חדשות
מהאקדמיה לשוק העבודה: מגשרים על הפער באירוע פתיחת תחום קריירה

מהאקדמיה לשוק העבודה: מגשרים על הפער באירוע פתיחת תחום קריירה

עורכת דין, דוקטורנט, סמנכ"לית של עמותה ואיש שמגדיר את עצמו כ"איש חינוך והייטק" נכנסים לחדר. זוהי לא התחלה של בדיחה אלא ערב פתיחת שנה של מדור הקריירה במרכז האקדמי שלם, ערב שכלל פאנל בוגרים ובוגרות שהוליד תובנות חדשות על הגישה לעולם התעסוקה, ראיונות עבודה והתלבטויות בענייני קריירה

17 בנובמבר 2021   |  מאת: מערכת תוכן ועניינים

שמעתם פעם את המילה ספרצטורה? היא מגיעה אלינו מאיטליה של המאה ה-16 והיא באה לתאר את הדרישות מאיש החצר האידיאלי לעשות את עבודתו בחן, נונשלנטיות ובחיוך כאילו הוא לא מתאמץ כלל. איך אומרים את זה היום בשפת נטע, סטטיק ובן-אל? קלאס, באפס מאמץ.

מה בין ספרצטורה לכנס קריירה במרכז האקדמי שלם, שממש אינו כולל גינוני חצר מלכות? אודליה יצקן, ראש מחלקת חדשנות וקשרי בוגרים, השתמשה במילה הזו כדי לדבר על הרעיון שמאחוריה: האשליה שאפשר להתקדם בחיים בלי להתאמץ כלל. אז זהו, שלא.

קלאס באפס מאמץ? תחשבו שוב

כנס הקריירה ופאנל הבוגרים מתקיימים בתחילת שנת הלימודים, עבור סטודנטים וסטודנטיות של שנים ג'–ד', כדי שאלה יוכלו להתכונן לחיים שאחרי שלם.

הכנס נפתח בשיחה קצרה עם אבי לגזיאל, יועץ קריירה ופיתוח מקצועי. אבי מתחיל את השיחה בשאלות הנוגעות להנחות של הסטודנטים לגבי קריירה. הדיון מעלה יותר שאלות מאשר תובנות מגובשות, לגבי מדוע אנשים עובדים, ולמה הם עוסקים דווקא במה שהם עוסקים בו, ואבי מדגיש כי השאלה מי אני ומה אני רוצה פחות מעניינת מהשאלה מה אני יכול לעשות ומהו הערך המקצועי שאני יכול לקבל מזה. "אלו השאלות שאמורות להעסיק אתכם בתקופה הקרובה", מסכם אבי. "נסו למנף את הזמן שנשאר לכם באקדמיה כדי לבדוק את ההנחות שיש לכם על עולם התעסוקה ועל עצמכם. בדקו אלו נתונים אתם צריכים עוד לאסוף".

ערב פתיחת שנה בשנה ג , ד

אבי לגזיאל: השאלה היא מה אני יכול לעשות ומהו הערך המקצועי שאני יכול לקבל מזה

שיחות מסדרון שנמשכות גם אחרי הלימודים

כדי לעסוק בשאלות הללו ולהתבשל איתן, קמה קבוצת הפייסבוק הסגורה לסטודנטים ולבוגרים 42/7, קהילת וירטואלית שהיא הרבה יותר מעוד קבוצת "דרושים", והיא פלטפורמה נהדרת לשיח ולשאלות מעולם התעסוקה. מדובר בקבוצת חשיבה ותמיכה המוקדשת לתהליך שהסטודנטים והבוגרים שלנו עוברים בעולם האמיתי. לא פעם מתקיימים בה ראיונות עם בוגרים וסטודנטים שהגיעו לעבודה מעניינת או עברו דרך מעוררת השראה עד התפקיד שהם עושים. הקבוצה היא מרחב וירטואלי שממשיך את שיחת המסדרון שמתקיימת בשלם ויוצרת קשרים בעולם התעסוקה, באקדמיה, ובכל תחום שמעניין את הבוגרים והסטודנטים. 42/7 היא קבוצה ששמה עלה מספר פעמים בשיחות במהלך הערב, תזכורת לכך שהסטודנטים מקבלים ליווי ועזרה בעולם התעסוקה הן במהלך הלימודים והן בהמשך הקריירה.

ערב פתיחת שנה בשנה ג , ד

הסטודנטיות שרי בן חמו ואהבה כהן

בשלב זה מוכרזת הפסקת ארוחת ערב. אט אט מתקבצים הסטודנטים לחלוק רשמים מהערב לצד סביח ירושלמי. ניכר כי עבור חלקם זו לא הפעם הראשונה שהם חושבים על הצעד הבא שלהם, בעוד לחלק אחר זו קריאת השכמה להתחיל לתכנן מה הצעד הבא שאחרי התואר. מאחד השולחנות אפשר לשמוע סטודנט אומר: "אני מבין שעליי לחשוב בשיח של 'כלים ומיומנויות' – אילו יש לי ואילו אני עוד צריך לרכוש". אחרת משיבה שהיא דווקא מבינה שהיא צריכה לחשוב כמה היא רוצה להרוויח, איזה תחום יאפשר לה את זה וגם מה יאפשר לה לעסוק בתחביבים בזמן הפנוי. "אחוז המשרה לא תמיד מבטא את כל המרכיבים הללו, אז טוב להתחיל להתעסק בזה כבר עכשיו". השיחה שלהם נגדעת זמנית כשכולם מתכנסים חזרה לפאנל הבוגרים שעוסק, איך לא, בקריירה.

פאנל בוגרים: מדת ומדינה להייטק

את הפאנל מאיישים ארבעה בוגרים, כולם ממחזור ב' של המרכז האקדמי שלם, שהגיעו לתפקידים מרתקים בתחומים שונים, החל ממגזר שלישי דרך השירות הציבורי וכלה בחינוך ובהייטק. את הפאנל מנחה מנהל יחידת רשת הבוגרים, נדב בן דהן. השאלה הראשונה שלו פשוטה:

איך הגעתם לתפקיד שבו אתם עוסקים היום?

מרב פורטן למברגר, שלמדה לאחר התואר בשלם תואר נוסף במשפטים ונמצאת היום בעיצומה של התמחות במל"ל, הגיעה לתחום המשפטים בעקבות התמחות שעשתה בזמן לימודיה בשלם: "את ההתמחות בשלם עשיתי אצל ח"כית שהתעסקה בחיבורים בין דת ומדינה, שם הבנתי שהדרך לעסוק בתחום ולהשפיע על החוק עוברת בלימוד משפטים, וכך מצאתי את עצמי עושה תואר ראשון נוסף והיום אני מתמחה במועצה לביטחון לאומי".

בוגר שגם לו יש עבר ממשלתי, פקדה אבבה, דוקטורנט לפילוסופיה באוניברסיטאות תל אביב ובברקלי, משיב גם הוא לשאלה: "מה שהוביל אותי במסלול האקדמי שלי הוא השאלה איך מפיצים ידע". גם המסלול של פקדה, שהתחיל במשרת סטודנט במהלך הלימודים במרכז האקדמי שלם, המשיך בתואר שני משולב בתל אביב ובצרפת, והיום הוא בעיצומו של דוקטורט שמתמקד בשאלת הפצת הידע מתוך התמחות במערכת הציבורית כדי להשפיע עליה מבפנים.

ערב פתיחת שנה בשנה ג , ד

פקדה אבבה, דוקטורנט לפילוסופיה באוניברסיטאות תל אביב וברקלי: "מה שהוביל אותי הוא השאלה איך מפיצים ידע"

רבקה ארביב, סמנכ"לית ארגון "חופות" העוסק בסוגיית דת ומדינה בזווית של נישואים וגירושים בישראל, עונה שמה שהביא אותה לעבודה זה הרצון שלה לעסוק במשהו עם השפעה חברתית משמעותית.

רון טולדנו הוא איש חינוך שמתפרנס מעבודתו כמומחה מוצר בסטארט-אפ Alpha Tau Medical, שמפתח טיפולים רפואיים לסרטן. הוא הגיע למשרה אחרי מסע חיפוש שכלל משבר אישי בעבודה, לימודי תואר שני ופרישה מהם, ונותן תובנה מעניינת: "אני יכול להגיד שיש עבודות שהן נכונות לשעתן, ובכלל, בחירות והחלטות על קריירה לא קורות בוואקום".

מה הייתם מייעצים לעצמכם של שנים ג'–ד'?

מרב עונה מייד: "לא לפחד ולעשות תפקידים קטנים". ההסבר: כל תפקיד יכול לפתח מיומנויות מקצועיות פחות צפויות. רון מהנהן ומוסיף ש"צריך להתפרנס, אבל רצוי שיהיה בתפקיד ערך מוסף; הערך בעבודה יכול להיות שהיא כזאת שמאפשרת ללמוד במקביל, או שהיא מאפשרת לכם להתנסות בהרמת פרויקטים או ברכישת כלים וכישורים מקצועיים". רבקה מוסיפה: "אל תפחדו לעבוד במקומות קטנים – ככה אתם זוכים להתבלט וללמוד ממי שעומד בראש הפירמידה". היא גם ממליצה בחום לסטודנטים ולסטודנטיות בקהל: "תמיד תפתחו את כל הדלתות. אתם לא יודעים מה יעמוד מאחוריהן ומה יקדם אתכם".

ערב פתיחת שנה בשנה ג , ד

רון טולדנו:"זה הזמן שלכם להשקיע בלהיות אנשים בעלי רוחב יריעה"

רון ממליץ להם להיות נוכחים בחיים הסטודנטיאליים שהם נמצאים בהם ממילא: "זה הזמן שלכם להשקיע בלהיות אנשים בעלי רוחב יריעה. זה בסדר להתעסק בעיקר בלימודים". הוא מסביר שיש הון תעסוקתי שמצטבר אחרי התואר אם נותנים לו כלים בתחילת הדרך. "בינינו", הוא מוסיף, "רוב העבודות השוות באמת מגיעות מקשרים מפה לאוזן ולא ממודעות דרושים", ממש כמו המשרות שעוברות בקבוצות הפייסבוק והוואטסאפ של הבוגרים והסטודנטים של שלם.

הפיל שבחדר והמלצה מפתיעה

בזמן ש"פיינטים" של גלידה עוברים בקהל, מתחיל שלב השאלות מהסטודנטים והסטודנטיות. הראשונה שבהן: "מהו היחס של הזדמנויות התעסוקה בזמן הלימודים בשלם ואחריהם?"

פקדה ומרב מדגישים את הכוח שיש דווקא במשרות סטודנטים: "זאת הזדמנות מעולה להיכנס לארגון ולשירות הציבורי, גם אם זה על אש קטנה", לפי מרב. פקדה מוסיף ש"כשעובדים במשרות סטודנט בשירות הציבורי נחשפים למאגר ידע עצום". רבקה שמה את הדגש במקום אחר ומרגיעה את הסטודנטים: "הזדמנויות התעסוקה שמקבלים במעטפת של שלם קיימות גם אחרי התואר. הקשרים תמיד רלוונטיים, וזה תמיד בית".

סטודנטית נוספת שואלת על הפיל בחדר: "מה בנוגע לעבודות שלוקחים בשביל הכסף?"

רבקה לא מהססת ומשיבה: "בכל עבודה יש צדדים פחות זוהרים, אבל אם זה יותר מזה ואת סובלת, תזכרי שתמיד את יכולה לקום וללכת שיש עוד הרבה עבודות שמחכות לך". רון מסכים עם רבקה ומוסיף המלצה חמה: "עשו כמה שיותר ראיונות עבודה". למשמע הצחוק המופתע בקהל הוא מסביר: "לעשות ראיונות עבודה עוזר לכם לספר את הסיפור שלכם שוב ושוב, עד שבסוף אתם לא רק מאמינים לו, אלא גם מצליחים לשכנע ולסחוף אחריכם את המעסיקים הפוטנציאליים".

ערב פתיחת שנה בשנה ג , ד

הסטודנטיות והסטודנטים צחקו למשמע המלצתו של רון

סיכום: "היעזרו בבוגרים שפילסו עבורכם את הדרך"

שנייה לפני שהמינגלינג הגדול והשאלות של הסטודנטים לבוגרים מתחילים, מסכם נדב את הפאנל באמירה שזוהי רק ההתחלה: "הבוגרים שפגשתם, ועוד הרבה שלא, חרשו עבורכם את הדרך בעולם שאחרי שלם והם ישמחו לעזור לכם בכל שאלה, התייעצות או המלצה. אל תחמיצו את ההזדמנות הזו".

המעבר בין הלימודים לעולם התעסוקה יכול להיות חד ומכאיב. איזה מזל שבמרכז האקדמי שלם השכילו לנקוט לא מעט צעדים, כמו כנס הקריירה ומגוון קבוצות והכשרות רלוונטיות כדי להכין את הסטודנטים, כבר תוך כדי הלימודים, לקריירה שיבנו אחריה.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.