חינוך רחב אופקים: ענבר זית היא מורה לחיים

חינוך רחב אופקים: ענבר זית היא מורה לחיים

קיבוצניקית, קצינה, מורה לערבית ומחנכת. ענבר זית עשתה הסבת אקדמאים להוראה, מאמינה שצריך לשנות את בית הספר מן היסוד, מדברת עם התלמידים שלה על מגפות מן ההיסטוריה – ומאמינה שבאמת אפשר להשפיע ולשנות

20 באפריל 2020  |  מאת: המערכת

ענבר זית היא מהמורים האלה, שתחושת השליחות נשמעת בקולם. היא כאן כדי לשנות. "אני אומנם מחנכת רק תקופה קצרה", זו השנה הראשונה שלה כמחנכת, "אבל אני בטוחה שבתוך כמה חודשים כבר אראה שכר בעמלי. כבר עכשיו יש הרבה רגעים שנותנים כוח: תלמידים שאני מצליחה לקדם אותם רגשית או לימודית, לשמור על קשר עם ההורים שלהם, או פידבק שקיבלתי מאימא שכתבה לי שהלוואי שאמשיך לחנך את הבן שלה גם בשנה הבאה. זה מרגש".

זית, 29, היא מורה בחטיבת ביניים בקרית ים, היא בוגרת המרכז האקדמי שלם ולהוראה הגיעה דרך תוכנית "חותם", תוכנית שמאפשרת הסבת אקדמאים להוראה בצורה מהירה וממוקדת. דרישות הקבלה לתוכנית הן "ראייה חדשנית ואנרגיות צעירות" שאמורות לשנות את פני מערכת החינוך.

במשך חמישה שבועות זית וחבריה עברו הכשרה אינטנסיבית בתנאי פנימייה. בשבועות האלה למדו על ערכי המורה, אידאולוגיות וגם שיטות הוראה וידע מקצועי. מייד בתום ההכשרה התחילה ללמד. "התחלתי בלימודי לשון וערבית והשנה גם מוניתי להיות מחנכת כיתה ז'. קפצתי למים", היא צוחקת, "לא הייתה לי תקופת חסד".

"בית הספר במתכונתו הנוכחית כבר לא מתאים"

למרות שמגיל צעיר היה לה ברור שתעסוק בהוראה, עדיין היא מוצאת את העבודה מאתגרת. "היית מצפה שכדמות צעירה אהיה קרובה אל התלמידים ואבין היטב את הלך הרוח. אבל אני מרגישה מדור אחר לגמרי. בואי נאמר שגיל ההתבגרות הוא לא בהכרח תקופה שבה רק הלימודים מעניינים אותם… אני מוצאת את עצמי עוסקת המון במשמעת, אבל לצד זה אני משתדלת לתת גם חינוך, ערכים וידע".

ענבר גדלה בקיבוץ להבות הבשן ולמדה בבית ספר דמוקרטי שבו רק 40 ילדים בשכבה. "זו הייתה דרך נהדרת ללמוד. אם אני משווה – ואני משווה – בין בית הספר שבו אני מלמדת לבית הספר שבו למדתי, אני חושבת שבית הספר במתכונתו הנוכחית – כיתות, מבנה, לוח – כבר כמעט לא מתאים לאף אחד. בבית הספר שבו למדתי היה משהו אישי יותר, שנותן מקום לתלמידים. זה חסר לי מאוד".

כמורה צעירה שהגיעה מחוץ למערכת, מה את חושבת שכדאי לשנות במערכת החינוך?

"אני מרגישה שצריך להסתכל רחוק יותר. ב'חותם' למשל יש נאיביות מסוימת. מאמינים שם שהשינוי מתחיל בקטן, ושאם יהיו עוד ועוד בתי ספר עם מורים של חותם אז יהיה שינוי. זה לא מספיק. צריכים להיות כמה שיותר בתי ספר ייחודיים ושונים, כדי שהתלמידים יוכלו למצוא משהו שמתאים להם. לדעתי נדרש במקביל גם שינוי מערכתי גדול יותר שיגיע מהנהלת משרד החינוך: אוטונומיה ניהולית, כלכלית ופדגוגית לבתי הספר, שתאפשר לאנשי חותם ולמורים נוספים שצמאים לשינוי לעשות סוף סוף את מה שהם רוצים ויכולים לעשות". אחד הנושאים שמפריעים לה ביותר הוא יכולת ההיבלעות של התלמיד במערכת. "אני מנסה לראות את התלמידים שלי, ובמסגרת האילוצים לתת את המענה הכי אישי שאני יכולה. זה מה שהכי חסר במערכת, בעיניי. בשיחות אישיות, במבט, במחוות, אני מנסה לתת יחס אישי, אבל אין לי יכולת לעשות את זה כמו שהייתי רוצה".

בצבא היא שירתה כמש"קית הוראה והדרכה (הו"ד), לימדה עולים חדשים והמשיכה לקצונה. כשהשתחררה עברה לגור עם חברי הגרעין שלה בירושלים ושם, דרך שתי חברותיה שלמדו במרכז האקדמי שלם, נחשפה למוסד הלימודים הייחודי. מלכתחילה חשבה ללמוד באוניברסיטה, אך כשהבינה שבשלם תוכל ללמוד מקצוע מעניין וגם להשלים לימודי תעודת הוראה, הלכה לבדוק, הציצה ונפגעה.

"התלהבתי מהאפשרות ללמוד אסלאם, מזרח תיכון וערבית. עניין הערבית קנה אותי במיוחד. יש משהו מעניין בחיבור בין שתי השפות, ערבית ועברית, וכמורה ללשון וגם לערבית אני נהנית מכך מאוד ומעבירה זאת גם בכיתה. באופן כללי 'שלם' ממשיך את חוויית בית הספר הדמוקרטי, הן באינטימיות – זה מקום לא גדול מדי, לא למדתי באולם עם עוד 300 איש כשלאף אחד לא אכפת ממני – והן מבחינת הלימודים עצמם. יש שם חוויית למידה. האנשים אינטליגנטים מאוד ומתקיים שיח מאתגר, משהו שהוא לא מובן מאליו".

מה לקחת מהלימודים לחיים?

"את היכולת לחבר בין תחומי ידע, את האהבה להרחבת האופקים, לדעת לשאול שאלות, להטיל ספק ולמתוח ביקורת, ובכלל, ההנאה שבלמידה".

תני דוגמה.

"כמישהי שבאה מבית חילוני בלי רקע במסורת, היו הרבה מפגשים שקשורים ליהדות ושמלכתחילה קצת חששתי מהם. למשל קורס שעסק בחז"ל, או קורס במקרא. בסוף הייתה לי חוויה חיובית מאוד, היה לי מעניין מאוד להשתתף. הרגשתי שאני יכולה להיתרם מזה. רמת הלימודים הייתה גבוהה מאוד. אני גרה עכשיו ליד חיפה, וכדי לשמר את הערבית שלי נרשמתי לתוכנית ללימוד ערבית, אבל זו תוכנית שלא מגיעה לקרסוליים של הלימוד האיכותי בשלם".

ומה לקחת מהלימודים לעבודה?

"הרבה פעמים החומר הטכני לא מעניין, וכאן הרקע שרכשתי ב'שלם' נכנס לתמונה. אם אני צריכה לנהל דיון עם התלמידים על הקורונה, יש לי כלים לדבר על משהו עולמי והיסטורי. כדי לספר להם על מגפות שונות, כמו האבעבועות השחורות, אני לא חייבת להצטמצם לספר ולמחברת. בהרבה תחומי ידע אני מרגישה מאוד בנוח, וזה ידע שאני יכולה להעביר לתלמידים שלי".

"אם יש לכם הזדמנות ללמוד בשלם – לכו עליה"

מתקופת הלימודים נשארו לה גם לא מעט חברים טובים. "אומנם אני גרה בקריות, לכאן עברתי בעקבות נישואיי, אבל אני שומרת על קשר עם החברים מירושלים ומתל אביב. כשיש מפגשים אני מתייצבת, ולחתונה שלי הזמנתי הרבה חברים מהלימודים. אלו חברים לחיים".

אז את ממליצה?

"אם יש לכם הזדמנות ללמוד בשלם – לכו עליה. הרווח הוא עצום, זה לא תואר בשביל לסמן וי ולהיעלם בו מהשיעורים. זה תואר שדורש מחויבות ונוכחות וממש 'להיות בזה'; הוא דורש השקעה, ובתקופות מסוימות ממש לשים את העבודה ואת המשפחה בצד, לדעת איך ללמוד ואיך לחלק את הזמן – אבל אם יש נכונות להשקיע, יש הרבה יותר יתרונות מחסרונות".

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.