הצ'אנס האחרון של אלוהים

את גילויי הרוע בעולם, ובראשם שואת יהודי אירופה, ראה ברקוביץ כהיפוך מוחלט לדרכו של אלוהים בעולם, ואילו בהקמת מדינת ישראל ראה את הסיכוי היחיד למוסר וליהדות: "ארץ ישראל והציונות הן הצ'אנס האחרון של אלוהים, ואילו הגאולה היהודית יכולה להתקיים רק במקום שבו ההלכה יכולה להתממש". ערב העיון העלה את דמותו של פרופ' הרב אליעזר ברקוביץ כהוגה יהודי מבריק וייחודי, שספריו הרבים – תשעה עשר במספר – מבססים את תפיסותיו פורצות הדרך אודות המוסר והיהדות, בייחוד כאשר שני אלו עומדים מול הרוע האולטימטיבי שבא לידי ביטוי בשואה שפקדה את העם היהודי בדור הקודם. סקירה מערב העיון: "מפגש עם הרשע".

2 בינואר 2014  |  מאת: נחום אבניאל

על אף הקור הירושלמי העז, קהל המונה מאות אנשים פקד את קריית מוריה ביום שלישי האחרון. הקהל הרב השתתף בערב עיון לזכרו של הרב פרופ' אליעזר ברקוביץ, פילוסוף ואיש רוח ומחברם של ספרי הגות רבים.

אליעזר ברקוביץ נולד ברומניה ב-1908,  ובשנות השלושים של המאה העשרים רכש את השכלתו באוניברסיטת ברלין, שם קיבל תואר דוקטור בפילוסופיה כללית, וב'בית המדרש לרבנים', שבו הוסמך כרב אורתודוקסי על ידי הרב יחיאל יעקב ויינברג.

לאחר שברח מגרמניה ב-1938 כיהן ברקוביץ כרב קהילה בלידס שבאנגליה, בסידני שבאוסטרליה ובבוסטון, עד אשר מונה לעמוד בראש החוג לפילוסופיה במכללה התיאולוגית העברית בשיקגו ב-1958, שם לימד עד שנת 1975.  בשנה זו והוא בן 67, עלה ברקוביץ לירושלים, ובה חי וכתב בבידוד יחסי עד פטירתו ב-1992.

קודם לפתיחת הפאנל נשא דברים ד"ר יצחק ליפשיץ, מן החוג לפילוסופיה והגות יהודית במרכז האקדמי ועורכם של שניים מספרי ברקוביץ. הוא הזכיר כי על אף שערב העיון לזכרו של הפילוסוף מתקיים זה עשר שנים, זוהי השנה הראשונה שבה הדבר נעשה תחת המרכז האקדמי שלם במתכונתו הנוכחית. לדבריו, אליעזר ברקוביץ היה תלמידו של הרב יחיאל יעקב ויינברג, שדרכו החינוכית כללה עידוד לרכישת השכלה אקדמית בבית המדרש לרבנים בברלין, בראשו עמד. ד"ר ליפשיץ חיווה דעתו כי דרכו של המרכז האקדמי מהווה ביטוי נכון להלך רוח זה.

בפאנל שדן בהגותו של ברקוביץ השתתפו פרופ' שלום רוזנברג, ד"ר מאיר רוט, ובנו של ההוגה, פרופ' אברהם ברקוביץ.

פרופ' רוזנברג הנגיד את הגותו של ברקובית לאמירות המאפיינות את המסורת הנוצרית, לפיהן הנצרות היא דת האהבה,המלמדת את האדם לסלוח ולהתרחק מן הכעס. לדבריו, ההגות היהודית אותה מייצג ברקוביץ הכירה בקיומו של הרע ובהיותו חלק מלתי נפרד מן העולם, "עולם ללא רוע משול לאדם בעל צד אחד של הגוף – הוא אינו מסוגל לתפקד". תימוכין לדבריו הביא ממסורת יהודי אשכנז שבכללה 'שיר הכבוד', המצייר את אלוהים כדמות דואלית: "זקנה ביום דין ובחרות ביום קרב". אלוהים בתפיסה היהודית אינו רק רחום וחנון, אלא גם קנא ונוקם, כלומר, עוסקת בצדדים שאינם מאירים בעולם ובחיים.

ד"ר מאיר רוט בחר להדגיש את תפיסת ההלכה של ברקוביץ, אשר בראש סדר העדיפויות שלה עומדת הדאגה למוסר האנושי. את גילויי הרוע בעולם, ובראשם שואת יהודי אירופה, ראה ברקוביץ כהיפוך מוחלט לדרכו של אלוהים בעולם, ואילו בהקמת מדינת ישראל ראה את הסיכוי היחיד למוסר וליהדות, בלשונו של רוט: "ארץ ישראל והציונות הן הצ'אנס האחרון של אלוהים, ואילו הגאולה היהודית יכולה להתקיים רק במקום שבו ההלכה יכולה להתממש".

באורח יוצא דופן בעולם הארתודוכסי שבתוכו פעל, טען ברקוביץ כי מוקד ההלכה, בעיקרו, איננו פולחני, אלא בעיקר הדרך ליישם עקרונות מוסריים ותפקיד ההלכה הוא לעצב חיים אתיים שמהווים אנטיתזה לרוע. בהקשר זה סיפר רוט על תדהמתו של ברקוביץ כאשר בביקור בבית ספר דתי לבנות נוכח לדעת שעיקר הדגש מושם על הצד המעשי של ההלכה, ולא על רוחה והרעיונות שמוליכים אותה. את תפקידו של הפוסק ראה במיצוי את הצד המוסרי שבהלכה, כאשר במקום שבו יש התנגשות עליו להכריע באופן שבו המוסר יבוא לידי ביטוי.

פרופ' אברהם ברקוביץ, בנו של הפילוסוף, פרש בפני הנוכחים את הביוגרפיה של אביו וחלק עם הקהל זיכרונות ממנו. אולי החד שבסיפורים אודותיו ומבטא יותר מכל את תפיסתו היהודית-מוסרית של ברקוביץ, הוא מאבקו נגד הקדמת גזר דין המוות שהוצא נגד יוליוס ואתל רוזנברג, יהודים אמריקאים שהורשעו בריגול למען בריה"מ. גזר דינם נקבע לשבת, ואילו רב אורתודוכסי, שזועזע מקיום ההוצאה להורג בעיצומו של היום הקדוש, פעל למען הקדמת ביצוע גזר הדין לערב שבת. ברקוביץ, שנחרד מן הרעיון לקצר את חיי בני הזוג בשל קדושת השבת, נאבק בהקדמת גזר הדין.

ערב העיון העלה את דמותו של פרופ' הרב אליעזר ברקוביץ כהוגה יהודי מבריק וייחודי, שספריו הרבים – תשעה עשר במספר – מבססים את תפיסותיו פורצות הדרך אודות המוסר והיהדות, בייחוד כאשר שני אלו עומדים מול הרוע האולטימטיבי שבא לידי ביטוי בשואה שפקדה את העם היהודי בדור הקודם.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום הפתוח הקרוב.