'

מנבכי היער למסתרי המטריקס  

פנטסיה ומציאות בסיפורי האחים גרים, המטריקס ושר הטבעות, קורס העשרה לשנים ב' ג' ד'.

Translation for Native and Near-Native Speakers of English  

קורס העשרה לשנים ב' ג'

היסטוריה ופילוסופיה של המחשבה הכלכלית  

המחשבה הכלכלית והעסקית היא תוצר של התקופה בה היא נהגת והיא משקפת את אמנותיהם של בני התקופה על האופנים שבהם יש לנהל את הכלכלה ואת העסקים, אם גם את תפיסתם את האדם ואת החברה. בקורס נלמד על התפתחותן של התיאוריות על הכלכלה, מימי קדם ועד לתקופה המודרנית, ועל בסיס חקירת הקשר בין החברה לכלכלה נוכל לשער ולבחון את התפתחות הכלכלה בעתיד – ולנסות לשרטט קווים לדמותה של הכלכלה החדשה.

 

נדבר על הגישות השונות למושג הערך, רעיון העבודה, המסחר, הריבית, הכסף והעסקים והתפתחותן בראי ההיסטוריה, על השוק, עולם העסקים, אדם סמית, קרל מרקס, קיינס, פרידמן, ליברליזם, קפיטליזם, סוציאליזם, אבטלה, שוק ההון, פנסיה, מדיניות רווחה, גלובליזציה ועוד. בקורס ניתן דגש על היחסים בין חברה, פרט וכלכלה.

 

הקורס מחולק ל-4 חלקים:

  • כלכלה, דת ופילוסופיה: מחשבה כלכלית בעת העתיקה וימי הביניים
  • המהפכה המדינית: מחשבה כלכלית על רקע תחילת העת החדשה – עליית המדינה המודרנית
  • המהפכה המדעית: מחשבה כלכלית בתקופת המהפכה המדעית-תעשייתית והשפעותיה
  • המהפכה השולית: מחשבה כלכלית במאה ה-20 ומקורותיה

מבוא לפיזיקה   איציק יוסף

מארג המציאות - חוקי יסוד בפיסיקה

הקורס מנסה להנחיל לתלמידים הבנה ראשונית, אינטואיטיבית ובסיסית של החוקים הבסיסיים של תיאוריות פיסיקאליות. בדיוק כמו במקרה של חוקי ניוטון, שם ההשלכות של החוקים מסובכות ולא טריוויאליות, למרות שהחוקים קלים לניסוח ומובנים כמעט לכול אחד, כך גם בתיאוריות פיסיקאליות אחרות. מטרת הקורס היא לנסח את חוקי הפיסיקה ולהסביר את מושגי היסוד הפיסיקאליים באופן שיהיה ברור לסטודנטים מכול החוגים, בלי להיכנס למתמטיקה המתוחכמת או לתוצאות המסובכות. השאיפה היא "לפתוח את השער" לעולם הפיסיקה לתלמידים ולאפשר להם ליהנות מאופן החשיבה הפיסיקאלי ומהעולם הפיסיקאלי על כול ההשלכות והתוצאות המוזרות והמפתיעות. המטרה היא לקשור את תפיסת העולם הפיסיקאלית לאופן החשיבה הפילוסופי "הקלאסי"

 

רשימת נושאים:

0. נתחיל מסקירה של מושגי יסוד במכניקה קלאסית (ניוטונית). מושגי היסוד הללו ישמשו בסיס לדיונים מאוחרים יותר.

1. אלקטרומגנטיות – ננסח את חוקי האלקטרומגנטיות באופן ברור וגאומטרי, נדגים בעזרת חוקים אלו איך עובדים "דברים" בעולם המודרני. זו למעשה התאוריה הראשונה שנלמד לעומק, ובעזרתה ננסה להבין "מהי תיאוריה פיסיקאלית?" "מה הקשר של התאוריה למציאות?"

2. יחסות פרטית - במהלך השיעורים בנושא נלמד את עקרונות היחסות הפרטית ונעמוד על ההשלכות המפתיעות של התאוריה.  כאן נבחין איך דרך חשיבה מתודית מסוימת, שנחלה הצלחה מרשימה קודם לכן (פיסיקה ניוטונית וחשמל) מובילה לתוצאות לא אינטואיטיביות ומפתיעות בעליל.

3. קוונטים – נלמד את החוקים הבסיסיים ואפקטים לא אינטואיטיביים. בדומה ליחסות פרטית, גם כאן נגיע למקומות מפתיעים.

4. כבידה ויחסות כללית, חורים שחורים -כאן נלמד את יסודות היחסות הכללית ושימושיה. נלמד מהו פתרון ביחסות כללית, ומהו פתרון קוסמולוגי.

5. תרמודינמיקה - נלמד את יסודות התאוריה ושאלותיה הבסיסיות. נעמוד על הקשר בין התאוריה לכיוון הזמן ושאלות אחרות.

9. קוסמולוגיה, מודלים קוסמולוגיים ומשפטי הסינגולאריות - בפרק זה נעמיק את החקירה בנושא המבנה של היקום, התאמת תוצאות המודלים לתצפיות והשאלות הגדולות בתחום (כמו מוצא וגיל היקום, המודל של היקום שלנו, חומר ואנרגיה אפלים והאינפלציה של התנפחות היקום).

 

הקורס אינו דורש כל ידע מוקדם, אך אינו "קל", שכן הוא מציג מה שבמהותו הנו שפה זרה לתלמידי מדעי הרוח. נדרש מעט אופן חשיבה שונה וראש פתוח, זה הכל. הקורס גם אינו "קשה", שכן המטלות אינן מתמטיות ועוסקות בשאלות פילוסופיות במהותן, ודעה פילוסופית יש לכל בר בי רב כידוע. הקורס רובו בעברית, מלבד אולי קריאה במספר מאמרים בסיסיים באנגלית וערכי ויקיפדיה אלמנטריים.

לקורס מתלווה ספר קורס בעברית ממנו תתבקשו לקרוא לפני כל שיעור. רוב הלימוד יערך מספר הקורס.

ציון:
בסוף כל נושא יינתן תרגיל (לא מתמטי) או עבודה פילוסופית קצרה של שלושה עמודים על שאלה נבחרת. בסוף כל סמסטר תינתן עבודה מסכמת ארוכה יותר בה תצטרכו לענות על שאלות פילוסופיות מעניינות לגבי הנושאים שלמדנו. השאלות תבחרנה בשיתוף הנהלת המכון ובהתחשבות בצרכי הסטודנטים ובעניינם.

 

דרישות קדם: הסטודנט נדרש לבוא בראש פתוח ובנפש חפצה. הכל יוסבר, יונהר ויובהר. זמן יש בשפע, וכך גם רצון. בואו עם תשוקה לדעת, והציונים יפרחו ויעלו. טכנית אין בקורס שום דבר קשה, רק הרבה מושגים חדשים. מושגים חדשים זה תמיד מלחיץ בהתחלה, עד שמתרגלים אליהם ואז הם הופכים להיות חלק ממך. בואו להפוך את עולם הפיסיקה המרתק לחלק ממכם. מדובר באחד הנושאים הכי מעניינים בעולם ואחד ההישגים הכי מרשימים לאדם.

 

אנגלית - מתקדמים א'   אנני קנטר בן-הלל

קורס זה נועד לסייע לסטודנטים בביצוע מגוון משימות קריאה (מעמיקה ומרפרפת) של טקסטים אקדמיים ברמת קושי בינונית עד גבוהה, וכן לשפר את שליטתם הכללית בשפה האנגלית.

הסטודנטים יקבלו משימות שונות שישפרו את הבנת הנקרא שלהם בטקסטים בדרגת קושי בינונית וגבוהה. אף שהקורס מתמקד בקריאה, הוא יכלול תרגילים בארבעה תחומים (האזנה, קריאה, כתיבה ודיבור). לאור מחקרים עכשוויים בנוירו-בלשנות, המקשרים בין שליטה במיומנויות האזנה לבין התקדמות במיומנויות קריאה, הסטודנטים יתבקשו לצפות בבית בהרצאות עם כתוביות באנגלית. הקורס נוקט גישה רב-שכבתית המתרגלת מיומנויות ומלטשת אותן. לאורך הקורס יושם דגש על רכישת אוצר מילים אקדמי והטמעתו. כמו כן נשפר את השימוש בשפה באמצעות תרגילי כתיבה ודיבור.

כתיבה לדוברי אנגלית   אנני קנטר בן-הלל

בקורס זה תפתחו את הסגנון, המוסכמות ואוצר המילים הדרושים כדי להתבטא באנגלית בצורה מדויקת ויצירתית. הקורס מושתת על גישה אורגנית: השיעורים יוקדשו לניתוח, חיקוי, תרגול וחזרה. כל סטודנט יפעל לשיפור יכולת ההבעה שלו באנגלית במסגרת הסוגות והנושאים הקרובים ללבו.

אנגלית - תרגום ספרותי   אנני קנטר בן-הלל

מה פשר המושג "נאמנות" לטקסט? אילו חירויות וסמכויות נוטל (או אמור ליטול) לעצמו המתרגם? באיזו מידה אפשר לתרגם מתרבות לתרבות? מאדם לאדם? אילו הגדרות ניתנו למושג "תרגום" ברחבי העולם?

שירה היא הסוגה הראשונה במעלה מבחינת השאלות התרגומיות שהיא מעלה, הן מבחינת הגיוון והן מבחינת המורכבות. אי לכך נקרא שירים, ראשית תוך התייחסות לשיר כחוויה חושית, ושנית תוך התייחסות לשיר כמייצר משמעות. באמצעות קריאה, השוואת שירים והתנסות בתרגום נשים לב להשפעה ההדדית המתקיימת בין הבדלי נימה, מנעד, דימוי ופרוזודיה לבין רעיונות ביצירה הספרותית. במרוצת הקורס נבחן כיצד שפות אחרות תרמו לאנגלית ולהפך, וכיצד התרומה ההדדית סללה את הדרך לכינונן של תנועות בספרות.

הנחת היסוד של הקורס היא כי אין דרך טובה יותר להבין תרגום מאשר ללכלך את הידיים בניסוי וטעייה. אי לכך נתרגל תרגום בקביעות הן בכיתה, הן בסדנאות והן בבית.

אנגלית - הסיפור הקצר   אנני קנטר בן-הלל

בסמינר זה נקרא מגוון סיפורים אמריקניים מודרניים מהמאה העשרים ונבחן באמצעותם סוגיות במשמעות הקיום האנושי, במיוחד ביחס לאבחנות מודרניסטיות. בין הנושאים שנעסוק בהם ניתן למנות את הסכנות והחובות הכרוכות בחיי קהילה, טבע האדם והנטייה לאכזריות, אתגרי הדת הממוסדת והאפשרויות ליצירת קשרים חברתיים.

שנה א'

אתגרים ושסעים בחברה הישראלית   דניאל גורדיס

הקורס מהווה צוהר וחשיפה לסוגיות ליבה בחברה הישראלית ומאפשר את בחינתן באמצעות הרצאות, חומרי קריאה אקדמיים ומפגשים עם אנשי מפתח אשר מתמודדים עם האתגרים החברתיים בישראל.

במהלך הקורס ירכשו הסטודנטים מושגים בסיסיים במדיניות חברתית ויחוו את יישומם הלכה למעשה. כמו כן הקורס יהווה הזדמנות ייחודית לדיאלוג אישי וחוויתי באמצעותו יבררו הסטודנטים אג'נדות פרטיות ובסופו של דבר יעודד אותם לעשייה משמעותית בשנת הלימודים הבאה שלהם.

לסילבוס המלא

מבוא לתולדות המערב והמזרח התיכון I   ליאון יעקובוביץ'-עפרון

מטרת הקורס להקנות לסטודנטים התמצאות היסטורית טובה והבנה של תהליכיות היסטורית. תוך שילוב הרצאות אורח של מומחים, הקורס יספק הקשר רחב (גיאוגרפי, כרונולוגי, פוליטי, כלכלי, חברתי ותרבותי) לתכנים ההגותיים שנלמדים במסגרת קורסי הליבה השונים של המסלול. כמו כן הקורס יהווה מבוא לדיסציפלינה ההיסטורית באמצעות דיונים על טבע העשייה ההיסטורית, וקריאה במקורות משניים וראשוניים, כגון תעודות, כרוניקות, ספרות יפה וספרות עיונית מתקופות ומקומות שונים.

חלקו הראשון של הקורס, שנלמד בשנה א, יכסה את התקופה שבין ראשית הציביליזציה האנושית בשומר ואכד ועד לימי-הביניים בשיאם באירופה.

לסילבוס המלא

ספרות המערב I   עידו חברוני

מהו העולם? מהו האדם? כיצד ראוי לחיות? שאלות אלו העסיקו את המין האנושי מראשית דרכו הספרותית. במהלך הקורס נקרא את יצירות היסוד הקלאסיות של הספרות המערבית: האיליאדה והאודיסיאה של הומרוס, מחזותיהם של אייסכילוס, אוריפידס וסופוקלס, אינאיס של וירגיליוס והמטמורפוזות של אובידיוס. נדון בהרחבה ביצירות אלו ונבחן את השפעתן המכוננת על תרבות המערב. נעסוק בשאלות הקיומיות העולות מן הטקסטים ונבחן את עולמנו לעומת עולמם. ניתן את דעתנו למערכות האינטרטקסטואליות שהיצירות נתונות בתוכן, נתבונן בדיאלוג המורכב המתנהל בין היוצר ובין מסורתו וההקשר ההיסטורי-חברתי שבו הוא מצוי ונדון בתרומתה הייחודית של הספרות לשיח התרבותי וביתרונותיה ביחס לתרומתן של הדת והפילוסופיה.

לסילבוס המלא

יסודות הכתיבה העיונית והאקדמית   נועה קימלמן

כתיבה היא כלי יעיל למסירה של רעיונות קיימים, אך גם לגילוים של רעיונות חדשים. לכן, הכנת עבודות היא אחד משיאי הלימודים באקדמיה. זוהי המסגרת שבה תוכלו לבטא את עצמכם, לברר האם הבנתם את החומר ולגלות האם אתם מסוגלים ליישמו. מטרת הקורס היא לשפר את סגנונכם, ולסייע לכם לכתוב בצורה מרתקת, משכנעת, בהירה ותמציתית. בשיעורים יילמדו המרכיבים ההכרחיים של החיבור האקדמי: קריאה אקטיבית וביקורתית, חיפוש מקורות, מציאת נושא, ניסוח שאלת מחקר, בניית טיעון, נימוקים, התמודדות עם טענות יריבות, מבוא, סיכום וכן כללים טכניים של הצגת ציטוטים ומראי מקום.

לסילבוס המלא

מחשבה יהודית I: מקרא   אורית אבנרי

המקרא הינו אסופה של ספרים שחוברו בזמנים שונים, על ידי מחברים מגוונים ובסגנונות רבים. בעקבות זאת ניתן לשמוע בו קולות סותרים, משתלבים ומקבילים, העונים על שאלות יסוד רבות שעולות מתוכו. גם מבחינת אופי הכתיבה, המקרא מאופיין בעושר יוצא דופן: יש בו קטעי שירה, משלי חכמה, סיפורים, חוקים ונבואות.

היצירה המקראית, כפי שנתגבשה בסוף התהליך היוותה ומהווה מקור השראה לתרבות המערבית בכלל ולתרבות היהודית בפרט. מטרת הקורס הינה התנסות בקריאה של הז'אנרים השונים תוך יצירת מפגש משמעותי בין הקורא לבין הטקסט הנקרא. נעקוב אחר תימות, דמויות, אירועים ותמונות תוך הדגשת ופיתוח מיומנות 'קריאה צמודה' של יחידה ספרותית וקריאה אינטרטקסטואלית המשווה בין כמה יחידות טקסט.

לסילבוס המלא

מחשבת המערב I: מבוא לפילוסופיה יוונית   יוסף צ' ליברזון

שיעורים אלה יקנו לסטודנט מבט פנורמי של התפתחות המחשבה המערבית בתחילת דרכה ביוון, בדגש על עקרונות היסוד של ניסיון והתנסות, קריטריונים לאישור והפרכה, שקלא וטריא מדעיים וכיו״ב. מסגרת השיעורים הבנויה על ציר היסטורי תקנה לתלמידים את הצמתים העיקריים של החשיבה הפילוסופית על תכניה והתשובות שניתנו במהלך ההיסטוריה לשאלות הקרדינליות של האדם. שאלות אלה כוללות את ראשיתו של העולם, אופן התנהגותו של העולם, מקומו של האדם בעולם זה ותכליתו.

קורס זה נע על ציר היסטורי ובוחן את התפתחות החשיבה המערבית ביוון העתיקה החל משלהי המאה השישית לפנה״ס ועד לסוף המאה הרביעית לפנה״ס. ציר ההתפתחות הוא המטפיזיקה והאתיקה. בין השאר ידונו סוגיות קוסמולוגיות של מבנה העולם והחוקיות שבו כמו גם שאלת אושרו של האדם והקהילה. בין ההוגים הבולטים אנו מונים את הפרה-סוקרטים, אפלטון ואריסטו.

לסילבוס המלא

מבוא לאסלאם   ד' גרשון לוונטל, זאב מגן

מהו האסלאם? על אילו יסודות הוא נבנה ונשען? מאילו בארות קדומים הוא שאב, ועל ידי אילו גורמים אזוריים וחיצוניים הוא הושפע? מהן החוויות המעצבות והיצירות המייסדות שלו, וכיצד תרמו אלה לבניית ציוויליזציה עשירה כמעט מאין כמותה? מה הם המוסדות והפולחנים המרכזיים של דת זו? ומה הם מקורות הכוח הבלתי נדלים של מה שמצטייר בימינו כאמונה החזקה והדינמית ביותר על פני החלד? עבור תושבי מדינה שאיננה יותר מאי קטנטן המוקף מכל עבר על ידי אוקיינוס של כמיליארד וחצי מוסלמים, תשובות לשאלות אלה הן בגדר חובה, בלשון המעטה. למרבה המזל, הן גם מרתקות.

לסילבוס המלא

מחשבה יהודית II: ספרות חז"ל   שרגא בר און, מיכל טיקוצ'ינסקי

ייתכן והמאפיין הבולט של ספרות מופת הוא התמודדותה עם שאלות אנושיות, חברתיות, ערכיות וקיומיות שרלוונטיות לאדם באשר הוא אדם. מאפיין עיקרי נוסף שלה טמון בכך שצורת ההגשה של הסוגיות היא בת תרגום מתרבות לתרבות. ספרות חז"ל מאופיינת במאפיין הראשון; אולם צורת ההגשה הטכנית והתמציתית שלה יחד עם עיסוקה בניהול נורמטיבי של פרטים אין-ספור בחיי היהודי מקשים על ראיית השאלות הקיומיות העומדות ביסוד דיוניה ולכן השאירו אותה כנחלת קבוצה שמרנית בתוך עם ישראל.

בקורס בספרות חז"ל בחוג ללימודים הומניסטיים נלמד מקורות אלה כדי לגלות כיצד התמודדו עם שאלות דומות לאלה המעסיקות את ספרות המופת המערבית הקלסית, ולהביאם לידי דיאלוג עמה.

לסילבוס המלא

סטטיסטיקה, מדידה וחשיבה כמותית  

בקורס נרכוש הבנה כללית של מושגי יסוד בסטטיסטיקה, תיאורית והיסקית, הכרת מבחנים סטטיסטיים. בין המושגים: משתנים, ערכים, מדדי אמצע פיזור, התפלגויות וההתפלגות הנורמלית, התפלגות z, טעות הדגימה, התפלגות הדגימה, רווח בר סמך, התפלגות t, מבחן קרמר, קשר בין משתנים ועוד.

במקביל להקניית המושגים נבין את מיקומה של סטטיסטיקה במסגרת הדיסציפלינות השונות, תפקידה השימושים בה והמגבלות שלה בתאוריה ובפרקטיקה.

התכנים ואופן הלימוד יעודדו פיתוח חשיבה כמותית להכרעה בסוגיות חברתיות, קריאת נתונים ודוחות על מחקרים, הסקת מסקנות מנתונים.

לסילבוס המלא

חיבורי יסוד בתרבות הודו הקלאסית: מבריאת העולם ועד להבנה עצמית גואלת   נעמה שלום

הקורס יתחקה אחר חיבורי המופת החשובים ביותר שהפיקה תרבות הודו הקלאסית. מבעד לקריאה קרובה של חיבורי יסוד, ועיון מעמיק במסורות טקסטואליות מרכזיות נתוודע לתרבות, לספרות, להיסטוריה, לפילוסופיה, למסורות הדתיות ולאופקי המחשבה של הציוויליזציה ההודית. נקרא יצירות מז'אנרים ומתקופות שונות: חיבורי התגלות (שרוטי) לעומת חיבורי מסורת (סמרטי), קוסמוגניות, שירה, יצירות אפיות, מיתולוגיות, תורות פילוסופיות ודיונים מטפיזיים. לבסוף, נבחן כיצד ההבנה העצמית והחיפוש אחר ידיעה גואלת בתורות השחרור הרבות המוצעות בתרבות ההודית, עוברים כחוט השני למן סיפורי הבריאה שהיא מגוללת ועד להמשגות מודרניות של הוגים בולטים במסגרת שאיפת הודו לעצמאות.

לסילבוס המלא

קריאה, שיחה וכתיבה באנגלית לבעלי פטור אקדמי  

Overall the course is designed to develop proficiency in:

  • Identifying the main thesis of a text.
  • Identifying and critically evaluating evidence offered by the author.
  • Critically analysing the lines of reasoning from thesis to conclusion.
  • Unravelling arguments in more complex, higher level texts which do not have argument indicators.
  • Verifying reliability of texts sourced from the Internet.
  • Identifying possible sources of bias.
  • Producing written work that is coherent and grammatically accurate.

Presenting well-structured oral contributions that are fluent and grammatically accurate

לסילבוס המלא

שנה ב'

מבוא לתולדות המערב והמזרח התיכון II   ליאון יעקובוביץ'-עפרון

מטרת הקורס להקנות לסטודנטים התמצאות היסטורית טובה והבנה של תהליכיות היסטורית. תוך שילוב הרצאות אורח של מומחים, הקורס יספק הקשר רחב (גיאוגרפי, כרונולוגי, פוליטי, כלכלי, חברתי ותרבותי) לתכנים ההגותיים שנלמדים במסגרת קורסי הליבה השונים של המסלול. כמו כן, הקורס יהווה מבוא לדיסציפלינה ההיסטורית באמצעות דיונים על טבע העשייה ההיסטורית, וקריאה במקורות משניים וראשוניים, כגון תעודות, כרוניקות, ספרות יפה וספרות עיונית מתקופות ומקומות שונים.

קורס זה הוא קורס המשך לקורס חובה שנלמד בשנה א. חלקו השני של הקורס, שנלמד בשנה ב, יכסה את התקופה שבין ימי-הביניים בשיאם ועד לימינו אנו.

לסילבוס המלא

מבוא לתולדות האמנות   יקי מנשנפרוינד

הקורס יערך רובו ככולו במתחם מוזיאון ישראל וזה ישמש כמרחב למידה המאפשר מפגש ישיר עם נכסי צאן הברזל הן של התרבות האנושית והן של התרבות היהודית הישראלית. הקורס יכלול הרצאות פתיחה כלליות בזיקה לנושא שיילמד בגלריה, סיורים לימודיים מול מוצגים מקוריים בתערוכות, ושילוב של תערוכות מתחלפות במידת האפשר. במהלך הקורס יפגשו הסטודנטים עם אוצרי המוזיאון אשר יפרשו בפני המשתתפים את עיקרי הידע והממצאים השמורים במוזיאון ישראל עם דגש על תולדות התרבות והאמנות במערב מהתקופה הפרהיסטורית ועד היום. בקורס יבחנו לעומק מגמות וזרמים באמנות המערב בהקשר היסטורי, חברתי, תרבותי, אוטוביוגרפי, פנים אמנותי. בחלק הראשון יושם דגש על העת העתיקה ובהמשך על זרמים וסגנונות מרכזיים באמנות החל מהבארוק דרך העת החדשה, האמנות המודרנית ועד האמנות העכשווית בארץ ובעולם המערבי. כמו כן יכירו הסטודנטים מושגי יסוד באמנות ובמוזיאולוגיה ויתוודעו לחשיבה אוצרותית.

לסילבוס המלא

מבוא למוזיקה   נעמה רמות

מבוא לתולדות המוזיקה במערב, מהבארוק ועד למאה ה-20. בכל תקופה התייחסות למאפייני הסגנון המוזיקלי, האזנה ליצירות, הכרות עם מלחינים, תפיסות פילוסופיות ומושגי יסוד בשפה המוזיקלית. הקורס יציע התבוננות רב תחומית במוזיקה מתוך האזנה, קריאה ודיון.

במהלך הסקירה ההיסטורית התבוננות בנושאים כלליים וקריאת מקורות ראשוניים מתוך קשר  לתכנית הלימודים במרכז האקדמי שלם. בין הנושאים: המוזיקה במחשבה הפילוסופית, היחס בין המוזיקה לאמנויות אחרות, ומזרח ומערב במוזיקה. בין המקורות הראשוניים: טקסטים מאת גתה, שופנהאואר, קאנדינסקי ועוד.

עיקר הקורס עוסק במוזיקה קלאסית אך יש התייחסות גם לסגנונות נוספים: ג'אז, רוק ומוזיקה קלאסית מהמזרח.

לסילבוס המלא

מחשבת המערב II: מבוא לנצרות  

הקורס במבוא לנצרות מתחלק לשלושה מוקדים: ישוע ונצרות קדומה, הפיצול לזרמים שונים, ונצרות במדינת ישראל.

בחלק הראשון נתחיל בברית החדשה ובבשורות על חייו, מותו, ותחייתו של ישוע, החל מכתבי פאלוס ועד ההתגלות של יוחנן במטרה להבין את ההיסטוריה והמיתוסים של תחילת הנצרות, כולל ההבדלים הקודמים בין נצרות ויהדות.

נמשיך עם סיפורי המרטירים והאפולוגיה של יוסטינוס שיאפשרו לנו לראות נוצרים קדומים ככת מיעוט באימפריה הרומית, שהפך להיות כוח השליטה של האימפריה הרומית. כתבי יוחנן מדמשק ישמשו לנו כמעבר לפיצול הנצרות בין מזרח למערב. וכתבי מרטין לותר וקתולים בני זמנו ישמשו ככלים להבנת אתגרי הנצרות בעת הרפורמציה. גם נשים לב לקולות של נוצרים בזמן ההשכלה כדי להבין את תחילת זרמים פרוטסטנטיים שונים. לבסוף, נגיע מתוך הזרמים השונים בנצרות של ימינו שהשפיעו על העולם בכלל ועל מדינת ישראל בפרט.

לסילבוס המלא

מחשבה יהודית III: ההגות היהודית בימי הביניים   אסתי אייזנמן

נפתח את הקורס בהכרת ההגות הפילוסופית הכללית העומדת כרקע להגות היהודית של ימי הביניים: הכלאם והפילוסופיה האריסטוטלית. את הכלאם נכיר דרך מורה הנבוכים א:עג-עו, והכוזרי מאמר ה סעיפים טו-יח ואת האריסטוטליות נכיר דרך הלכות יסודי התורה, מוה"נ פתיחה לחלק ב והכוזרי ה:יב. לאחר מכן נקרא באופן השוואתי את שלושת הספרים המרכזיים של ההגות היהודית בימי הביניים: אמונות ודעות לרס"ג הכוזרי לריה"ל ומוה"נ לרמב"ם תוך עמידה על הנושאים העיקריים בהם: מעמד השכל בחיי הדת, מציאות האל, בריאה, טעמי מצוות ונבואה, השגחה ודבקות, הנפש והגמול.

לסילבוס המלא

מחשבת המערב III: מבוא לפילוסופיה חדשה   אפרת רם-טיקטין

המוטיב המרכזי שיארגן את התפתחותו של הקורס הוא המאבק בין האסכולה הרציונליסטית, הרואה את החשיבה המושגית כמסד לידיעה ולקביעת יסודותיה של המציאות ובין האסכולה האמפיריציסטית, הרואה בניסיון האמפירי את הבסיס לכל הכרה. נתחיל את הקורס בקריאת חיבורו המכונן של רנה דקארט ״הגיונות על הפילוסופיה הראשונית״ ובחיבוריהם של אלו שראו עצמם ממשיכיה הביקורתיים של העמדה שהציג דקארט, גוטפריד וילהלם לייבניץ וברוך שפינוזה. בהמשך נבחן את עיקרי הרעיונות של האסכולה האמפיריציסטית: את יסודותיה כפי שעולים מכתביו של מיסד האסכולה ג'ון לוק, את התפנית האידיאליסטית שמבצע ג'ורג' ברקלי ואת מסקנתו האמפריציסטית הספקנית של דיוויד יום. לבסוף נתמקד בפילוסופיה הביקורתית של עמנואל קאנט, המכילה מרכיבים משתי המגמות לעיל, המבקרת את שתיהן ומבקשת להציע סדר יום חדש לחשיבה הפילוסופית.

אמנם בבסיס הקורס תעמודנה סוגיות אפיסטמולוגיות אודות טבען ומובנן של הכרה וידיעה כמו גם סוגיות אונטולוגיות אודות המובן והמבנה של המציאות (הטבעית, האנושית והאלהית), אולם עם זאת תשולבנה מדי פעם על-פי העניין סוגיות מתחומי הגות נוספים העולים באותה התקופה, לעיתים על-ידי אותם הוגים עצמם, וזאת בעיקר מתחומי האתיקה ותורת המדינה.

לסילבוס המלא

שנה ג'

צמתים בפיזיקה של העת החדשה: מן המאה ה-19 ועד למודרנה  

סמסטר א של הקורס עוסק במבוא לשתי התורות העיקריות של הפיזיקה במאה העשרים, תורת היחסות ותורת הקוונטים. תורות אלו הביאו למהפכה בהבנה שלנו את הטבע, ועוד יותר מכך, בהבנה שלנו את תפקידו של המדע כמתאר את הטבע.

נקודת המבט הינה פילוסופית מעיקרה. הקורס מנסה להבהיר את העקרונות הבסיסיים של כל תורה תוך השוואה בין התורות החדשות לתורה הניוטוניאנית. הקורס שם דגש על האבולוציה בתפיסת תפקידו של המדע כתוצאה מן הגילויים המדעיים. השפה הנלמדת בסמסטר זה תשמש את הסטודנט בסמסטר ב.

סמסטר ב של הקורס מציג בפני הסטודנט נושאים נבחרים במחקר בפיזיקה של היום. הדיון בכל נושא הוא נקודתי ונועד בעיקר להציג את הרקע, את כיווני המחקר כיום ואת הבעיות העיקריות העולות מן הדיון. הנושאים הנידונים הם: תורת האינפורמציה, רשתות נוירונים, מודלים של חישוב, תכונות אמרגנטיות, תורת הכאוס ותורת הרשתות. מטרת הסמסטר הינה להביא את הסטודנט לרמה בה יוכל להבין את השיח המדעי במספר תחומי מחקר חשובים כיום בפיזיקה ובתחומים הקרובים לה.

לא נדרש כל רקע קודם בפיזיקה להבנת הקורס.

לסילבוס המלא

מבוא לביולוגיה   אולגה קלבנוב

The course will cover key concepts in modern biology, starting with heredity and molecular biology, cell biology, and touching upon contagion, population biology and physiology. The approach will be to have a mix of historical overview of great experiments in biology, combined with some molecular detail, with an emphasis on concept.

The lectures will be held in English.

לסילבוס המלא

מחשבה יהודית IV: הגות ציונית   אסף ענברי

הקורס יתקדם בשבעה מהלכים עיקריים, שכל אחד מהם יוקדש למיטב ההגות שנוצרה בפרק מוגדר של התפתחות השיח הציוני או בזרם מוגדר של אידיאולוגיה ציונית. הפרק הראשון יעסוק בהגותם של מבשרי הציונות במאה התשע-עשרה – משה הס, צבי היינריך גרץ והרבנים קלישר ואלקלעי. הפרק השני יעסוק במעבר מין השיח המשכילי לשיח לאומי, שאירע בתגובה על פרעות 'סופות בנגב', ומצא את עיקר ביטויו בכתביהם של ליליינבלום, סמולנסקין ופינסקר. הפרק השלישי יעסוק ב'ציונות הרוחנית' של אחד העם ובני חוגו, תוך התייחסות לתפיסתו הציונית של אליעזר בן-יהודה כעמדת ביניים מעניינת בין הציונות התרבותית האחד-עמיסטית לבין הציונות המדינית ההרצליאנית, שבה יעסוק הפרק הרביעי. הפרק החמישי יעסוק בציונות הסוציאליסטית, מסירקין ובורוכוב עד ברל כצנלסון ובן-גוריון, תוך עימותה עם הגותו הציונית של ז'בוטינסקי. הפרק השישי יעסוק בציונות הדתית, תוך בחינת נקודות הדמיון והשוני בין הגותם של הרב ריינס והרב קוק, והפרק השביעי יעסוק בציונות האנרכיסטית של א"ד גורדון, מרטין בובר וגרשם שלום.

מאחר שרוב העמדות הציוניות של ההוגים הנ"ל הולידו, וממשיכות להוליד, פיתוחים ופולמוסים מאוחרים, נשתדל לגעת גם בהם, ככל שיאפשר הזמן. כמו כן, נעגן את הגותם של אבות הציונות בהקשרים שהבהרתם מצריכה אף היא, במגבלות הזמן, התייחסות לכתביהם של הוגים נוספים; כך, למשל, אפשר שנידרש להגותם של מנהיגי התנועות הקיבוציות (טבנקין, חזן ויערי) כדי למקם את הגותם של ברל כצנלסון ובן-גוריון בתמונה הרחבה והמפורטת של הציונות הסוציאליסטית, ומאותו הטעם, אפשר שנידרש להגותם של הוגו ברגמן וארנסט סימון כדי לעגן את הגותם של בובר ושלום לא רק בהקשרה האנרכיסטי אלא גם בהקשר הפוליטי של חבורת 'ברית שלום'. ומן הסתם, ליבון כתיבהם של אבות הציונות ושל מייסדי המדינה יתעשר מאליו על ידי הסוגיות האקטואליות הבוערות שתתעוררנה באופן בלתי נמנע במהלך כל מפגש.

לסילבוס המלא

ספרות עברית מיל"ג עד אלתרמן   אסף ענברי

כדי להציב את היצירות הנלמדות בהקשרן הנכון על פני הרצף ההיסטורי של התפתחות הספרות העברית החדשה, מבנה הקורס יהיה כרונולוגי. נתחיל ביצירותיהם של יל"ג ומנדלי, המסמנות את שיאה ואת סיומה של ספרות ההשכלה, נמשיך בספרות דור התחייה, מביאליק עד ברנר, ונסיים בספרות הארצישראלית של תקופת היישוב, מעגנון עד אלתרמן.

הקורס יכלול יצירות ממגוון רחב של סוגות ספרותיות: שירה לירית, פואמות היסטוריות, בלדות, שירה פובליציסטית, סיפור קצר, נובלה, רומן. כמו כן, יכלול הקורס מסות ספרותיות ומאמרי ביקורת מאת סופרים ומשוררים מרכזיים בדורם, כגון ביאליק, ברדיצ'בסקי וברנר.

היצירות הנכללות בקורס נבחרו לא רק בזכות איכותן הספרותית אלא גם בזכות עוצמתן הרעיונית, המנסחת מבעד ללשון הדימויים השירית או מבעד לעיצוב העולם הסיפורי את השאלות הבוערות של זמנן, ואף את אלו של זמננו.

לסילבוס המלא

מדעי המח   גלעד יעקובסון

מאז ומתמיד העסיקו את האנושות שאלות לגבי טיב התודעה, הקשר בינה לבין העולם הפיסיקלי, ולגבי הלוקליזציה של החשיבה והרגש. כיום מעסיקות שאלות אלו מדענים מדיסציפלינות שונות, שיחד יוצרים את אחד התחומים המלהיבים ביותר כיום במדע – מדעי המח.

הקורס במרכז שלם מיועד להקנות לסטודנטים הכרות רחבה עם מדעי המח. בתחילת הקורס תינתן סקירה היסטורית על התפתחות מדעי המח, תוך דגש על הקשר בין התפתחות הידע בפיסיקה ובכימיה לבין הבנתנו את התקשורת העצבית. לאחר מכן יעסוק הקורס בכמה מערכות חוש (ראיה, שמיעה וריח) ונדון במורכבות העיבוד החושי, ועל הדרך בה ההנחות שלנו על העולם מכתיבות את הדרך בה אנחנו מפרשים מידע מהחושים. לאחר מכן נלמד על הדרך בה רשתות של תאי עצב לומדות מידע חדש, ודרך כך נדון בקשר בין התפתחות מדעי המחשב ומדעי המח. לסיום, נדון במגוון נושאים המעסיקים את מדעי המח בעת האחרונה: ריפוי מחלות עצביות ופסיכיאטריות, מפות מרחביות וקוגניטיביות במח, קבלת החלטות, ושליטה במערכת העצבים באמצעות שיטות גנטיות ואחרות.

הקורס מיועד לסטודנטים סקרנים ללא רקע פורמלי במדעי הטבע והחיים ואינו מחייב ידע מוקדם.

שנה ד'

מושגי יסוד בכלכלה   אסטבן קלור

קורס מבוא זה נועד להעניק לתלמידים ידע בסיסי בתורת הכלכלה. הקורס יתמקד במיוחד בכלכלת המיקרו, אשר משמשת יסוד לכלכלה כולה, אבל ייגע גם במספר מרכיבים בכלכלת המקרו.הקורס יתמקד בניתוח ההתנהגות והשיקולים של יחידות כלכליות קטנות: התנהגות הצרכן היחיד, שוק של מוצר אחד וכו'. במהלך הקורס נערוך ניתוח שיטתי של מצבי מחסור ונבהיר את עקרונות "כלכלת השוק", ונעמיק את הבנתנו לגבי מנגנון השוק הפועל בתנאי תחרות משוכללת. הלימוד יתבסס על הצגתם של מודלים כלכליים והתנהגותיים וגזירת הפתרון המתחייב מהם בדרך אנליטית.

ספרי יסוד במדעי החברה  

מזה זמן רב שולטת במדעי החברה הנטייה להציג מוסדות והתנהגויות במונחים של ניגודים דיכוטומיים, דוגמת "Gemeinschaft" (קהילה) ו-"Gesellschaft" (חברה), מעמד והסכם, אישי ובלתי אישי, מבניות וסוכנות (agency), פעולה מוסרית ופעולה אינסטרומנטלית. במאה התשע-עשרה התגבש סגנון תיאורטי זה כתגובה להשפעת כוחות השוק הקפיטליסטי.

הקורס הנוכחי יציע גישה השוואתית והיסטורית, ויסייע להשיב לתפיסה השגורה עומק מסוים, שאבד לעיתים בשל פישוט יתר שנעשה בשם השיטתיות המושגית והמתודולוגית של מדעי החברה. על מנת להבין תהליכים אלו, נבחן כתבים תיאורטיים של מקס ובר, אמיל דורקהיים, גאורג זימל, קרל מנהיים ואחרים.

הקורס מהווה אם כן מבוא אינטנסיבי למקורות ולסוגיות יסוד במדעי החברה, המתבסס על קריאה ישירה של טקסטים ראשוניים ועל מתן הרקע ההכרחי בכיתה.

ספרות המערב II   תמר מרין

הקורס יתבסס על קריאת יצירות קאנוניות בשלמותן ועל דיונים מונחים בסוגיות שמועלות ביצירות אלה. הדיון יעסוק בין היתר בהקשרים התקופתיים והיצירות ייקראו כמייצגות את רוח הזמן והתקופה שבה הן נכתבו: רנסאנס (בוקצ'יו ודנטה), בארוק (דון קיחוטה, שייקספיר), הרומנטיקה (רובינזון קרוזו), המאה ה-19 (דוסטוייבסקי), המאה ה-20 (מרסל פרוסט) והפוסט מודרנה (ז'ורז' פרק). נדון במושגים אלה כמושגים תקופתיים וכמושגים ספרותיים-אמנותיים ובהבדל בין השניים. בצד הדיון בהשתקפותם של התנאים ההיסטוריים הפרטיקולאריים ביצירות, נתמקד בדילמות האתיות, החברתיות והפוליטיות האוניברסאליות המועלות ביצירות ונקדיש זמן להיבטים האסתטיים קרי לעיצובן הספרותי של דילמות אלה.

ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית   רות גביזון

הקורס מורכב מחמישה חלקים, המציגים יחדיו תמונה רחבה ומורכבת של הסוגיות החוקתיות, המשפטיות, המדיניות, התרבותיות והבינלאומיות הניצבות כיום בפני מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

חלק המבוא של הקורס יקנה לסטודנטים מושגי יסוד שישמשו אותם להבנה מעמיקה של הסוגיות המורכבות שיידונו בהמשך. נסקור תחילה את חוקי היסוד של מדינת ישראל ונבחן את משמעויותיהם באשר לאופייה כמדינה יהודית ודמוקרטית. לאחר מכן נדון בתהליכי הקיטוע וההפרטה העוברים על החברה הישראלית בעשורים האחרונים. אחרי שהתוודענו לתמונת המצב המשפטית והחברתית בישראל של ימינו, נחזור לאחור ונעיין ברקע ההיסטורי לסכסוך היהודי-ערבי: נבחן את ראשית צמיחתה של התנועה הלאומית הפלסטינית ונכיר את קורותיו של היישוב היהודי בארץ ישראל בימי המנדט, את זרמיה העיקריים של התנועה הציונית ואת מבקריה.

חלקו השני של הקורס יתמקד במחלוקות סביב הגדרתה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. נעסוק תחילה במהותו של המשטר הדמוקרטי, בהצדקותיו ובשאלת עתידו, ונבחן במיוחד את הסוגיה של הגנה על מיעוטים לאומיים ותרבותיים במדינות דמוקרטיות בכלל ובמדינת ישראל בפרט. לאחר מכן נפנה לדיון בנושא של מדינת ישראל כמדינה יהודית; נבחן מודלים אפשריים ליהודיותה של המדינה ונעמוד על ההצדקות להגדרה זו ועל השלכותיה. נתעמק בטענה המופנית כלפי מדינת ישראל מכיוונים שונים למן ראשיתה, וביתר שאת בעשורים האחרונים, ולפיה מדינה יהודית אינה יכולה להיות דמוקרטית – בין משום שהיא מפלה מעצם הגדרתה את אזרחיה הלא יהודים ובין משום שאופייה היהודי הופך אותה, הלכה למעשה, לתיאוקרטיה. נבחן את טענותיהם של אלה המגדירים את ישראל כ"דמוקרטיה אתנית", ומנגד נכיר את תשובותיהם של אלה המצדדים בהיתכנותו של שילוב בין יהודיות לדמוקרטיות. לבסוף נעסוק במגוון המחלוקות המתמשכות סביב הגדרתה של המדינה כיהודית ודמוקרטית – הן בהקשר של הסכסוך היהודי-ערבי והן בהקשר הפנים-יהודי, דהיינו יחסה של היהדות החרדית למדינה.

החלק השלישי יוקדש לנושא של שבות, שיבה ואזרחות, ובמהלכו ילמדו הסטודנטים על חוק האזרחות ועל תיקוניו, על חוק השבות ועל שאלת "מיהו יהודי", ועל סוגיית זכות השיבה על היבטיה העקרוניים והמעשיים.

בחלק החמישי נפנה לסוגיות הכרוכות בהיותה של החברה הישראלית חברה רב-קהילתית. נבחן את דמותו של המרחב הציבורי במדינה היהודית ונתעמק במיוחד בסוגיית השפה ובמעמדה של הלשון הערבית; נעמוד על המתח שבין השאיפה ללכידות אזרחית ובין השמירה על ייחודיותן של מערכות החינוך הערבית והחרדית; ולבסוף נפנה לסוגיה של שוויון זכויות וחובות הנגזר מאזרחות משותפת.

הקורס ייחתם בפרק מסכם שבו נדון בהיבטים החוקתיים של מדינה יהודית ודמוקרטית ונבחן את הוויכוח על כינונה של חוקה בישראל.