
"הבנתי כמה היכולות האלו חיוניות גם בהיי-טק וגם בשירות הציבורי"
איתמר טוריסקי, בוגר מחזור ח' של התוכנית הבינתחומית בפילוסופיה ובהגות יהודית במרכז האקדמי שלם, והיום ראש מטה מנכ״ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות.
איתמר, ספר על דרכך המקצועית.
אחרי שסיימתי את המכינה הקדם צבאית כחניך, ואת השירות הצבאי, הרגשתי שאני עדיין רוצה לתרום, ובעיקר לעזור לצעירים לבנות זהות ולמצוא את הדרך שלהם לתרום למדינה. לכן בחרתי להדריך במכינת ערבה פארן וללוות דור חדש של צעירים ברגע המכונן שלפני הגיוס. באותו שלב הייתי משוכנע שזה הייעוד שלי, ושהמסלול הטבעי הוא להמשיך משם לראש מכינה ולחינוך.
אבל לחיים הייתה תכנית אחרת: מה שהתחיל כטיסה קצרה לקנדה בתום שנת ההדרכה הפך לשנה שלמה שהקמתי בה מיזם עסקי (שבסוף הפסקה עומד להתרסק) לחיבור בין משקיעים קנדיים לסטארטאפים ישראליים בעולמות האגרו-טק והפוד-טק. במשך שנה נפגשתי עם צמרת העסקים של טורונטו, ובתוך כל זה התאהבתי בחדשנות, ביעילות ובמהירות של העולמות הטכנולוגיים. עד שהקורונה הגיעה, הקריסה את היוזמה והחזירה אותי לארץ.
חזרתי לארץ עם תיאבון ללמוד. התחלתי ללמוד במרכז האקדמי שלם, בתוכנית הבינתחומית בפילוסופיה ובהגות יהודית, ובמקביל התחלתי להכיר בפנים את הקסם של ההייטק. הצטרפתי כמנהל מוצר לחברת PHENOM האמריקאית, הובלתי צוות בינלאומי, עבדתי באנגלית מול ארגונים גלובליים, ובעיקר למדתי מבפנים מתודולוגיות ניהול מתקדמות של עולם הטכנולוגיה.
אבל הרצון לשפר את המציאות, שהכרתי בעצמי בזמן העבודה במכינה לא עזב אותי. אחרי שנתיים בהייטק החלטתי לשנות כיוון, ולעבור למסלול שבו אוכל להשפיע חברתית. הבנתי שהמקום שבו ניתן לייצר את ההשפעה הרחבה ביותר הוא הממשלה, והצטרפתי כיועץ מקצועי לשר לשוויון חברתי לענייני החברה הבדואית והחברה הערבית. במשך כשנתיים עברתי טירונות אינטנסיבית במדיניות ציבורית: למדתי מה זה להוביל רפורמות בסדר גודל לאומי, לנהל תוכניות חומש בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, ולפתור בעיות מורכבות בתוך אקלים פוליטי כאוטי.
אחרי השנתיים האלה הבנתי שהציר המקצועי-ציבורי הוא זה שמעניין אותי באמת, ולכן התקדמתי לתפקיד ראש מטה מנכ״ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות. בתפקיד הזה אני מוביל את עבודת המטה סביב סוגיות מרכזיות שמעסיקות היום את העם היהודי ומדינת ישראל : מהמאבק הגלובלי באנטישמיות ובדה־לגיטימציה, דרך חיזוק הזהות היהודית והחוסן של קהילות יהודיות ברחבי העולם, ולהמשיך לעבוד על בנייה והוצאה לפועל של תוכניות עבור החברה הבדואית.
אמנם הדרך המקצועית שלי היא לא קונבנציונלית, אבל השילוב בין שוק פרטי למגזר ציבורי, בין חדשנות טכנולוגית לבירוקרטיה ממשלתית, מרגיש לי היום לא רק טבעי, אלא הכרחי. יום-יום אני משתמש בכלים ומתודולוגיות שהבאתי מהעולם היזמי כדי לייצר אימפקט במרחב הציבורי.
מה אופי התפקיד שלך היום?
אופי התפקיד שלי כראש מטה מנכ״ל משרד ממשלתי הוא קודם כל מהיר ואינטנסיבי. מנכ״ל משרד מתמודד בכל רגע נתון עם מגוון עצום של סוגיות: מדיניות, פוליטיות, תקציביות, משפטיות וציבוריות. מצופה מהמנכ"ל וממני, לנווט את כל המערכות האלה בתנאי חוסר ודאות ובקצב מהיר.
בפועל, חלק גדול מהיום יום שלי מורכב מלקחת סוגייה מורכבת, לפרק אותה לתהליך שניתן לנהל, ולדחוף אותו קדימה גם כשצריך להילחם כדי להגיע להסכמה.
לדוגמא, מאז שנכנסתי לתפקיד נדרשתי להוביל שורה של תהליכים אסטרטגיים, העיקרי שבהם הוא רפורמה שמגדירה מחדש את הדרך שבה המדינה מסדירה את סוגיית הקרקעות בחברה הבדואית. בתוך חודשים ספורים היינו צריכים לבנות תוכנית עבודה סדורה עם כלל אנשי המקצוע, לגבש הסכמות בתוך המשרד, לגייס עשרות שותפים ממשרדי ממשלה אחרים, ולנהל משא ומתן מול אגף התקציבים והגורמים המרכזיים.
למה בחרת לעולם הציבורי?
מבין כל הזירות שבהן אפשר להשפיע על המציאות כמו עמותות, תקשורת, מגזר פרטי, בעיניי הממשלה היא היחידה שמחזיקה גם בסמכות, גם באחריות, וגם במשאבים, ולכן מאפשרת לייצר שינוי שיטתי ורוחבי בחיים של אזרחי המדינה.
זה כמובן לא גורע מהתרומה של שחקנים אחרים, אבל בעיניי קריטי שעוד אנשים טובים ייכנסו לשירות הציבורי שבו גם בתפקידים התחלתיים אפשר להשפיע באופן משמעותי על מדיניות ועל חיי היומיום של אזרחים.
איך הלימודים בשלם השפיעו על דרכך המקצועית?
חברים צוחקים עלי שהמשפט הראשון שאני אומר כששואלים על המרכז האקדמי שלם הוא "זה היה הכי פרקטי". ואני אומר את זה כחצי בדיחה, כי החוויה היא עמוקה הרבה יותר מזה. אבל זה אמיתי, אני מרגיש שהלימודים בשלם מלווים אותי בכל צעד מקצועי שאני עושה.
ברמה העמוקה יותר, שלם נתן לי הבנה אמיתית של נפש האדם ושל היסודות התרבותיים שבנו את העולם שלנו. כשהתחלתי את הלימודים הגעתי עם תפיסת עולם מאוד ברורה, והאמת שהיא די התפרקה. דרך העיסוק בטקסטים הגדולים, מהפילוסופיה היוונית ועד ההגות היהודית, למדתי לשאול שאלות בצורה אחרת, וגם להתחיל לבנות שפה ודעה משלי. זה השפיע ישירות על הבחירות הגדולות של חיי, כולל ההחלטה לעזוב את ההייטק, להיכנס לעולם הציבורי ולחפש מסלול שיש לו משמעות רחבה יותר עבורי.
ברמה הפרקטית, שלם לימד אותי איך לחשוב: לחשוב באופן קוהרנטי, לנתח רעיונות מורכבים ולבנות עמדה סדורה. זה שריר שאני משתמש בו ממש כל יום, כשאני כותב תוכניות אסטרטגיות, מנווט תהליכים בין־משרדיים, או נדרש לקבל החלטות שמשפיעות על אנשים אחרים. כשנכנסתי לשירות הציבורי, הבנתי עד כמה היכולת הזו חיונית, וכמה מהלכים גדולים נופלים רק משום שלא ירדו לעומק הסוגיה או לא הוגדרו מתוך בהירות מחשבתית.
מה התוכניות להמשך? מה היית רוצה לשנות בעולם הזה ובכלל?
קודם כול, להשלים את הרפורמה שאנחנו מובילים כיום בחברה הבדואית, ולהבטיח שהיא לא תישאר על הנייר אלא תהפוך למציאות בשטח. זאת רפורמה עם פוטנציאל לשנות חיים של עשרות אלפי אזרחים.
מעבר לכך, מעניין אותי להמשיך ולחבר בין עולמות הטכנולוגיה לשירות הציבורי. מי שאי פעם השתמש בטכנולוגיה כדי לשפר חיים של אנשים מכיר את התחושה הזו, כשהבירוקרטיה פתאום זזה בזכות פיתרון חכם ויעיל. בעיניי, קריטי שמשרתי הציבור מצד אחד ואנשי הטכנולוגיה מצד שני יתחילו להתערבב יותר, כדי להפוך את העבודה אחד של השני לטובה יותר, ובעיקר כדי לשרת את הציבור בצורה חכמה ויעילה יותר.
וכמובן, בית קטן בכפר עם משפחה וכלב, ואולי קצת זמן להמשיך לקרוא את כל רשימת הקריאה שלא הספקתי לקרוא בזמן הלימודים בשלם.