חדשות ואירועים
יום פתוח בשלם: לכל אחד יש מקום במעגל הדיון
בכל יום פתוח מתקיימות כיתות סמינר המדגימות את צורת הלימודים הייחודית של שלם

יום פתוח בשלם: לכל אחד יש מקום במעגל הדיון

הבעיה של שיטת הלמידה הפרונטלית היא שהתלמיד הוא יצור פסיבי, מאזין, מסכם, שמידת הלמידה שלו תלויה במידת היכולת להתרכז, לקלוט חומר ולשמר אותו. הלימוד נעשה כמו ברחוב חד-סטרי – מכיוון א’ לכיוון ב’ בלבד. המשתתפים ביום הפתוח של שלם מזהים את השינוי באווירה הלימודית כבר מהרגע הראשון, כשהם מעיפים מבט לתוך כיתת סמינר. איך? לפי צורת הישיבה.

13 במרץ 2014

כולם מכירים את הבעיות שבלמידה פרונטלית: חוסר הקשבה, היעלמות בצללים, חוסר תקשורת. בימים הפתוחים של שלם אפשר להיפגש עם צורת לימוד שונה בתכלית: מעגלי דיון. ככה זה כשכל סטודנט הוא אישיות שיש לה מה לתרום והלמידה מתרחשת בשני הכיוונים.

הישיבה בכיתה, את זה יודע כל סטודנט, נחלקת לשניים: יש מי שיושבים בשורה הראשונה עם צוואר מתוח, עוקבים בעיניים פעורות אחרי המרצה וכותבים כל מילה, מסכמים לפעמים אפילו מקליטים, ובסוף ההרצאה היד שלהם קופצת כמעט מעצמה כי יש להם שאלה שהם חייבים, אבל ממש חייבים, לשאול.

מן העבר הגיאוגרפי השני ניצבים – או, ליתר דיוק, שרועים בתנוחה לא ברורה – אלה שבוחרים את הספסלים האחוריים, החשוכים יותר. לרוב הם לא ממש נמנעים מלהעיר הערות שנונות – יותר או פחות – וזה במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב הם עסוקים בצפייה בסדרות, בקנדי קראש, פארמוויל, אנגרי בירדס – הכל לפי האופנה האחרונה. וזה, כמובן, במקרה שהם טורחים להגיע לשיעור.

נשמע מוכר? אפשר לומר שזו הבעיה, בה’ הידיעה, של שיטת הלמידה הפרונטלית. התלמיד הוא יצור פסיבי, מאזין, מסכם, שמידת הלמידה שלו תלויה במידת היכולת להתרכז, לקלוט חומר ולשמר אותו. הלימוד נעשה כמו ברחוב חד-סטרי – מכיוון א’ לכיוון ב’ בלבד.

המשתתפים ביום הפתוח של שלם מזהים את השינוי באווירה הלימודית כבר מהרגע הראשון, כשהם מעיפים מבט לתוך כיתת סמינר. איך? לפי הצורה: בכיתת סמינר הישיבה איננה בשורות מול המרצה, אלא במעגל, סביב שולחן. בצורה הזו אי אפשר להיעלם בצללים שמאחור או לשקוע במשחק סלולרי. למה, בעצם, זה משנה? הרי בסך הכל החלפנו את מקומות הישיבה.

המדיום הוא המסר. כשכולם יושבים מסביב לשולחן, הלמידה היא דו-כיוונית. כל הנקודות על המעגל נמצאות במרחק שווה מן המרכז, או במקרה שלנו, מחֵקר האמת. מה שצריך לקרות בשיעור – ומה שאכן קורה – הוא ניסיון לחקור ולהבין את החומר הנלמד, להעלות רעיונות על אודותיו ולהעמיק בו.

מאותה סיבה, כיתות הסמינר שלנו הן כיתות קטנות. כיתות ענק של מאה ומאתיים תלמידים? לא אצלנו. למרצים שלנו חשוב להכיר באופן אישי כל אחת ואחד, ולהזמין את הסטודנטים להביע את דעתם, לדון עליה, לנסח ולכתוב אותה. שיעורי הסמינר שלנו כוללים כעשרים וחמישה איש בכיתה, מה שמאפשר לכל אחד להיראות ולהישמע ברצינות. “ביום הפתוח הרגשתי שהמרכז האקדמי שלם שם את הסטודנט במרכז”, אומרת תמר שטיינברג, כיום סטודנטית בשלם, “הצגת התוכניות, אופן הלימוד וקבוצות הדיון השאירו לי טעם של עוד”.

ודבר אחרון: מרכיב חשוב בלמידה הוא שאילת שאלות. בלי ערעור על המובן מאליו, בלי ניסיון לפרק ולהרכיב מחדש את המושגים המוכרים לנו, לא תהיינה למידה והתקדמות משמעותית. השיעורים בשלם משתדלים תמיד לאתגר את המחשבה, לשאול על המובן מאליו, לפתוח אופקים חדשים ולהביא אל שולחן הדיונים מקורות השראה שונים ודיסציפלינות שונות, כדי שנוכל להגיע לתוצרים מקוריים ובעלי משמעות. סטודנט שלנו, חיים-עזרא אעני, ניסח זאת כך: “הרבה פעמים ימים פתוחים הם דבר משעמם. היום הפתוח בשלם הדגים לי את העומק האינטלקטואלי והגיוון שקיימים בתוך הכיתות ובמסדרונות ונידונים על בסיס יומיומי”.

 אז מה היה לנו?

למידה משמעותית, כיתה שכל אחד ואחת בה נראים ומביעים דעה, שאילת שאלות ושימוש בידע נרחב. צריך להסביר עוד למה לימודים בשלם הם דבר ייחודי ומרגש? כנראה שלא. כל מה שנשאר הוא – לבוא לבקר.

הירשמו ובואו ליום הפתוח בשלם

רוצים ללמוד לתואר ראשון* כבר בשנה הבאה? מלאו טופס ובואו ליום הפתוח ב-31 במרץ:

*הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה

אירועים קרובים

התעוררות באביב - סדרת הרצאות

סדרת הרצאות פתוחות ברחבי ירושלים בשיתוף 'התעוררות בירושלים'
15-8 במאי 2017
התעוררות באביב - סדרת הרצאות

גלות, פוסט-ציונות ואקטיביזם פוליטי בעת העתיקה

הרצאה מאת פרופ' ישעיהו גפני
28 במאי 2017
18:15 | אודיטוריום קריית מוריה | רח' העסקן 3 | ירושלים
 גלות, פוסט-ציונות ואקטיביזם פוליטי בעת העתיקה

יום פתוח

16 ביוני 2017
17:00-20:00
קריית מוריה, רח' העסקן 3, ירושלים
יום פתוח במרכז האקדמי שלם
קבלו עדכונים משלם
לקבלת עדכונים מהמרכז האקדמי שלם, מלא/י את פרטיך