של התלמידים למעגל הלימוד. "בהתחלה", הוא מספר, "כדי לשבור את הקרח כל אחד מהתלמידים נשאל לשמו, ולמה בחר מכל השיעורים שהיו לבחירה להגיע דווקא לשיעור הזה. הרוב המוחלט ענה 'סקרן אותי לדעת ולהכיר את הצד השני'. אני חושב", מוסיף סויססא, "שבאמירה הזו כל אחד מהם סיכם יפה את הבחירה שלי בשלם: גם לדעת ליצור חיבורים בין עולמות תוכן – יהדות, אסלאם, פילוסופיה והיסטוריה – וגם לדעת ולהכיר תרבות אחרת, על ידי רכישת השפה והכרת ההגות הבולטת שבה".

הצעירים שיתנו את הטון

איתי, בן 16, תלמיד כיתה י"א בתיכון יאסא בירושלים שהשתתף בערב המיוחד, סיפר שהגיע למרכז האקדמי שלם בעקבות מאמרים של המרכז שנחשף אליהם ברשת. הכנס בהחלט עורר בו עניין ותחושה טובה של סקרנות. "זו תחושה מוזרה לראות במקום אחד הרבה מאוד אנשים שמתעניינים באותם דברים כמוך", הוא אומר. "הכנס מקדם ידע וחשף אותי לדברים חדשים שלא כל כך יצא לי להיתקל בהם".

מה התוכניות של איתי לעתיד? "זה עדיין מוקדם", הוא צוחק אבל מוסיף: "תמיד נראה לי הכי כיף להעמיק במה שמעניין אותי ובמה שאני אוהב. נראה לי שזה תחום מדעי הרוח".

כנס תלמידי תוכניות המצטיינים במדעי הרוח נועד לקרוץ לתלמידים שמחפשים יותר מלימוד מקצוע מסוים או התמחות אחת. סוג האנשים שפגשתי פה מזכיר לי את האנשים שאפשר לפגוש בכיתות, במועדון ובמסדרונות של המרכז האקדמי שלם – צעירים סקרנים שבשנים הקרובות צפויים לתת את הטון בציבוריות הישראלית.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום הפתוח הקרוב.