מפיקים פודקאסט? עשר המלצות שאסור לכם לפספס
שיחה או מונולוג? רק פגישות פנים אל פנים או גם זום זה בסדר? וכמה זמן כדאי שיארך כל פרק? במרכז האקדמי שלם פתחו חדר להקלטת הסכתים (פודקאסטים) וביקשו מהנשיא, פרופ' ראס רוברטס, פודקאסטר מצליח בתחומו, לחלוק עם הסטודנטים מניסיונו
כשאנחנו מדברים על חשיבותה של השכלה רחבה עבור כל אדם, אנחנו מתכוונים לזה. וזה גם מה שאנחנו מצפים מהסטודנטים ומהבוגרים שלנו לעשות: לחלוק ידע ולהגדיל את האדוות של ההשכלה שהם מקבלים במהלך התואר. כדי לעזור להם לעשות את זה, ועל הדרך גם לבנות לעצמם אוטוריטה בתחומם, פתחנו חדר ייעודי בתוך הקמפוס המיועד להקלטות של הסכתים, כולל ציוד הקלטה מקצועי, המיועד לשימוש הסטודנטים והבוגרים ללא עלות.
להעניק חכה מקצועית לסטודנטים ולבוגרים זה נחמד, אבל אי אפשר לתפוס דגים, בטח שלא דגים מקצועיים, אם לא יודעים כיצד להשתמש בה. לכן, כחלק מתהליך ההכשרה הזמנו את נשיא המרכז האקדמי שלם, פרופ' ראס רוברטס, כלכלן, מרצה ומייסד ההסכת זוכה הפרסים "אקון-טוק: שיחות לסקרנים" [EconTalk: Conversations for the Curious], להעניק כמה תובנות שיסייעו לכל מי ששוקל להתחיל להקליט פודקאסט.
הנושאים הנדונים בהסכת של ראס מגוונים ביותר: מהגורמים למשבר הכלכלי של 2008 דרך הסבר על מערכת הבריאות וכלה בדרך שבה מכינים תפוצ'יפס. והאורחים? בפרקים תוכלו למצוא שיחות עם הפילוסופית מרתה נוסבאום, ההיסטוריון יובל נוח הררי והסופר מייקל לואיס. ככה זה כשמתמידים להפיק פרק בהסכת מדי שבוע מעל עשור. הינה עשר תובנות שליקטנו מתוך המפגש עם הנשיא שלנו.
1. אל תתחילו הסכת אם אין לכם סיבה טובה לעשות את זה
שאלתם את עצמכם למה בכלל להתחיל הסכת? חִשבו על ההצדקה שלכם לצאת למסע הזה ולדרוש מאנשים להקשיב לכם מדברים במשך חצי שעה בשבוע. האם יש משהו שמספיק מעניין אתכם כדי שגם אנשים אחרים יתעניינו בו? רק אחרי שיש לכם תשובה מאוד טובה לשאלה הזו, אפשר להתקדם לשלב הבא.
2. החליטו על מבנה
כדי שהפודקאסט שלכם יקרום עור וגידים, עליכם להפוך את הנושא שבוער בכם לרשימת פרקים מובנית. לפני שתשבו לעשות זאת, עשו שיעורי בית: האזינו לפודקאסטים של אחרים וחשבו על המבנה שלהם, ומדוע בחרו בו. קחו את זה כהזדמנות ללמוד – מה עובד שם ומה פחות. אחר כך תוכלו ליישם את הידע על הפודקאסט שלכם ועל מה שאתם רוצים להעביר באמצעות הפודקאסט.
3. אל תדברו את עצמכם לדעת
קשה מאוד ליצור הסכת שמבוסס על מונולוג ושממשיך לעניין במשך שעה שלמה. הדבר מצריך תחקיר מעמיק, הגשה מחושבת היטב והוספת אלמנטים נוספים להגברת העניין. מה כן אפשר לעשות כדי להקל את תהליך ההפקה? להזמין אורחים ולנהל איתם שיחה על הנושא שבחרתם להסכת שלכם. חשוב להתכונן לראיונות, לערוך מחקר מקדים ולכתוב מספיק שאלות שיוכלו למלא את כל הזמן, גם אם בפועל תגיעו רק למחצית מהן. כשאתם מזמינים מישהו לשוחח איתכם בפודקאסט – החליטו מראש על נושא שיעניין גם אנשים אחרים.
4. ראיונות. פנים מול פנים או מרחוק?
מקובל לחשוב שעדיף לראיין אנשים פנים אל פנים, אך זה נכון לענייננו בעיקר אם אתם מכירים מראש את האדם השני. אם לא – פגישה פנים אל פנים יכולה להיות משתקת. כשמובילים פודקאסט יש הרבה דברים שצריך לשים לב אליהם במהלך ההקלטה – הרשימות, הזמן, הניהול של השיחה. הדבר יכול להיתפס אצל המרואיין שלכם כחוסר נימוס ולצנן את השיחה עוד לפני שהתחילה. לכן, כשאתם מראיינים אנשים זרים – נסו להיעזר דווקא בזום.
5. אל תראיינו. שוחחו
ככלל, ריאיון פינג-פונג מהיר פחות עובד בהסכת. מה שמעניין זו הדינמיקה שנוצרת בין שני אנשים, כאשר לכל אחד אפשרות לבטא את עצמו באופן מלא. לכן, במקום לראיין – נהלו שיחה. היו קשובים ואפשרו למרואיינים שלכם לדבר. אם זה עובד וזה מעניין – אל תקטעו אותם רק כי הכנתם מלאי של שאלות מראש. ומהצד השני, אל תיסחפו לשיחות חולין. תזכרו שבחרתם להקליט הסכת למטרה מסוימת, ואם מה שבעצם אתם עושים זה להשלים פערים עם חברים, תחסכו למאזינים ותקבעו לשבת לקפה. טריק נוסף לראיונות – שימו לב לשפת הגוף וצרו שפה מוסכמת של תנועה. לדוגמה, הישענו אחורה כשאתם מקשיבים, וכשיש לכם מה להגיד – רכנו קדימה וסמנו למרואיינים שאתם רוצים לדבר.
6. הגיעו לנקודה – במהירות
המאזינים שלכם עסוקים ויש להם אלפי אלטרנטיבות אז אם אתם מבזבזים את הדקות הראשונות של ההסכת בללכת סחור-סחור אתם תאבדו אותם. רבים ההסכתים שהפסידו את המאזינים שלהם בגלל התחלה צולעת שנבעה מהתרגשות או מחוסר ביטחון. לכן, תכננו את פסקת הפתיחה שלכם. כתבו אותה, ערכו אותה, קראו אותה בקול ותקנו מה שצריך. חשבו היטב על המשפט שאיתו אתם פותחים את הפודקאסט. תהיו מודעים לעצמכם, ואל תהססו להתייעץ – הקליטו פרק ניסיון ותנו למישהו שאתם סומכים עליו שייתן לכם פידבק כן אם זה בכלל מעניין אותו.
7. צרו אמון: הגדירו את מסגרת הזמנים
דעו כמה זמן יש לכם. הגדירו מראש באיזה אורך אתם רוצים שכל פרק יהיה. חצי שעה? נהדר! שעה? מעולה! שעה ויותר – ובכן, שִקלו את זה ברצינות. הרעיון הוא להגדיר את גבולות הגזרה מראש כך שהמאזינים שלכם יוכלו ליצור דפוסי האזנה – "הווייז מעיד על נסיעה של שעה? זה יהיה הזמן להקשיב להסכת". "אימון ריצה של חצי שעה? זה הזמן להאזין לפרק נוסף". הרעיון הוא להחליט על הזמן ואז על התוכן שאתם רוצים שייכנס לתוך הזמן הזה, יותאם לזמן ויהיה מדויק יותר.
8. הטילו עוגן בלוח הזמנים של הקהל שלכם
אלמנט נוסף של אמון עם המאזינים זה כל כמה זמן אתם מתכננים להוציא פרק. פעם בשבוע עדיף על פעם בחודש ופעם בחודש עדיף על מספר אקראי של פרקים בשנה. בכל מקרה, התדירות הקבועה והרצף חשובים. צרו עוגנים והצהירו עליהם: "בכל יום שני", "בכל יום שלישי הראשון בשבוע הראשון של החודש". חשוב לעמוד ביעדים הללו כי אם אתם לא עומדים בציפיות של המאזינים שלכם, הם פשוט יפסיקו לשים לב אליכם.
9. הקפידו על איכות הסאונד: כמה פשוט, ככה אכזרי
זה אולי נשמע זניח אבל אל תתייחסו לסוגיה בקלות ראש. איכות הסאונד היא פרמטר אכזרי, כי אם אנשים לא נהנים מהסאונד שהם שומעים הם יפסיקו להקשיב לכם ויאזינו למשהו אחר גם אם הוא פחות מעניין, רק בשל העובדה הפעוטה שהוא לא צורם להם באוזן. האידיאל הוא שלכל אחד יהיה מיקרופון משל עצמו. יש מיקרופוני זום איכותיים מאד שתופסים את כל מה שנשמע בחדר. גם אם באופן בסיסי זה נשמע טוב, בפועל הם גם יתפסו את החריקה של הכיסא, את הרעש של המזגן ואפילו את הבנייה ברחוב. בעיה נוספת של המיקרופונים הללו בתוכנית ראיונות היא שבשיחה אנשים נכנסים זה לדבריו של זה, ובפודקאסט – זה לא עובד. ולכן, ההמלצה היא כמו המשפט הראשון: מיקרופון לכל אדם. ואם כבר יש לכם מיקרופון, תעשו טובה לעצמכם ולקהל שלכם – למדו היטב איך להשתמש בו.
10. בניית קהל: מהמעגל הפנימי
עכשיו, כשההמלצות הבסיסיות יושבות, זה הזמן לחשוב על המסגרת: איך ההסכת שלכם יגיע לאנשים? לצורך זה כדאי להבין קודם מי הם. בדרך כלל מדובר באנשים עם זמן האזנה קבוע – בנסיעות, באימונים, בהליכות עם הכלב; אנשים שבסך הכול רוצים להעביר את הזמן בנעימים. לשאלה איך תגיעו לאותם אנשים בתוך ההיצע השופע של ההסכתים והספרים הקוליים אין תשובה אחת ברורה. מניסיון, כדאי להתחיל במעגלים קרובים ברשתות החברתיות, ובעיקר – להתארח בהסכתים של אחרים. רוב האנשים שמקשיבים לפודקאסטים מקשיבים לכמה מהם והם ישמחו להוסיף אתכם לארסנל שלהם אם הם חושבים שאתם מעניינים.
בהצלחה!