פרויקט Y

מיהו יהודי: פרויקט Y עוסק בשאלות הקשות של יהדות התפוצות

ירושלמי, תל אביבי ואמריקאית נפגשים בחדר אחד. לא, זו לא התחלה של בדיחה, אלא תיאור מדויק של מה שקורה במסגרת פרויקט Y: מיזם אידיאולוגי הפונה לצעירי התפוצות ומציע להם מרחב לעשייה ודיאלוג בנושא זהותם היהודית. הפרויקט, יוזמה משותפת של ארגון "מסע", המביא מדי שנה כ-12,000 יהודים מיותר מ-60 מדינות לתוכניות משמעותיות בישראל שבהן הם מתנדבים, מלמדים ומתמחים, ושל המרכז האקדמי שלם, מפגיש בין צעירים יהודים מרחבי העולם לבין סטודנטים ישראלים. יחד הם עוברים תהליך קבוצתי, מציפים שאלות הנוגעות לזהותם היהודית ומקבלים כלים לעסוק בהן.

3 בינואר 2021  |  מאת: המערכת

כדי להבין יותר את הרעיון מאחורי המיזם הייחודי ואת סוגיות הזהות שעולות בו, שוחחנו עם כמה מהנפשות הפועלות: מיכאל שוורץ – יוזם התוכנית מטעם ארגון "מסע" ובוגר המרכז האקדמי שלם, חננאל קרא-איוונוב – משתתף ישראלי מטעם המרכז האקדמי שלם, ואליסה הורביץ – משתתפת אמריקאית בתוכנית "מסע".

מיכאל שוורץ: "העוצמה של החוויה בסן פרנסיסקו הפתיעה אותי"

מיכאל שוורץ, בוגר מחזור ב' של המרכז האקדמי שלם, משמש כמנהל תחום הפיתוח החינוכי במרכז למנהיגות בארגון "מסע". הוא מתגורר בתל אביב, ובמסגרת עבודתו ב"מסע" בחר ליזום ולהקים את פרויקט,Y כחלק משלל תוכניות המוצעות למשתתפי "מסע" ומנגישות עבורם תכנים העוסקים בחברה הישראלית ובזהות יהודית.

מיכאל, ספר לנו קצת על המשתתפים בתוכנית.

סטודנטים ב"שלם" ומשתתפי "מסע" בני גילם ממקומות שונים ברחבי העולם עוברים סדנאות דיאלוג, ולאחר תהליך הכנה קבוצתי דינמי – עמיתי התוכנית מנסחים מספר שאלות עוצמתיות סביב זהות יהודית, ומובילים בעצמם ועבור עצמם מפגשים המנסים לתת תשובות לאותן שאלות נבחרות.

מאיפה השם "פרויקט "Y?

השם הגיע בעקבות חוויה שהייתה לי במשלחת לסן פרנסיסקו עם המרכז האקדמי שלם, שם גיבשתי תפיסה חדשה לגבי יהדות התפוצות. בהרבה מסגרות שבהן היה לי ממשק עם יהודים מהתפוצות כנער ובתחילת שנות העשרים שלי, הפוקוס המרכזי היה על ישראל ועל ישראלים, כאילו אנחנו האורים והתומים לזהות יהודית כיוון שאנחנו גרים במדינה יהודית. יש באווירה הזאת משהו שבדיעבד אני יודע שקצת "ניוון" את הצורך לשאול שאלות גדולות ומורכבות על הזהות המשותפת או את הרצון לקחת בחשבון את הניסיון והחוויה היהודית שאיתם מגיעים יהודים מחו"ל, שהיא שונה, מאתגרת, מורכבת ומרתקת.

בעקבות אותה נסיעה, התפיסה שלי השתנתה, ורק חיפשתי הזדמנות לפתח פרויקט שיאפשר לי לבטא את המטען שאיתו חזרתי מסן פרנסיסקו. בחרתי לקרוא לו פרויקט Y מלשון WHY, כיוון שהפרויקט סובב סביב שאלות זהות עוצמתיות. אנחנו בוחנים מה אנחנו יכולים ללמוד מקהילות יהודיות בתוך העולם, והמטרה היא להיות משפיע ומושפע באופן הדדי.

פרויקט Y עוסק בשאלות הקשות של יהדות התפוצות

מה קרה במשלחת לסן פרנסיסקו?

כשהתקבלתי למשלחת לסן פרנסיסקו מטעם "שלם" לקחתי את זה כעוד חוויה לאוסף החוויות משלם, אבל במהלך הנסיעה – משהו קרה לי. פתאום התעוררו בי לא רק שאלות בסגנון "מה" שנובעות מסקרנות, אלא שאלות של "למה" – WHY, למה אני מרגיש את מה שאני מרגיש. אני והזהויות שאני מייצג במדינה זרה העלו בי שאלות, ומשהו בי נפתח שם, רעיונות גדולים על עיצוב המציאות והתעקשות על מגוון. זה היה אחר, העוצמה של החוויה הפתיעה אותי, וחשבתי שאני יכול לזמן את האנרגיה הזאת לעבודה חינוכית עם קהילות יהודיות ברחבי העולם.

איך עשית את החיבור בין "שלם" לבין "מסע"?

ערכתי מחקר שארך כמעט שנה ושאת הכלים עבורו קיבלתי בשלם. בדקתי עם עצמי איך אני יוצר מהלך של בחינת הזהות היהודית, ומשלב אותו עם המוטיבציה המרכזית של משתתפי "מסע", אשר מגיעים מהתפוצות לחוות את החברה הישראלית ומבקשים לקבל כלים לפיתוח אישי ומקצועי שיהיו רלוונטיים בעולם התעסוקה המשתנה. מתוך המחקר, הבנתי שכדי לבחון זהות באופן עמוק וכדי ליצור בירור זהותי אפקטיבי – חייבים להכניס לחדר את מי שנחשבים "אחרים משמעותיים" – ואלו הישראלים לצורך העניין.

הבנתי שאני רוצה שגם ישראלים יהיו חלק מהסיפור, והחיבור עם הסטודנטים של "שלם" היווה סגירת מעגל טבעית עבורי.

מה מכל הכלים שרכשת בשלם עזר לך בפרויקט?

היכולת והתעוזה לגעת בנושאים מורכבים ובשאלות עוצמתיות שקשורות לזהות, ולהזמין לתוך השיחה שחקנים שונים. בזכות הכלים שרכשתי בשלם אני יכול ליצור ולעצב דיון משמעותי עם מגוון קולות, על טקסט שהוא מצע משותף. דבר נוסף שרכשתי בשלם הוא רשת קשרים אינטלקטואלית: כשרציתי במסגרת הפרויקט לבנות סמינר על ציונות במאה ה-21, ישבתי לשיחה על כוס יין עם ד"ר אסף ענברי, שגרם לי לבנות את הסמינר ממקום אחר לגמרי, שונה ורלוונטי. גם כשהייתי צריך להרים פרויקט על הסכסוך הישראלי-פלסטיני יכולתי להיעזר בחברים מספסל הלימודים שמתמחים בנושא ובאו להעביר סדנאות ייעודיות.

אליסה הורוביץ: "יש פער ביני לבין יהודים-ישראלים שלא חוו אנטישמיות על בשרם"

אליסה הורביץ (26) נולדה וגדלה בקליפורניה. היא הגיעה לארץ כדי להשתתף בתוכנית "מסע", ולקחה חלק בפרויקט Y בשנה החולפת. בימים אלה היא משלימה לימודי תואר שני ולומדת במכון "פרדס" בירושלים.

אליסה, מה גרם לך להצטרף לפרויקט?

כשהשתתפתי בתוכנית של "מסע" הוצעו לי תוכניות מרתקות שחשפו אותי לתכנים מגוונים ועשירים סביב זהות יהודית והחברה הישראלית. בין היתר, קבלתי הזמנה להתמיין ולהשתתף בפרויקט .Y זה היה נשמע כמו משהו שיהיה רלוונטי לקריירה שלי כמורה או כמחנכת – לדבר עם אנשים על מי אני ועל הזהות היהודית שלי, וזו הייתה גם הזדמנות לדבר עם אנשים מחוץ ל"פרדס", שם אני לומדת כיום. אני שואפת ליצור מקום בטוח שבו אנשים יכולים לשוחח על הזהות היהודית שלהם.

יש אירוע שזכור לך במיוחד?

סיור הפתיחה בבית התפוצות. הסתובבנו במוזיאון, ואז ישבנו ודיברנו על השאלות שעלו אצל כל אחד מאיתנו במהלך הסיור. ההבדלים התרבותיים בינינו צפו ועלו – המקומות השונים שמהם הגענו, ואז כקבוצה בחרנו את השאלות הגדולות שבהן נרצה לעסוק. לאחר מכן הגיעה הקורונה ועברנו לזום. זה לא היה אידיאלי, אבל המארגנים עשו את המיטב, ובבחירה בין לא לקיים את המפגשים לבין לקיים אותם בזום – אני בוחרת בזום.

מהו הערך המרכזי שקיבלת מהפרויקט?

הרגשתי את המורכבות ואת הפער בדרך שבה ישראלים דיברו על אנטישמיות מבלי שהם חוו אותה על בשרם בחיי היום יום שלהם. כשדיברנו בכנות, גילינו את נקודת המבט של האחר רק מעצם הנוכחות שלנו זה עם זה. אנחנו בעצם בנינו את התוכנית. לא באנו לדון בשאלות מוכנות, אלא בחרנו מה מעניין אותנו, והתוכנית נתנה לנו את הכלים והמסגרת לדבר עליהן. אני עדיין ממשיכה לדבר עם האנשים שפגשתי בפרויקט על הנושאים הללו, למרות שחלפה יותר מחצי שנה.

האם היית ממליצה למשתתפים אחרים של "מסע" לקחת חלק בפרויקט?

כן. אני חושבת שחשוב ללמוד על עצמך, לחשוב על מה שחשוב לי בחיים שלי, בבחירות שלי, מי אני רוצה להיות ולמה. אני חושבת שבפרויקטY יש הזדמנות לדבר על זה עם אנשים שונים ממני. פחות מעניין להיות עם אנשים שחושבים כמוני, זה לא מפתח.

חננאל קרא-איוונוב: "יהדות התפוצות עוסקת בשאלת הזהות היהודית בהתמדה, ואילו אנחנו הישראלים מתייחסים לנושא כאל מובן מאליו"

חננאל קרא-איוונוב (26) גדל במעלה אדומים להורים שעלו מרוסיה. לאחר שירותו הצבאי, החל ללמוד במרכז האקדמי שלם בחוג לפילוסופיה והגות יהודית. כיום הוא סטודנט בשנה ב' ללימודיו והשתתף במהלך השנה החולפת בפרויקט.

איך הגעת לפרויקט?

לפרויקט Y הגעתי דרך העשייה החברתית בקורס "אתגרים בחברה הישראלית". כל מה שקשור לזהות יהודית קרוב לליבי, ספגתי את זה בבית. גדלתי על סיפור יהדות ברית המועצות ורוסיה, ודרך הפרויקט קיבלתי הזדמנות להכיר את הסיפור של יהדות ארה"ב, שהוא סיפור אחר. מעט לפני שהתחילו המפגשים, חזרתי מהמשלחת של "שלם" לוושינגטון באיפ"ק, והנושא היה נוכח ודומיננטי עבורי.

איזה אירוע זכור לך במיוחד?

הייתה הרצאה של ד"ר דניאל גורדיס שבה הוא דיבר על המאבק על ההגמוניה והשליטה בין ריש גלותא לנשיא הארצישראלי. ההשוואה ההיסטורית הייתה מרתקת. בעקבות הפרויקט והמפגשים הללו כתבתי עבודה לקורס היסטוריה של עם ישראל על נושא התפתחות המחלוקת בתלמוד. ביקשתי לעמוד על ההבדל בין התלמוד הארצישראלי לתלמוד הבבלי, וראיתי שהרבה דברים שאנחנו נתקלים בהם במפגשים הם רלוונטיים, כמו החלוקה הרעיונית והפוליטית בין שני מרכזים גדולים. זה שיח שמזכיר מאוד את השיח בימינו.

מה היית רוצה לשנות במציאות הישראלית?

הייתי רוצה שכחברה נשנה את צורת ההסתכלות הפטרונית ונאמץ גישה צנועה יותר, בעלת אופי רפלקטיבי כלפי עצמנו: מה אנחנו יכולים ללמוד מהם. לא רק במובן הקלישאתי של "איזהו חכם – הלומד מכל אדם" אלא במובן של מה אנחנו מפספסים שהם לא. אני חושב שיש לנו לא רק מה לתת, אלא גם לא מעט מה לקבל.

מהי החוויה המשמעותית ביותר שזכורה לך?

התבוננתי מהצד על שיחה של אמריקנים שהגיעו לארץ ודנו בשאלה מה זה להיות יהודי דרך דיון על סוגיות בתלמוד, והבנתי שכחברה אנחנו פשוט לא מנהלים את הדיון הזה. אפילו לא קרוב לזה. הולכת ומתחזקת בי ההכרה בכך ששאלת הזהות שיהודי התפוצות עוסקים בה תחזור אלינו כבומרנג, ותהיה רלוונטית אליי באופן אישי. יהדות התפוצות עוסקת בבירור הזהות היהודית בהתמדה בלתי מתפשרת (גם אם רבות ממסקנותיה גרועות בעיניי), ואילו אנחנו למדנו לחשוב שעובדת היותנו בישראל מייתרת את הרלוונטיות של השאלה הזאת. משהו שם ברור לנו מאליו. בחוויה שלי השיח הזה חשוב לא (רק) כדי להראות ליהודי התפוצות את האור, אלא בראש ובראשונה בשביל לברר את הסיפור של כל אחד מאיתנו, ואחר כך להבין מהי שותפות הגורל שלנו ואיך אנחנו לא מוותרים עליה.

פרויקט Y עוסק בשאלות הקשות של יהדות התפוצות

למרות הקורונה: המשתתפים הצביעו ברגליים

מיכאל, המפגש המשמעותי שהמשתתפים מתארים נשמע מורכב לקיום באונליין. איך התמודדתם עם זה?

כצוות לקחנו את אותן שאלות שהמשתתפים ניסחו בבית התפוצות ויצרנו סביבן סדנאות באונליין. האמת? בקלות כל הפרויקט היה יכול ליפול ולהתאייד עם ההגבלות בעקבות נגיף הקורונה, אבל גם הסטודנטים בשלם וגם המשתתפים מ"מסע" בחרו להמשיך בפרויקט גם בתקופה המבלבלת הזאת; גם אלה שחזרו הביתה למדינות שלהם. המשתתפים הצביעו ברגליים וזה מרגש מאוד.

ועכשיו, כשהחיסונים כבר נראים באופק, מה התוכניות להמשך?

אני שואף שהפרויקט ימשיך כמו בתוכנית המקורית, במפגשים פנים אל פנים ובשיתוף עם המרכז האקדמי שלם, ובהמשך להרחיב אותו לזירות ולחיבורים נוספים בין משתתפי "מסע" לפקולטות אחרות בארץ.

 

לסרטון המסע לסן פרנסיסקו>>

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.