חדשות

משנים את הסטיגמה: תוכנית "שחף" משנה את חייהם של חיילים בודדים

מה גרם לשרה גזית, סטודנטית צעירה בת 25 שעובדת ולומדת לתואר דו-חוגי, להקים תכנית למען חיילים בודדים בצבא ולנווט את חייה בין פיתוח עצמי לעשייה חברתית? התשובה טמונה בעבר ובעתיד.

3 בדצמבר 2017   |  מאת: מערכת תוכן ועניינים

"יש פער גדול בין היחס לחיילים בודדים עולים לחיילים בודדים ישראלים"

"גדלתי במשפחות אומנה בתור נערה", מספרת שרה. בשירותה הצבאי הוגדרה כחיילת בודדה. "כשהייתי בצבא התנדבתי במרכז לסיוע לחיילים בודדים על שם מייקל לוין ושם נחשפתי לעולם הזה לעומק. גילתי שיש פער מאוד גדול בין היחס לחיילים בודדים עולים לחיילים בודדים ישראלים, גם מבחינת הכלים שיש לצה"ל להתמודד עם המצב הזה וגם מבחינת התפיסה של הקבוצה הזו בחברה הישראלית בכלל".

עם המשכורת הנמוכה מהצבא, והתמיכה הדלה של המערכת, מצאה שרה פתרונות. כשהיא נשאלת איך היא הצליחה להסתדר, היא עונה: "הרבה כוח רצון וחברים טובים. גרתי בצבא יחד עם שתי חברות טובות מאוד שלי. עבדתי גם במהלך כל השירות הצבאי".

את שירותה הצבאי עשתה שרה כלוחמת, והיא מציינת ששכרה היה גבוה יותר מזה של חיילות לא לוחמות, מצב שעזר מעט. "חוויתי את החוויה בעצמי והבנתי כמה היא לא פשוטה", היא אומרת. "כשנתבקשתי ליצור פרויקט לקהילה במסגרת הלימודים שלי במרכז האקדמי שלם, כבר ידעתי מה אעשה".

תוכנית שחף: מרעיון תיאורטי לתוכנית מעשית

ישבנו עם שרה לשיחה על תוכנית "שחף" לחיילים בודדים היוצאת לדרך השנה, על הרצון שלה לתרום במקום שבו היא חוותה על בשרה את המחסור, ועל חברויות יוצאות דופן:

שרה, לפני שנדבר על "שחף", אני סקרנית לשמוע למה בחרת ללמוד בשלם.

אני מאוד מאמינה בהשכלה הומניסטית. זה כלי שנותן לך יכולת ניתוח של סיטואציות ויכולת חשיבה מקורית וביקורתית. המטרה שלי הייתה שהתואר הראשון יהיה כזה שיעניק לי כלים כאלה. בחרתי בתוכנית של המרכז האקדמי שלם כי זה מה שהיא נותנת. במהלך הלימודים כאן, פתחתי את פרויקט "שחף" לחיילים בודדים.

חייל בודד

"במקרים רבים הם יסתירו את העובדה שהם חייליים בודדים והסביבה תגיב אליהם ברחמים. בדיוק לשם כך הקמתי את "שחף"."

בשירותך כחיילת בודדה, חשבת שיֵצא לך לעסוק בפתרון לבעיה בעתיד?

האמת היא שכלל לא. לא ציפיתי שזה יקרה. כשהייתי בצבא חשבתי שיש בעיה, אבל לא חשבתי שאעשה עם זה משהו. שמתי לב לזה וחשבתי שזה לא בסדר, אבל לא הייתה לי מחשבה מעבר לזה. גם כשהתחלתי לעבוד על תוכנית "שחף" זה היה מין רעיון גדול ותיאורטי. לא האמנתי שיצא מזה משהו. המעמד הזה הרגיש לי גדול עליי.

איך בכל זאת קרמה התוכנית עור וגידים?

הצוות שאמון על התוכנית בנוי רובו מסטודנטים במרכז האקדמי שלם, שהם חברים שלי. עשיתי הכול איתם מהיום הראשון. אנחנו עובדים יחד גם בפן של התוכנית החברתית, וגם בפן הלוגיסטי. אני מרגישה שהשותפים שלי לעשייה לעיתים אפילו יותר מגויסים ממני לתוכנית והם מאוד מאמינים בה. האמונה והעבודה הקשה שלהם-שלנו הזיזה את התוכנית מן התיאוריה אל הפרקטיקה.

טוב, אז ספרי לי מהי בדיוק תוכנית "שחף".

שחף זו תוכנית למנהיגות עבור חיילים בודדים ישראלים. יש שני סוגים של חיילים בודדים: עולים, שאין להם משפחה בארץ, וחיילים בודדים ישראלים. יש להם משפחה בישראל, אבל הם לא בקשר איתה מכל מיני סיבות. יכול להיות חיילים שהגיעו מרקע חרדי וניתק הקשר כשהתגייסו, ילדי אומנה שסיימו את האומנה בגיל 18 וכן הלאה.

"להיות חייל בודד עולה נחשב ליוקרתי יותר מלהיות חייל בודד ישראלי"

יש הבדל בין חייל בודד עולה לבין חייל בודד ישראלי?

לצערי כן. זיהינו שחייל בודד עולה נמצא במעמד יוקרתי ונחשב בצבא ובמדינה הרבה יותר מחייל בודד ישראלי. מקבלים על זה הרבה "כל הכבוד" מהסביבה והערכה, ויש המון ארגונים ועמותות שמסייעים להם. חייל בודד עולה זוכה להכרה יותר משמעותית על עצם זה שעלה לארץ במיוחד בשביל להתגייס למרות שלא היה חייב, ואילו עבור חיילים בודדים ישראלים מתייחסים לגיוס שלהם כברור מאליו. אין הבנה של המורכבות וההקרבה שנדרשת מהם בשביל להתגייס ולשרת.

ומה קורה עם החיילים הבודדים הישראלים?

עבור החיילים הבודדים הישראלים המצב הפוך. במקום בהערכה יתייחסו אליהם לא פעם אחרת, והם במקרים רבים יסתירו את העובדה שהם חייליים בודדים והסביבה תגיב אליהם ברחמים. בדיוק לשם כך הקמתי את "שחף".

מה עושה "שחף" כדי לסייע לחיילים בודדים ישראלים?

שחף עושה שני דברים במקביל: מצד אחד, היא עונה על הצרכים הפיזיים של החייל: תמיכה כלכלית, מקום מגורים וכולי, ומצד שני – והוא הצד המרכזי של התוכנית – היא פועלת לשנות את התפיסה גם של החיילים וגם של החברה הישראלית לגבי חיילים בודדים ישראלים מעמדת נחיתות ומסכנות למקום של כוח ומצוינות.

"אדם שמגיע מרקע מורכב ובוחר לתרום, הוא בעל כוחות גדולים"

נשמע מורכב. איך עושים את זה?

אנחנו מאמינים שאדם שמגיע מרקע מורכב, ועל אף הרקע שלו הוא בוחר לצאת מעצמו, להתגייס לצבא ולתרום למקום שבו הוא חי, הוא בעל כוחות גדולים ופוטנציאל לעשות דברים גדולים בהמשך. שחף מבקשת לקחת את הפוטנציאל, להעצים ולמנף אותו.

שרה גזית ופר' אסא כשר לומדים בספרייה

"אני מאוד מאמינה בהשכלה הומניסטית. זה כלי שנותן לך יכולת ניתוח של סיטואציות ויכולת חשיבה מקורית וביקורתית."

נשמע מצוין. אבל איך עושים את זה בפועל?

החיילים מתגוררים יחד בקהילה בדירות שהוקצו להם במסגרת התוכנית. המגורים הם לא בחינם, אבל הם זולים יחסית. זו תוכנית שמלווה את החיילים הבודדים הישראלים לאורך כל השירות הצבאי שלהם. במהלך השירות יש לכל חייל מלווה. כיוון שחיילים יוצאים הביתה רק פעם בשבוע עד שלושה, התוכנית בנויה בהתאם. שלוש פעמים בשנה נפגשים החיילים לסמינרים המכונים "שבת גרעין", כאשר כל שבת מתמקדת בנושא אחר הקשור לחברה הישראלית מזוויות של מנהיגות.

מה עושים במהלך "שבת גרעין"?

יועברו הרצאות לימודיות, יהיו גם טיולים. עשינו סקר וראינו מה מעניין חיילים. חסר להם לא פעם עולם מושגים בסיסי על החברה הישראלית. בעיקר אלו שמגיעים מקהילות חרדיות. יש גם סדנאות העשרה.

כמה חיילים יש בתוכנית?

המחזור הראשון יכלול 15 חיילים וחיילות וייפתח ביולי הקרוב. השאיפה שלנו היא לגדול.

כל מי שרוצה יכול לקחת חלק בתוכנית?

אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם המרכז לחיילים בודדים על שם מייקל לוין. זו העמותה הגדולה ביותר בארץ. רוב החיילים הבודדים עוברים דרכם ומופנים אלינו, אבל אנחנו תוכנית ממיינת. כלומר, אנחנו בוחרים את המשתתפים בקפידה, כאשר הקריטריון המרכזי הוא הרצון לצמוח.

על סמך מה מיינתם את המשתתפים?

דרך ימי מיון הכוללים היכרות, בדיקה של אינטראקציה בקבוצה וראיונות אישיים. הקריטריון המרכזי הוא חתירה למצוינות והשאיפה להתפתח ולצאת מתוך הסיפור האישי החוצה אל החברה הישראלית.

"בלימודים הומניסטיים אתה נשלח להסתכל החוצה על החברה שבה אתה חי"

אם כל כך הרבה חיילים בודדים זקוקים לעזרה, למה לא לאפשר לכולם להשתתף?

יש כל מיני דרכים לייצר שינוי. השינוי שאנחנו שואפים לייצר קשור גם לתפיסה של האוכלוסייה הזו את עצמה, ושל החברה הישראלית אותה. אנחנו שואפים לייצר שיח חדש, של מצוינות. וכך גם התוכנית – היא תהווה מודל כזה – קבוצה של מצוינים. זו תוכנית שדורשת מחויבות, השקעה וזמן. הרעיון המרכזי של "שחף" הוא לעודד חבר'ה צעירים בעלי מוטיבציה לתרום לחברה, לשנות וליצור מנהיגות.

אחד השלבים הקשים ביותר לחייל בודד הוא לצאת מהצבא שנתן לו מסגרת. אתם מתכננים להיות בקשר גם עם בוגרי התוכנית?

בהחלט. אנחנו עובדים על מערך של הכוונה לאזרחות עם ארגונים שעוזרים לחיילים בשחרור. המטרה היא ללוות אותם לאזרחות, לעזור להם בתעסוקה או בלימודים גבוהים או בכל תחום עניין שמעניין אותם. בשנה השלישית, השאיפה היא שהם יקימו פרויקט משותף קהילתי שימשיך לפעול גם אחרי שחרורם. בהחלט יש כוונה לייצר קהילת בוגרים לתוכנית.

האם יש קשר בין לימודים הומניסטיים לבין תרומה לחברה?

חד משמעית כן. כל דבר בלימודים הומניסטיים שולח אותך להסתכל החוצה על החברה שבה אתה חי. אתה עוסק בחברה, ולומד מפילוסופיה על מודלים של מדינה ועל טבע האדם ואיך חברה בנויה. אתה מסתכל סביבך בעיניים אחרות, בוחנות, עם כלים ויכולת לנתח את המצב.

אז לולא הלימודים בשלם – לא היית מקימה את "שחף"?

אין ספק שללימודים במרכז שלם, לתמיכה, לסיוע ולכלים שאני מקבלת פה יש חלק מהותי בשחף. אנחנו מקבלים ליווי צמוד, ייעוץ, סדנאות בתחומים כמו בניית תקציב, סטארטאפים ועוד. יש ליווי מהסגל במגוון תחומים.

 

רוצים לשנות את העולם? להבין את החברה הישראלית לעומק ומהשטח? לפתח דרכי חשיבה יצירתיות וביקורתיות? תואר בלימודים הומניסטיים במרכז האקדמי שלם תפור עליכם. לכו תדעו איזה פרויקט תרימו בשנה הבאה.

מתעניינים בלימודים בשלם? נשמח לדבר

רוצים ללמוד במחזור הבא של המרכז האקדמי שלם? מלאו טופס וניצור אתכם קשר לגבי היום מיון הקרוב.