17.03

"פינת היום לפני – והפעם: "הצד האפל של הירח

 |  מאת: ארד פירר - פישר

בתחילת שנת 1972 החלו חברי להקת הרוק הבריטית "פינק פלויד" לגבש רעיון לאלבום שיעסוק כולו בחרדות האדם המודרני. בסופו של דבר נכללו באלבום עשרה שירים, העוסקים בין היתר בהזדקנות, בחוסר האונים בשל המוות הבלתי נמנע, ברדיפה אחר עושר, בפחד מטיסות ובאימת המלחמה. אומנם "פינק פלויד" לא היו הראשונים לחשוב על כך שלאלבום מוזיקלי יכולה להיות תמה מרכזית, אך "הצד האפל של הירח" נחשב לאבן דרך מרכזית בפיתוח רעיון זה הודות למאפיינים הבאים:

  • השירים בכל צד של התקליט למעשה "גולשים" זה לזה ללא הפסקות, באופן המסמן למאזין כי יש להקשיב לאלבום כיחידה אורגנית אחת, ולא כאוסף שירים העומדים בפני עצמם.
  • נעשה שימוש באפקטים קוליים כגון פעימות לב, קרקוש מטבעות, תקתוק שעונים, צעדים ועוד, כחלק מן העיבוד המוזיקלי ובהתאם לנושא השיר. במעברים בין השירים משולבים גם קטעי דיבור, הלקוחים מראיונות שקיימו חברי הלהקה עם צוות האולפן.
  • יש חזרה על מוטיבים מוזיקליים בנקודות שונות. כך, למשל, האלבום נפתח ונסגר במכות תוף המחקות פעימות לב, כסמל לפתיחתו ולסגירתו של מעגל החיים בלידה ובמוות.

האלבום יצא לאור ב-1.3.1973, וב-17.3.1973, היום לפני 46 שנים, החלה הלהקה במסע הופעות שנפתח ב-Radio city hall בניו יורק והפך את האלבום לנקודת מפנה בתולדות הלהקה. בכמה מובנים. ראשית, הוא זכה להצלחה מסחרית יוצאת דופן וחסרת תקדים עבור הלהקה, והוא נותר עד היום אחד מחמשת האלבומים הנמכרים בהיסטוריה, עם מספר משוער של 45 מיליון עותקים שנמכרו ברחבי העולם. אך מעבר לכך, הוא מסמן את תחילתו של עשור שבו הלהקה שינתה את פניה ואת שיטת העבודה שלה בהשוואה לשנותיה המוקדמות.

"הצד האפל של הירח" הוא הראשון מבין סדרת אלבומי קונספט שבהם רוג'ר ווטרס, נגן הבס, מתפקד ככותב בלעדי של המילים לשירים. בהתאם לכך, ווטרס נעשה בהדרגה דומיננטי יותר ויותר לא רק בבחירת התמות עבור האלבומים הבאים, אלא גם בהליך העיבוד המוזיקלי. מגמה זו, שראשיתה ב"הצד האפל", עוררה בסופו של דבר בין חברי הלהקה מתחים חריפים עד כדי כך שווטרס פרש מן ההרכב ב-1985.

 


מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום הפתוח הקרוב.